Sociale virksomheder: udfordringer og muligheder i et modsætningsfyldt felt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Nye dagsordener indenfor velfærdsinnovation har medført øget opmærksomhed på sociale (eller socialøkonomiske) virksomheder. Denne artikel søger at problematisere løsninger, der umiddelbart virker lette. Der er mange fordele og gode tanker bag sociale virksomheder, og der er ingen tvivl om, at motivationer for at oprette og arbejde i sociale virksomheder for det meste sker ud fra den bedste mening, men for at bevare et kritisk blik er det nødvendigt også at diskutere udfordringer og ulemper.
Sociale virksomheder er præget af politisk idealisering og heroisering, og denne diskussion er både aktuel og nødvendig, ikke mindst i forhold til velfærdsstaten. En udfordring ved dette er dog, at det kan virke bagstræberisk at forsøge at gennemskue og analysere et felt, som umiddelbart fremstår emanciperende og solidarisk.
Der er god grund til at være på vagt overfor normative og epokale fremstillinger af innovative og sociale tiltag som løsningen på kriser, og spørge om sociale virksomheder virkelig er så anderledes, og om de vil medvirke til at producere og udvikle social værdi, som velfærdsstaten hidtil har stået for, eller om de ligefrem er medvirkende til dens afvikling.
Den offentlige sektor kan noget, og frivillige og det private kan noget andet, men hvad er det for et samfund, vi er på vej hen imod, hvis sociale virksomheder overtager velfærdstiltag, som tidligere hørte til i det offentlige? Her skal diskussionen ses i relation til hvordan sociale virksomheder tilpasses forskellige kulturelle forhold, for der bør sættes spørgsmålstegn ved værdien for velfærdsstaten, så længe modeller overføres fra andre nationale og kulturelle kontekster, uden at der tages hensyn til lokale historiske og sociale traditioner.
I artiklen diskuteres først sociale virksomheder som et fænomen, der er placeret mellem en social og en profitorienteret dimension i et ofte økonomistisk og politisk idealiseret felt. Et mere positivt blik diskuteres derefter, hvor sociale virksomheder anskues som social handling i velfærdsstatens udvikling. Til sidst diskuteres sociale virksomheders rolle som symbolske organisationer. Her er argumentet, at sociale virksomheder skal tilpasses kulturelle og lokale kontekster for at kunne bidrage til allerede etablerede velfærdssystemer, ellers bliver de til symboler, der ikke rokker ved uhensigtsmæssigheder i den bestående samfundsorden.
Bidragets oversatte titelSocial Enterprises: Challenges and Possibilities in a Contradictory Field
OriginalsprogDansk
TidsskriftSocial Kritik
Vol/bind2016
Udgave nummer148
ISSN0904-3535
StatusUdgivet - 16 dec. 2016

Citer dette