Abstract
Artikeln handler om social- og sundhedhjælperelevers orienteringer mod omsorgsarbejdet og om, hvordan arbejdets indhold og rammer på en gang forudsætter og neglicherer deres "omsorgsorientering". Gennem analysen af et livshistorisk interview med sosu-hjælpereleven Lotte vises hvordan "omsorgs-orientering" er en del af Lottes livshistoriske socialisation og med til at farve hendes uddannelses- og jobvalg. Klip fra observationer med Lotte i uddannelsens praktikperiode illustrerer de modsætningsfyldte krav til eleverne, når de er på arbejde i hjemmeplejen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Arbejdsliv |
Vol/bind | 8 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 32-48 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1399-1442 |
Status | Udgivet - 2006 |
Emneord
- Omsorgsarbejde
- Social- og sundhedshjælpere
- livshistorie