Social- og sundhedshjælperelevers omsorgsorientering og hjælperarbejdets modsætningsfyldte krav

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artikeln handler om social- og sundhedhjælperelevers orienteringer mod omsorgsarbejdet og om, hvordan arbejdets indhold og rammer på en gang forudsætter og neglicherer deres "omsorgsorientering". Gennem analysen af et livshistorisk interview med sosu-hjælpereleven Lotte vises hvordan "omsorgs-orientering" er en del af Lottes livshistoriske socialisation og med til at farve hendes uddannelses- og jobvalg. Klip fra observationer med Lotte i uddannelsens praktikperiode illustrerer de modsætningsfyldte krav til eleverne, når de er på arbejde i hjemmeplejen.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
    Vol/bind8
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)32-48
    Antal sider17
    ISSN1399-1442
    StatusUdgivet - 2006

    Emneord

    • Omsorgsarbejde
    • Social- og sundhedshjælpere
    • livshistorie

    Citer dette