Social innovation og aktionsforskning: eksempler fra plejehjemsområdet og biblioteker som medborgercentre

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Formålet med dette kapitel er at vise, hvordan aktionsforskning kan bidrage til social innovation og empowerment i velfærds- og kulturinstitutioner (plejehjem og biblioteker) på en måde, der fremmer marginaliserede medborgere og lokalområders magtposition og skaber muligheder for positiv forandring. Kapitlet præsenterer først mere overordnet de kritiske begreber om empowerment, aktionsforskning og social innovation og disse tilganges rødder i kritisk teori. Efterfølgende gennemgås to forskellige metodiske varianter af aktionsforskning i to forskellige kontekster.
OriginalsprogDansk
TitelRettigheder, empowerment og læring
RedaktørerAnnette Bilfeldt, Iben Jensen, John Andersen
Antal sider27
Vol/bind5
ForlagEXCITE - Aalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2014
Udgave1
Sider15-41
StatusUdgivet - 2014
NavnSerie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser

Citer dette