Abstract
I danske børnehaver foretager man vurderinger af børnenes udvikling. Denne artikel
undersøger en række materialer til sådanne vurderinger, og den undersøger hvilke
personlighedstræk, der her opfattes som uønskede og ikke-acceptable, som ”smuds”. En sådan læsning af vurderingsmaterialer siger noget om, hvilke typer af børn og hvilke egenskaber hos børn, der p.t. kan opnå social accept og værdsættelse, og hvilke, der ikke kan rummes, men bliver opfattet som noget negativt og uønsket, eller, med artiklens sprogbrug, som smudsigt.
undersøger en række materialer til sådanne vurderinger, og den undersøger hvilke
personlighedstræk, der her opfattes som uønskede og ikke-acceptable, som ”smuds”. En sådan læsning af vurderingsmaterialer siger noget om, hvilke typer af børn og hvilke egenskaber hos børn, der p.t. kan opnå social accept og værdsættelse, og hvilke, der ikke kan rummes, men bliver opfattet som noget negativt og uønsket, eller, med artiklens sprogbrug, som smudsigt.
Bidragets oversatte titel | Dirt in kindergarten: An analysis of unwanted child-personalities in kindergartens' assessment materials |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 3 |
Sider (fra-til) | 74-84 |
Antal sider | 11 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - sep. 2012 |