Skolesundhedstjenesten:: Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Dette kapitel handler om, hvordan (skole)sundhedsplejerskers udgangspunkt i folkesundhed bidrager til at genindstifte klasseforskelle i samfundet, til trods grundliggende intentioner om at ville reducere ulighed i sundhed gennem deres arbejde. Kapitlet indledes med et rids af det forebyggelsesfokus, som meget folkesundhedsarbejde beskæftiger sig med, og med en introduktion til klassebegrebet. Herefter viser kapitlet gennem empiriske eksempler fra et større etnografiske feltarbejde, hvordan sundhed virker som en katalysator for moralske klassedistinktioner med ansvar som akse. Disse moralske klassedistinktioner virker samtidigt på et institutionelt niveau, fordi de er en integreret del af forebyggelsesarbejdets risikovurderinger. Kapitlet diskuterer afslutningsvist, hvordan forebyggelsesopgaven synes umulig at løse med de handlemuligheder, (skole-)sundhedsplejerskerne har.
Dette kapitel handler om, hvordan (skole)sundhedsplejerskers udgangspunkt i folkesundhed bidrager til at genindstifte klasseforskelle i samfundet, til trods grundliggende intentioner om at ville reducere ulighed i sundhed gennem deres arbejde. Kapitlet indledes med et rids af det forebyggelsesfokus, som meget folkesundhedsarbejde beskæftiger sig med, og med en introduktion til klassebegrebet. Herefter viser kapitlet gennem empiriske eksempler fra et større etnografiske feltarbejde, hvordan sundhed virker som en katalysator for moralske klassedistinktioner med ansvar som akse. Disse moralske klassedistinktioner virker samtidigt på et institutionelt niveau, fordi de er en integreret del af forebyggelsesarbejdets risikovurderinger. Kapitlet diskuterer afslutningsvist, hvordan forebyggelsesopgaven synes umulig at løse med de handlemuligheder, (skole-)sundhedsplejerskerne har.
SprogDansk
Titel Folkesundhed : bag om intentioner og strategier
RedaktørerStinne Glasdam, Hanne Bess Boelsbjerg
Antal sider15
ForlagGad
Dato11 jan. 2019
Sider190-205
Kapitel13
StatusAccepteret/In press - 11 jan. 2019

Emneord

  • Folkesundhed, skolesundhedspleje, risiko, social klasse

Citer dette

Aamann, I. C. (Accepteret/In press). Skolesundhedstjenesten: Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv. I S. Glasdam, & H. B. Boelsbjerg (red.), Folkesundhed: bag om intentioner og strategier (s. 190-205). Gad.
Aamann, Iben Charlotte. / Skolesundhedstjenesten: Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv. Folkesundhed: bag om intentioner og strategier. red. / Stinne Glasdam ; Hanne Bess Boelsbjerg. Gad, 2019. s. 190-205
@inbook{2f93c2273e5740aca5b074b02ffd3ce8,
title = "Skolesundhedstjenesten:: Forebyggelse og for{\ae}ldreskab i et klasseperspektiv",
abstract = "Dette kapitel handler om, hvordan (skole)sundhedsplejerskers udgangspunkt i folkesundhed bidrager til at genindstifte klasseforskelle i samfundet, til trods grundliggende intentioner om at ville reducere ulighed i sundhed gennem deres arbejde. Kapitlet indledes med et rids af det forebyggelsesfokus, som meget folkesundhedsarbejde besk{\ae}ftiger sig med, og med en introduktion til klassebegrebet. Herefter viser kapitlet gennem empiriske eksempler fra et st{\o}rre etnografiske feltarbejde, hvordan sundhed virker som en katalysator for moralske klassedistinktioner med ansvar som akse. Disse moralske klassedistinktioner virker samtidigt p{\aa} et institutionelt niveau, fordi de er en integreret del af forebyggelsesarbejdets risikovurderinger. Kapitlet diskuterer afslutningsvist, hvordan forebyggelsesopgaven synes umulig at l{\o}se med de handlemuligheder, (skole-)sundhedsplejerskerne har.",
keywords = "Folkesundhed, skolesundhedspleje, risiko, social klasse",
author = "Aamann, {Iben Charlotte}",
year = "2019",
month = "1",
day = "11",
language = "Dansk",
pages = "190--205",
editor = "Stinne Glasdam and Boelsbjerg, {Hanne Bess}",
booktitle = "Folkesundhed",
publisher = "Gad",

}

Aamann, IC 2019, Skolesundhedstjenesten: Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv. i S Glasdam & HB Boelsbjerg (red), Folkesundhed: bag om intentioner og strategier. Gad, s. 190-205.

Skolesundhedstjenesten: Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv. / Aamann, Iben Charlotte.

Folkesundhed: bag om intentioner og strategier. red. / Stinne Glasdam; Hanne Bess Boelsbjerg. Gad, 2019. s. 190-205.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Skolesundhedstjenesten:

T2 - Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv

AU - Aamann,Iben Charlotte

PY - 2019/1/11

Y1 - 2019/1/11

N2 - Dette kapitel handler om, hvordan (skole)sundhedsplejerskers udgangspunkt i folkesundhed bidrager til at genindstifte klasseforskelle i samfundet, til trods grundliggende intentioner om at ville reducere ulighed i sundhed gennem deres arbejde. Kapitlet indledes med et rids af det forebyggelsesfokus, som meget folkesundhedsarbejde beskæftiger sig med, og med en introduktion til klassebegrebet. Herefter viser kapitlet gennem empiriske eksempler fra et større etnografiske feltarbejde, hvordan sundhed virker som en katalysator for moralske klassedistinktioner med ansvar som akse. Disse moralske klassedistinktioner virker samtidigt på et institutionelt niveau, fordi de er en integreret del af forebyggelsesarbejdets risikovurderinger. Kapitlet diskuterer afslutningsvist, hvordan forebyggelsesopgaven synes umulig at løse med de handlemuligheder, (skole-)sundhedsplejerskerne har.

AB - Dette kapitel handler om, hvordan (skole)sundhedsplejerskers udgangspunkt i folkesundhed bidrager til at genindstifte klasseforskelle i samfundet, til trods grundliggende intentioner om at ville reducere ulighed i sundhed gennem deres arbejde. Kapitlet indledes med et rids af det forebyggelsesfokus, som meget folkesundhedsarbejde beskæftiger sig med, og med en introduktion til klassebegrebet. Herefter viser kapitlet gennem empiriske eksempler fra et større etnografiske feltarbejde, hvordan sundhed virker som en katalysator for moralske klassedistinktioner med ansvar som akse. Disse moralske klassedistinktioner virker samtidigt på et institutionelt niveau, fordi de er en integreret del af forebyggelsesarbejdets risikovurderinger. Kapitlet diskuterer afslutningsvist, hvordan forebyggelsesopgaven synes umulig at løse med de handlemuligheder, (skole-)sundhedsplejerskerne har.

KW - Folkesundhed, skolesundhedspleje, risiko, social klasse

M3 - Bidrag til bog/antologi

SP - 190

EP - 205

BT - Folkesundhed

PB - Gad

ER -

Aamann IC. Skolesundhedstjenesten: Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv. I Glasdam S, Boelsbjerg HB, red., Folkesundhed: bag om intentioner og strategier. Gad. 2019. s. 190-205.