Skolesundhedstjenesten

Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Dette kapitel handler om, hvordan (skole)sundhedsplejerskers udgangspunkt i folkesundhed bidrager til at genindstifte klasseforskelle i samfundet, til trods for grundliggende intentioner om at ville reducere ulighed i sundhed gennem deres arbejde. Kapitlet indledes med et rids af det forebyggelsesfokus, som meget folkesundhedsarbejde beskæftiger sig med, og med en introduktion til klassebegrebet. Herefter viser kapitlet gennem empiriske eksempler fra et større etnografiske feltarbejde, hvordan sundhed virker som en katalysator for moralske klassedistinktioner med ansvar som akse. Disse moralske klassedistinktioner virker samtidigt på et institutionelt niveau, fordi de er en integreret del af forebyggelsesarbejdets risikovurderinger. Kapitlet diskuterer afslutningsvist, hvordan forebyggelsesopgaven synes umulig at løse med de handlemuligheder, (skole-)sundhedsplejerskerne har.
OriginalsprogDansk
TitelFolkesundhed : bag om intentioner og strategier
RedaktørerHanne Bess Boelsbjerg, Stinne Glasdam
Antal sider15
ForlagGad
Publikationsdato11 jan. 2019
Sider190-205
Kapitel13
ISBN (Trykt)9788712056096
StatusUdgivet - 11 jan. 2019

Emneord

  • Folkesundhed
  • Skolesundhedspleje
  • Risiko
  • Social klasse

Citer dette

Aamann, I. C. (2019). Skolesundhedstjenesten: Forebyggelse og forældreskab i et klasseperspektiv. I H. B. Boelsbjerg, & S. Glasdam (red.), Folkesundhed: bag om intentioner og strategier (s. 190-205). Gad.