Skoleelevers modstand mod traditionel kønsarbejdsdeling i folkeskolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Folkeskolen omtales i disse år ofte og vedholdende som en pigeskole. Den såkaldte feminisering af folkeskolen er imidlertid ikke i overensstemmelse med forskningen på feltet. Forskningen viser, at der i folkeskolen er traditionelle forestillinger om køn og køns betydninger på færde blandt lærere. Denne artikel viser, at disse traditionelle kønskategorier har stor betydning for, hvilke muligheder eleverne har for at forholde sig til hinanden og til lærerne. Elevernes forholdemåder indsnævres således af traditionelle kønsforståelser, men samtidigt viser artiklen, hvorledes elever af forskellige køn udfolder forholdemåder, der bryder med traditionel kønsnormativitet .
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Paedagoger
Vol/bind2019
Udgave nummer1
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 31 mar. 2019

Emneord

  • køn
  • Folkeskolen
  • kønsarbejdsdeling
  • Kønsforskning
  • kønsnormativitet
  • Elever

Citer dette

@article{fe2bea6b2968465bb84143ea258444d2,
title = "Skoleelevers modstand mod traditionel k{\o}nsarbejdsdeling i folkeskolen",
abstract = "Folkeskolen omtales i disse {\aa}r ofte og vedholdende som en pigeskole. Den s{\aa}kaldte feminisering af folkeskolen er imidlertid ikke i overensstemmelse med forskningen p{\aa} feltet. Forskningen viser, at der i folkeskolen er traditionelle forestillinger om k{\o}n og k{\o}ns betydninger p{\aa} f{\ae}rde blandt l{\ae}rere. Denne artikel viser, at disse traditionelle k{\o}nskategorier har stor betydning for, hvilke muligheder eleverne har for at forholde sig til hinanden og til l{\ae}rerne. Elevernes forholdem{\aa}der indsn{\ae}vres s{\aa}ledes af traditionelle k{\o}nsforst{\aa}elser, men samtidigt viser artiklen, hvorledes elever af forskellige k{\o}n udfolder forholdem{\aa}der, der bryder med traditionel k{\o}nsnormativitet .",
keywords = "k{\o}n, Folkeskolen, k{\o}nsarbejdsdeling, K{\o}nsforskning, k{\o}nsnormativitet, Elever",
author = "Jo Kr{\o}jer",
year = "2019",
month = "3",
day = "31",
language = "Dansk",
volume = "2019",
journal = "Unge Paedagoger",
issn = "0106-5386",
publisher = "Foreningen Unge Paedagoger",
number = "1",

}

Skoleelevers modstand mod traditionel kønsarbejdsdeling i folkeskolen. / Krøjer, Jo.

I: Unge Paedagoger, Bind 2019, Nr. 1, 31.03.2019.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Skoleelevers modstand mod traditionel kønsarbejdsdeling i folkeskolen

AU - Krøjer, Jo

PY - 2019/3/31

Y1 - 2019/3/31

N2 - Folkeskolen omtales i disse år ofte og vedholdende som en pigeskole. Den såkaldte feminisering af folkeskolen er imidlertid ikke i overensstemmelse med forskningen på feltet. Forskningen viser, at der i folkeskolen er traditionelle forestillinger om køn og køns betydninger på færde blandt lærere. Denne artikel viser, at disse traditionelle kønskategorier har stor betydning for, hvilke muligheder eleverne har for at forholde sig til hinanden og til lærerne. Elevernes forholdemåder indsnævres således af traditionelle kønsforståelser, men samtidigt viser artiklen, hvorledes elever af forskellige køn udfolder forholdemåder, der bryder med traditionel kønsnormativitet .

AB - Folkeskolen omtales i disse år ofte og vedholdende som en pigeskole. Den såkaldte feminisering af folkeskolen er imidlertid ikke i overensstemmelse med forskningen på feltet. Forskningen viser, at der i folkeskolen er traditionelle forestillinger om køn og køns betydninger på færde blandt lærere. Denne artikel viser, at disse traditionelle kønskategorier har stor betydning for, hvilke muligheder eleverne har for at forholde sig til hinanden og til lærerne. Elevernes forholdemåder indsnævres således af traditionelle kønsforståelser, men samtidigt viser artiklen, hvorledes elever af forskellige køn udfolder forholdemåder, der bryder med traditionel kønsnormativitet .

KW - køn

KW - Folkeskolen

KW - kønsarbejdsdeling

KW - Kønsforskning

KW - kønsnormativitet

KW - Elever

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2019

JO - Unge Paedagoger

JF - Unge Paedagoger

SN - 0106-5386

IS - 1

ER -