Abstract
Folkeskolen omtales i disse år ofte og vedholdende som en pigeskole. Den såkaldte feminisering af folkeskolen er imidlertid ikke i overensstemmelse med forskningen på feltet. Forskningen viser, at der i folkeskolen er traditionelle forestillinger om køn og køns betydninger på færde blandt lærere. Denne artikel viser, at disse traditionelle kønskategorier har stor betydning for, hvilke muligheder eleverne har for at forholde sig til hinanden og til lærerne. Elevernes forholdemåder indsnævres således af traditionelle kønsforståelser, men samtidigt viser artiklen, hvorledes elever af forskellige køn udfolder forholdemåder, der bryder med traditionel kønsnormativitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Paedagoger |
Vol/bind | 2019 |
Udgave nummer | 1 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - 31 mar. 2019 |
Bibliografisk note
ISBN: 978-87-92914-514Emneord
- køn
- Folkeskolen
- kønsarbejdsdeling
- Kønsforskning
- kønsnormativitet
- Elever