"Skal vi ikke opfinde en rullende læringscafe?"

Deltagelse og praksisnærhed som afsæt for innovative læreprocesser i arbejdslivet.

Janne Gleerup, Jacob Skjødt Nielsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen belyser og diskuterer erfaringer fra et udviklingsprojekt målrettet læring i arbejdslivet inden for den danske ældrepleje. Indledningsvist begrundes vigtigheden af at eksperimentere med udvikling af nye inddragende og praksisnære udviklings- og læringsdesign i relation til målgruppen af kortuddannede. Herefter skitseres udviklingsprojektet og de grundlæggende
    pædagogiske og udviklingsteoretiske antagelser projektdesignet bygger på. Erfaringerne med udvalgte af projektets metodiske greb diskuteres forud for en afsluttende konklusion på, hvordan projektets empiriske erfaringer bidrager med nye pædagogiske indsigter om deltagelsesbaseret og praksisnært forankret udviklingsarbejde og læring.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2014
    Udgave nummer1
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - feb. 2014

    Emneord

    • voksenlæring
    • deltagelse
    • praksisnær læring i arbejdslivet

    Citer dette

    @article{05392a68288946e1aeed223c108fa3f1,
    title = "{"}Skal vi ikke opfinde en rullende l{\ae}ringscafe?{"}: Deltagelse og praksisn{\ae}rhed som afs{\ae}t for innovative l{\ae}reprocesser i arbejdslivet.",
    abstract = "Artiklen belyser og diskuterer erfaringer fra et udviklingsprojekt m{\aa}lrettet l{\ae}ring i arbejdslivet inden for den danske {\ae}ldrepleje. Indledningsvist begrundes vigtigheden af at eksperimentere med udvikling af nye inddragende og praksisn{\ae}re udviklings- og l{\ae}ringsdesign i relation til m{\aa}lgruppen af kortuddannede. Herefter skitseres udviklingsprojektet og de grundl{\ae}ggendep{\ae}dagogiske og udviklingsteoretiske antagelser projektdesignet bygger p{\aa}. Erfaringerne med udvalgte af projektets metodiske greb diskuteres forud for en afsluttende konklusion p{\aa}, hvordan projektets empiriske erfaringer bidrager med nye p{\ae}dagogiske indsigter om deltagelsesbaseret og praksisn{\ae}rt forankret udviklingsarbejde og l{\ae}ring.",
    keywords = "voksenl{\ae}ring, deltagelse, praksisn{\ae}r l{\ae}ring i arbejdslivet",
    author = "Janne Gleerup and {Skj{\o}dt Nielsen}, Jacob",
    year = "2014",
    month = "2",
    language = "Dansk",
    volume = "2014",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "1",

    }

    "Skal vi ikke opfinde en rullende læringscafe?" : Deltagelse og praksisnærhed som afsæt for innovative læreprocesser i arbejdslivet. . / Gleerup, Janne; Skjødt Nielsen , Jacob .

    I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2014, Nr. 1, 02.2014.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - "Skal vi ikke opfinde en rullende læringscafe?"

    T2 - Deltagelse og praksisnærhed som afsæt for innovative læreprocesser i arbejdslivet.

    AU - Gleerup, Janne

    AU - Skjødt Nielsen , Jacob

    PY - 2014/2

    Y1 - 2014/2

    N2 - Artiklen belyser og diskuterer erfaringer fra et udviklingsprojekt målrettet læring i arbejdslivet inden for den danske ældrepleje. Indledningsvist begrundes vigtigheden af at eksperimentere med udvikling af nye inddragende og praksisnære udviklings- og læringsdesign i relation til målgruppen af kortuddannede. Herefter skitseres udviklingsprojektet og de grundlæggendepædagogiske og udviklingsteoretiske antagelser projektdesignet bygger på. Erfaringerne med udvalgte af projektets metodiske greb diskuteres forud for en afsluttende konklusion på, hvordan projektets empiriske erfaringer bidrager med nye pædagogiske indsigter om deltagelsesbaseret og praksisnært forankret udviklingsarbejde og læring.

    AB - Artiklen belyser og diskuterer erfaringer fra et udviklingsprojekt målrettet læring i arbejdslivet inden for den danske ældrepleje. Indledningsvist begrundes vigtigheden af at eksperimentere med udvikling af nye inddragende og praksisnære udviklings- og læringsdesign i relation til målgruppen af kortuddannede. Herefter skitseres udviklingsprojektet og de grundlæggendepædagogiske og udviklingsteoretiske antagelser projektdesignet bygger på. Erfaringerne med udvalgte af projektets metodiske greb diskuteres forud for en afsluttende konklusion på, hvordan projektets empiriske erfaringer bidrager med nye pædagogiske indsigter om deltagelsesbaseret og praksisnært forankret udviklingsarbejde og læring.

    KW - voksenlæring

    KW - deltagelse

    KW - praksisnær læring i arbejdslivet

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2014

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 1

    ER -