Situeret Specialpædagogik – om at arbejde med børns ulige deltagelsesmuligheder

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne artikel bidrager til diskussioner om specialpædagogiske faglighed med udgangspunkt i teori om børns hverdagsliv, læring og udvikling sammen med andre børn og på tværs af deres forskellige livssammenhænge. Der redegøres for begreber til at inspirere en situeret specialpædagogisk faglighed i hverdagslivets fleksibelt fokuserede udforskning omkring børns perspektiver, livsførelse og deltagelsesmuligheder. Derudover diskuteres den pointe at særlige kategorier for vanskeligheder kan komme til at dominere, så vi ikke får øje på, hvad børn selv er rettet mod og på deres til tider vanskelige og ulige betingelser for at deltage og bidrage til de læringsfællesskaber, de lærer og udvikler sig igennem. Endelig analyseres det, hvordan disse vanskelige betingelser kan hænge sammen med forskellige sociale forhold, her særlig samarbejde mellem børnenes voksne og dynamikker i børnenes læringsfællesskaber.
OriginalsprogDansk
TitelInkluderende specialpædagogik – tæt på skolelivets praksis
RedaktørerElse Bengaard Skibsted, Merete Munkholm
Udgivelsesstedakademisk forlag
StatusAccepteret/In press - 2024

Citer dette