Projekter pr. år
Abstract
Praksisfortælling som metode inviterer til situeret refleksivitet, hvor fortælleren gennem beskrivelse af og refleksion over en udvalgt situation sætter ord på den kompleksitet, som udspiller sig i praksisfeltet.
For pædagoger i praksis er en central kvalitet ved praksisfortællingen således, at den giver rum for at udtrykke engagement, bevægelighed og kontekstafhængighed på en måde, hvor faglige og personlige perspektiver integreres.
I artiklen introduceres til hvad en praksisfortælling er, og hvordan man med brug af analytiske begreber brugt i undersøgelser af, hvordan nye perspektiver opstår, kan forstå, hvordan ny viden skabes i den enkelte studerendes fortælling. En viden, som bidrager til at skabe nye perspektiver på specialpædagogiske situationer. I forlængelse heraf udpeges, hvordan praksisfortællinger kan anvendes, når målet er at udvikle situeret viden om specialpædagogisk praksis såvel i undervisnings- som i personalemødesammenhæng.
For pædagoger i praksis er en central kvalitet ved praksisfortællingen således, at den giver rum for at udtrykke engagement, bevægelighed og kontekstafhængighed på en måde, hvor faglige og personlige perspektiver integreres.
I artiklen introduceres til hvad en praksisfortælling er, og hvordan man med brug af analytiske begreber brugt i undersøgelser af, hvordan nye perspektiver opstår, kan forstå, hvordan ny viden skabes i den enkelte studerendes fortælling. En viden, som bidrager til at skabe nye perspektiver på specialpædagogiske situationer. I forlængelse heraf udpeges, hvordan praksisfortællinger kan anvendes, når målet er at udvikle situeret viden om specialpædagogisk praksis såvel i undervisnings- som i personalemødesammenhæng.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Specialpaedagogik |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 3-18 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 0107-0649 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2017 |
Emneord
- praksisfortælling
- refleksion i praksis
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Fil