”Situationen kom til mig”

Om praksisfortællinger i pædagoguddannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Praksisfortælling som metode inviterer til situeret refleksivitet, hvor fortælleren gennem beskrivelse af og refleksion over en udvalgt situation sætter ord på den kompleksitet, som udspiller sig i praksisfeltet.
For pædagoger i praksis er en central kvalitet ved praksisfortællingen således, at den giver rum for at udtrykke engagement, bevægelighed og kontekstafhængighed på en måde, hvor faglige og personlige perspektiver integreres.
I artiklen introduceres til hvad en praksisfortælling er, og hvordan man med brug af analytiske begreber brugt i undersøgelser af, hvordan nye perspektiver opstår, kan forstå, hvordan ny viden skabes i den enkelte studerendes fortælling. En viden, som bidrager til at skabe nye perspektiver på specialpædagogiske situationer. I forlængelse heraf udpeges, hvordan praksisfortællinger kan anvendes, når målet er at udvikle situeret viden om specialpædagogisk praksis såvel i undervisnings- som i personalemødesammenhæng.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSpecialpaedagogik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)3-18
Antal sider15
ISSN0107-0649
StatusUdgivet - 1 mar. 2017

Emneord

  • praksisfortælling
  • refleksion i praksis

Citer dette

@article{01465894b3e344a1acc614ff50d896cc,
title = "”Situationen kom til mig”: Om praksisfort{\ae}llinger i p{\ae}dagoguddannelsen",
abstract = "Praksisfort{\ae}lling som metode inviterer til situeret refleksivitet, hvor fort{\ae}lleren gennem beskrivelse af og refleksion over en udvalgt situation s{\ae}tter ord p{\aa} den kompleksitet, som udspiller sig i praksisfeltet.For p{\ae}dagoger i praksis er en central kvalitet ved praksisfort{\ae}llingen s{\aa}ledes, at den giver rum for at udtrykke engagement, bev{\ae}gelighed og kontekstafh{\ae}ngighed p{\aa} en m{\aa}de, hvor faglige og personlige perspektiver integreres. I artiklen introduceres til hvad en praksisfort{\ae}lling er, og hvordan man med brug af analytiske begreber brugt i unders{\o}gelser af, hvordan nye perspektiver opst{\aa}r, kan forst{\aa}, hvordan ny viden skabes i den enkelte studerendes fort{\ae}lling. En viden, som bidrager til at skabe nye perspektiver p{\aa} specialp{\ae}dagogiske situationer. I forl{\ae}ngelse heraf udpeges, hvordan praksisfort{\ae}llinger kan anvendes, n{\aa}r m{\aa}let er at udvikle situeret viden om specialp{\ae}dagogisk praksis s{\aa}vel i undervisnings- som i personalem{\o}desammenh{\ae}ng.",
keywords = "praksisfort{\ae}lling, refleksion i praksis",
author = "Olesen, {Birgitte Ravn}",
year = "2017",
month = "3",
day = "1",
language = "Dansk",
pages = "3--18",
journal = "Specialpaedagogik",
issn = "0107-0649",
publisher = "Danmarks Specialpaedagogiske Forening",
number = "1",

}

”Situationen kom til mig” : Om praksisfortællinger i pædagoguddannelsen. / Olesen, Birgitte Ravn.

I: Specialpaedagogik, Nr. 1, 01.03.2017, s. 3-18.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - ”Situationen kom til mig”

T2 - Om praksisfortællinger i pædagoguddannelsen

AU - Olesen, Birgitte Ravn

PY - 2017/3/1

Y1 - 2017/3/1

N2 - Praksisfortælling som metode inviterer til situeret refleksivitet, hvor fortælleren gennem beskrivelse af og refleksion over en udvalgt situation sætter ord på den kompleksitet, som udspiller sig i praksisfeltet.For pædagoger i praksis er en central kvalitet ved praksisfortællingen således, at den giver rum for at udtrykke engagement, bevægelighed og kontekstafhængighed på en måde, hvor faglige og personlige perspektiver integreres. I artiklen introduceres til hvad en praksisfortælling er, og hvordan man med brug af analytiske begreber brugt i undersøgelser af, hvordan nye perspektiver opstår, kan forstå, hvordan ny viden skabes i den enkelte studerendes fortælling. En viden, som bidrager til at skabe nye perspektiver på specialpædagogiske situationer. I forlængelse heraf udpeges, hvordan praksisfortællinger kan anvendes, når målet er at udvikle situeret viden om specialpædagogisk praksis såvel i undervisnings- som i personalemødesammenhæng.

AB - Praksisfortælling som metode inviterer til situeret refleksivitet, hvor fortælleren gennem beskrivelse af og refleksion over en udvalgt situation sætter ord på den kompleksitet, som udspiller sig i praksisfeltet.For pædagoger i praksis er en central kvalitet ved praksisfortællingen således, at den giver rum for at udtrykke engagement, bevægelighed og kontekstafhængighed på en måde, hvor faglige og personlige perspektiver integreres. I artiklen introduceres til hvad en praksisfortælling er, og hvordan man med brug af analytiske begreber brugt i undersøgelser af, hvordan nye perspektiver opstår, kan forstå, hvordan ny viden skabes i den enkelte studerendes fortælling. En viden, som bidrager til at skabe nye perspektiver på specialpædagogiske situationer. I forlængelse heraf udpeges, hvordan praksisfortællinger kan anvendes, når målet er at udvikle situeret viden om specialpædagogisk praksis såvel i undervisnings- som i personalemødesammenhæng.

KW - praksisfortælling

KW - refleksion i praksis

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 3

EP - 18

JO - Specialpaedagogik

JF - Specialpaedagogik

SN - 0107-0649

IS - 1

ER -