”Situationen kom til mig”: Om praksisfortællinger i pædagoguddannelsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Praksisfortælling som metode inviterer til situeret refleksivitet, hvor fortælleren gennem beskrivelse af og refleksion over en udvalgt situation sætter ord på den kompleksitet, som udspiller sig i praksisfeltet.
For pædagoger i praksis er en central kvalitet ved praksisfortællingen således, at den giver rum for at udtrykke engagement, bevægelighed og kontekstafhængighed på en måde, hvor faglige og personlige perspektiver integreres.
I artiklen introduceres til hvad en praksisfortælling er, og hvordan man med brug af analytiske begreber brugt i undersøgelser af, hvordan nye perspektiver opstår, kan forstå, hvordan ny viden skabes i den enkelte studerendes fortælling. En viden, som bidrager til at skabe nye perspektiver på specialpædagogiske situationer. I forlængelse heraf udpeges, hvordan praksisfortællinger kan anvendes, når målet er at udvikle situeret viden om specialpædagogisk praksis såvel i undervisnings- som i personalemødesammenhæng.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSpecialpaedagogik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)3-18
Antal sider15
ISSN0107-0649
StatusUdgivet - 1 mar. 2017

Emneord

  • praksisfortælling
  • refleksion i praksis

Citer dette