SATS 14

Hurtig indsats over for frafaldstruede produktionsskoleelever. Evalueringsrappport for perioden 2009-11

Lisbeth Frølunde, Lars Birch Andreasen, Susanne Pihl Hansen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

Resumé

SATS14 projektet har drejet sig om at undersøge mulighederne i at kunne tilbyde en særlig indsats til de produktionsskoleelever, der har brug for det, så vidt muligt lokalt på deres skole. Projektets formål har været at indhente erfaringer med at tilbyde elever på 14 produktionsskoler på Sjælland og Bornholm fx psykologbistand, socialrådgivning eller socialpædagogisk/specialpædagogisk bistand, hvis de havde behov for en særlig indsats. Det umiddelbare mål med denne indsats har været at fastholde eleverne på produktionsskolerne og i uddannelse, hvilket også er et langsigtet uddannelsespolitisk mål.

SATS14 kan dermed ses i en større social sammenhæng. Der er en stigende erkendelse af behovet for initiativer til at hjælpe de elever, der oplever psykiske vanskeligheder. I forordet til en rapport fra Undervisningsministeriet om erhvervsuddannelser beskrives målet: ”95 procent af en ungdomsårgang i 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse… For at opfylde regeringens mål… er det nødvendigt med en særlig indsats for at fastholde de unge, som begynder i en uddannelse, herunder også de bogligt svage” (Kirkegaard og Nielsen, 2008).

Da SATS14 projektet startede, var der ikke megen opmærksomhed på sårbare unge med psykiske problemer i erhvervs- og ungdomsuddannelser, men den er nu i højere grad anerkendt (se eksempelvis Thorsteinsson og Jensen, 2010). Der arbejdes også på øvrige ungdomsuddannelser med at etablere lokale muligheder for samtale, rådgivning mm. for elever, der måtte have brug for det undervejs i deres uddannelsesforløb. Udbredelsen af muligheder er blandt andet foretaget ved hjælp af tiltag ledet af Psykiatrifonden (kaldet ”erhvervsskoleprojekt” og ”ungdomsprojekt") med tilbud om kurser for lærere, ledere og erhvervsskolevejledere, og undervisning og psykologisk rådgivning til elever. Desuden er der tiltag for at øge samarbejdet mellem erhvervsskoler og produktionsskoler med henblik på at skabe en bedre overgang for elever, eksempelvis “Fælles viden - bedre forløb” projektet med 7 erhvervsskoler og 18 produktionsskoler i hovedstadsområdet.

SATS14 projektet er således del af en bredere tendens i retning af at forstå og forbedre vilkårene for elever, der mistrives, og give dem bedre muligheder for at kunne gennemføre et uddannelsesforløb. Vi håber, at rapporten kan bidrage til at klarlægge behovet for videreførsel af en sådan indsats og værdien af en helhedsorientet pædagogisk og psykologisk indsats for de involverede elever og skoler. Hvis det langsigtede mål om uddannelse for 95% skal nås, er en særlig psykologisk indsats med til at fastholde de produktionsskoleelever, der mistrives, er sårbare eller i akutte kriser.

OriginalsprogDansk
Udgivelses stedLyngby
ForlagMedieskolen, Lyngby
Antal sider43
Rekvirerende organisationMinisteriet for Børn og Undervisning
StatusUdgivet - 2012

Emneord

  • social ansvarlighed
  • psykologisk rådgivning
  • Ungdomsuddannelse
  • produktionsskoler

Citer dette

Frølunde, Lisbeth ; Andreasen, Lars Birch ; Hansen, Susanne Pihl. / SATS 14 : Hurtig indsats over for frafaldstruede produktionsskoleelever. Evalueringsrappport for perioden 2009-11. Lyngby : Medieskolen, Lyngby, 2012. 43 s.
@book{e4709aeb6087468b962927b28895b8e4,
title = "SATS 14: Hurtig indsats over for frafaldstruede produktionsskoleelever. Evalueringsrappport for perioden 2009-11",
abstract = "SATS14 projektet har drejet sig om at unders{\o}ge mulighederne i at kunne tilbyde en s{\ae}rlig indsats til de produktionsskoleelever, der har brug for det, s{\aa} vidt muligt lokalt p{\aa} deres skole. Projektets form{\aa}l har v{\ae}ret at indhente erfaringer med at tilbyde elever p{\aa} 14 produktionsskoler p{\aa} Sj{\ae}lland og Bornholm fx psykologbistand, socialr{\aa}dgivning eller socialp{\ae}dagogisk/specialp{\ae}dagogisk bistand, hvis de havde behov for en s{\ae}rlig indsats. Det umiddelbare m{\aa}l med denne indsats har v{\ae}ret at fastholde eleverne p{\aa} produktionsskolerne og i uddannelse, hvilket ogs{\aa} er et langsigtet uddannelsespolitisk m{\aa}l. SATS14 kan dermed ses i en st{\o}rre social sammenh{\ae}ng. Der er en stigende erkendelse af behovet for initiativer til at hj{\ae}lpe de elever, der oplever psykiske vanskeligheder. I forordet til en rapport fra Undervisningsministeriet om erhvervsuddannelser beskrives m{\aa}let: ”95 procent af en ungdoms{\aa}rgang i 2015 skal gennemf{\o}re en ungdomsuddannelse… For at opfylde regeringens m{\aa}l… er det n{\o}dvendigt med en s{\ae}rlig indsats for at fastholde de unge, som begynder i en uddannelse, herunder ogs{\aa} de bogligt svage” (Kirkegaard og Nielsen, 2008). Da SATS14 projektet startede, var der ikke megen opm{\ae}rksomhed p{\aa} s{\aa}rbare unge med psykiske problemer i erhvervs- og ungdomsuddannelser, men den er nu i h{\o}jere grad anerkendt (se eksempelvis Thorsteinsson og Jensen, 2010). Der arbejdes ogs{\aa} p{\aa} {\o}vrige ungdomsuddannelser med at etablere lokale muligheder for samtale, r{\aa}dgivning mm. for elever, der m{\aa}tte have brug for det undervejs i deres uddannelsesforl{\o}b. Udbredelsen af muligheder er blandt andet foretaget ved hj{\ae}lp af tiltag ledet af Psykiatrifonden (kaldet ”erhvervsskoleprojekt” og ”ungdomsprojekt{"}) med tilbud om kurser for l{\ae}rere, ledere og erhvervsskolevejledere, og undervisning og psykologisk r{\aa}dgivning til elever. Desuden er der tiltag for at {\o}ge samarbejdet mellem erhvervsskoler og produktionsskoler med henblik p{\aa} at skabe en bedre overgang for elever, eksempelvis “F{\ae}lles viden - bedre forl{\o}b” projektet med 7 erhvervsskoler og 18 produktionsskoler i hovedstadsomr{\aa}det. SATS14 projektet er s{\aa}ledes del af en bredere tendens i retning af at forst{\aa} og forbedre vilk{\aa}rene for elever, der mistrives, og give dem bedre muligheder for at kunne gennemf{\o}re et uddannelsesforl{\o}b. Vi h{\aa}ber, at rapporten kan bidrage til at klarl{\ae}gge behovet for videref{\o}rsel af en s{\aa}dan indsats og v{\ae}rdien af en helhedsorientet p{\ae}dagogisk og psykologisk indsats for de involverede elever og skoler. Hvis det langsigtede m{\aa}l om uddannelse for 95{\%} skal n{\aa}s, er en s{\ae}rlig psykologisk indsats med til at fastholde de produktionsskoleelever, der mistrives, er s{\aa}rbare eller i akutte kriser.",
keywords = "social ansvarlighed, psykologisk r{\aa}dgivning, Ungdomsuddannelse, produktionsskoler",
author = "Lisbeth Fr{\o}lunde and Andreasen, {Lars Birch} and Hansen, {Susanne Pihl}",
year = "2012",
language = "Dansk",
publisher = "Medieskolen, Lyngby",
address = "Danmark",

}

SATS 14 : Hurtig indsats over for frafaldstruede produktionsskoleelever. Evalueringsrappport for perioden 2009-11. / Frølunde, Lisbeth; Andreasen, Lars Birch; Hansen, Susanne Pihl.

Lyngby : Medieskolen, Lyngby, 2012. 43 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportRådgivning

TY - RPRT

T1 - SATS 14

T2 - Hurtig indsats over for frafaldstruede produktionsskoleelever. Evalueringsrappport for perioden 2009-11

AU - Frølunde, Lisbeth

AU - Andreasen, Lars Birch

AU - Hansen, Susanne Pihl

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - SATS14 projektet har drejet sig om at undersøge mulighederne i at kunne tilbyde en særlig indsats til de produktionsskoleelever, der har brug for det, så vidt muligt lokalt på deres skole. Projektets formål har været at indhente erfaringer med at tilbyde elever på 14 produktionsskoler på Sjælland og Bornholm fx psykologbistand, socialrådgivning eller socialpædagogisk/specialpædagogisk bistand, hvis de havde behov for en særlig indsats. Det umiddelbare mål med denne indsats har været at fastholde eleverne på produktionsskolerne og i uddannelse, hvilket også er et langsigtet uddannelsespolitisk mål. SATS14 kan dermed ses i en større social sammenhæng. Der er en stigende erkendelse af behovet for initiativer til at hjælpe de elever, der oplever psykiske vanskeligheder. I forordet til en rapport fra Undervisningsministeriet om erhvervsuddannelser beskrives målet: ”95 procent af en ungdomsårgang i 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse… For at opfylde regeringens mål… er det nødvendigt med en særlig indsats for at fastholde de unge, som begynder i en uddannelse, herunder også de bogligt svage” (Kirkegaard og Nielsen, 2008). Da SATS14 projektet startede, var der ikke megen opmærksomhed på sårbare unge med psykiske problemer i erhvervs- og ungdomsuddannelser, men den er nu i højere grad anerkendt (se eksempelvis Thorsteinsson og Jensen, 2010). Der arbejdes også på øvrige ungdomsuddannelser med at etablere lokale muligheder for samtale, rådgivning mm. for elever, der måtte have brug for det undervejs i deres uddannelsesforløb. Udbredelsen af muligheder er blandt andet foretaget ved hjælp af tiltag ledet af Psykiatrifonden (kaldet ”erhvervsskoleprojekt” og ”ungdomsprojekt") med tilbud om kurser for lærere, ledere og erhvervsskolevejledere, og undervisning og psykologisk rådgivning til elever. Desuden er der tiltag for at øge samarbejdet mellem erhvervsskoler og produktionsskoler med henblik på at skabe en bedre overgang for elever, eksempelvis “Fælles viden - bedre forløb” projektet med 7 erhvervsskoler og 18 produktionsskoler i hovedstadsområdet. SATS14 projektet er således del af en bredere tendens i retning af at forstå og forbedre vilkårene for elever, der mistrives, og give dem bedre muligheder for at kunne gennemføre et uddannelsesforløb. Vi håber, at rapporten kan bidrage til at klarlægge behovet for videreførsel af en sådan indsats og værdien af en helhedsorientet pædagogisk og psykologisk indsats for de involverede elever og skoler. Hvis det langsigtede mål om uddannelse for 95% skal nås, er en særlig psykologisk indsats med til at fastholde de produktionsskoleelever, der mistrives, er sårbare eller i akutte kriser.

AB - SATS14 projektet har drejet sig om at undersøge mulighederne i at kunne tilbyde en særlig indsats til de produktionsskoleelever, der har brug for det, så vidt muligt lokalt på deres skole. Projektets formål har været at indhente erfaringer med at tilbyde elever på 14 produktionsskoler på Sjælland og Bornholm fx psykologbistand, socialrådgivning eller socialpædagogisk/specialpædagogisk bistand, hvis de havde behov for en særlig indsats. Det umiddelbare mål med denne indsats har været at fastholde eleverne på produktionsskolerne og i uddannelse, hvilket også er et langsigtet uddannelsespolitisk mål. SATS14 kan dermed ses i en større social sammenhæng. Der er en stigende erkendelse af behovet for initiativer til at hjælpe de elever, der oplever psykiske vanskeligheder. I forordet til en rapport fra Undervisningsministeriet om erhvervsuddannelser beskrives målet: ”95 procent af en ungdomsårgang i 2015 skal gennemføre en ungdomsuddannelse… For at opfylde regeringens mål… er det nødvendigt med en særlig indsats for at fastholde de unge, som begynder i en uddannelse, herunder også de bogligt svage” (Kirkegaard og Nielsen, 2008). Da SATS14 projektet startede, var der ikke megen opmærksomhed på sårbare unge med psykiske problemer i erhvervs- og ungdomsuddannelser, men den er nu i højere grad anerkendt (se eksempelvis Thorsteinsson og Jensen, 2010). Der arbejdes også på øvrige ungdomsuddannelser med at etablere lokale muligheder for samtale, rådgivning mm. for elever, der måtte have brug for det undervejs i deres uddannelsesforløb. Udbredelsen af muligheder er blandt andet foretaget ved hjælp af tiltag ledet af Psykiatrifonden (kaldet ”erhvervsskoleprojekt” og ”ungdomsprojekt") med tilbud om kurser for lærere, ledere og erhvervsskolevejledere, og undervisning og psykologisk rådgivning til elever. Desuden er der tiltag for at øge samarbejdet mellem erhvervsskoler og produktionsskoler med henblik på at skabe en bedre overgang for elever, eksempelvis “Fælles viden - bedre forløb” projektet med 7 erhvervsskoler og 18 produktionsskoler i hovedstadsområdet. SATS14 projektet er således del af en bredere tendens i retning af at forstå og forbedre vilkårene for elever, der mistrives, og give dem bedre muligheder for at kunne gennemføre et uddannelsesforløb. Vi håber, at rapporten kan bidrage til at klarlægge behovet for videreførsel af en sådan indsats og værdien af en helhedsorientet pædagogisk og psykologisk indsats for de involverede elever og skoler. Hvis det langsigtede mål om uddannelse for 95% skal nås, er en særlig psykologisk indsats med til at fastholde de produktionsskoleelever, der mistrives, er sårbare eller i akutte kriser.

KW - social ansvarlighed

KW - psykologisk rådgivning

KW - Ungdomsuddannelse

KW - produktionsskoler

M3 - Rapport

BT - SATS 14

PB - Medieskolen, Lyngby

CY - Lyngby

ER -