Abstract
Der tilbydes i stigende grad samtalegrupper for børn og unge på danske skoler, hvor interventionen ledes af enten lærere og pædagoger. Interventionen tilbydes til børn og unge i sorg på grund af dødsfald i familien, eller hvis forældre bliver skilt. Formålet med dette litteraturreview er at identificere og formidle forskning, der undersøger skoleorganiserede samtalegrupper for børn og unge i sorg eller skilsmisse. Hvad ved vi fra andre lande om denne nye praksis? Hvordan hjælper samtalegrupper børnene og de unge? Ses der en øget trivsel blandt denne målgruppe? Samtalegrupper i skoleregi vinder i stigende grad indpas i Danmark, og vi finder det relevant at undersøge, hvilken viden der eksisterer om denne type interventionstilbud, og om denne viden kan bidrage til at kvalificere arbejdet med skolebaserede samtalegrupper. Vi har udført et integrativt, systematisk litteraturreview i internationale databaser. Konklusionen er, at skolebaserede samtalegrupper bygger på meget varierede forskningsdesigns, metoder og tilgange, hvilket gør dem svære at sammenligne. Desuden er de fleste artikler ikke valide, hvilket betyder, at resultaterne ikke umiddelbart kan overføres til de andre studier. Afslutningsvis findes der ingen internationale studier, der undersøger interventioner, der er fuldstændig sammenlignelige med de danske samtalegruppeindsatser
Bidragets oversatte titel | Conversation Groups for Children and Adolescents in Grief or Divorce: an International Literature Review of School-Based Interventions |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Barn - Forskning om barn og barndom i Norden |
Vol/bind | 41 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 1-27 |
Antal sider | 27 |
ISSN | 2535-5449 |
DOI | |
Status | Udgivet - dec. 2023 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Litteraturstudie
- Sorg
- Skilsmisse
- Interventioner
- Samtalegrupper
- Systematisk integrativt review