“So under ‘cause for concern’, I’ll write that…”: Class, parenting and risk prevention in public health practices in schools: A question of moral worth?

Bidragets oversatte titel: "Så ved bekymring, skriver jeg at..": Klasse, forældrepraksis og forebyggelse i folkesundhedspraksis: et spørgsmål om moralsk værd?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Målet med artiklen er at pege på og diskutere hvordan klasse får betydning for i public health interventions in schools Forebyggelse af risici og sundhedsfremme for børn og unge er i dag centrale i sundhedspolitik, samtidig med at forældrepraksis anses for determinerende for barnets sundhed og trivsel og dermed for dets fremtids muligheder i et stadig mere neoliberalt konkurrence samfund, som Danmark. Denne artikel bygger på en undersøgelse af sundhedsplejen på danske skoler i perioden 2014-2015, og herfra er den analyserede case, bestående af to indskolings samtaler, valgt som eksemplarisk for et større materiale. Spørgsmålet vi rejser, inspireret af især engelsk forskning i klasse, og international børne og forældreskabs forskning, er hvorvidt middelklasse værdier og normer er til stede i skolesundhedsplejens praksis,og får betydning for den sundhedsfremmende og forebyggende praksis, og for forældre og børn?
Konklusionen i artiklen er, at klasse aktiveres i skolesundhedsplejen og at sundhedsfremme og forebyggende praksis bliver til igennem middelklasse normer for forældreskab som institutionaliseres i skolesundhedsplejersken. Social lav klasse bliver til en sundheds risiko i sig selv. Implikationerne af dette er, at social ulighed, som er et politisk centralt fokus for sundhedsplejen, i indskolingssamtalerne tilgås af SP udfra en klasset og risiko orienteret konstruktion af ”manglende forældreevner. ” De mindre priviligerede , eller ikke- middelklasse forældre, bliver betragtet som særlig udsatte i kraft af ikke blot en manglende evne til at træffe sunde, fornuftige valg, men på baggrund af deres ”klassemæssige” performance, som har mindre moralsk værdi i forhold til sundhedsmyndighedernes forventninger til dem .
Bidragets oversatte titel"Så ved bekymring, skriver jeg at..": Klasse, forældrepraksis og forebyggelse i folkesundhedspraksis: et spørgsmål om moralsk værd?
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftHealth, Risk & Society
Vol/bind20
Udgave nummer5-6
Sider (fra-til)259-275
ISSN1369-8575
DOI
StatusUdgivet - 24 okt. 2018

Citer dette