"Så kommer de andre med deres fine retter og så står jeg bare der med den dumme pizza"

Symbolske grænser i det sociale liv i folkeskolen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Forældre til skolebørn forventes i stigende grad at involvere sig i sociale arrangementer, der skal fremme god trivsel i skolen. Denne involveringsform foregår i en social sammenhæng og er derfor i højere grad end faglig involvering, synlig og målbar, hvilket gør den til genstand for vurderinger og symbolske grænsedragninger forældrene sig imellem. Denne artikel undersøger med afsæt i Bourdieus begreber om felt og kapital, og i et forældreperspektiv, hvordan forældres deltagelse i skolens sociale liv kan forstås symbolsk; hvilke handlinger der tilskrives værdi og anerkendes af skolen og af forældrene. Baseret på et feltarbejde i to københavnske skoleklasser, vises det på den ene side, hvad skolen opfordrer til og værdsætter af sociale arrangementer, og på den anden side, hvordan forskellige forældre oplever og håndterer skolens involveringsbestræbelser, såvel som de andre forældres involvering. Jeg viser, hvordan forældrene har et skarpt blik for hverandres involvering og for egen position i det sociale hierarki. Det diskuteres, hvordan disse symbolske grænser bidrager til at reproducere de sociale grænser, fordi det ofte skjules, at en høj grad af involvering afhænger af især kulturel kapital.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNorsk Sosiologisk Tidsskrift
Vol/bind2
Udgave nummer3
Sider (fra-til)225-241
Antal sider16
StatusUdgivet - 8 jun. 2018

Emneord

  • Skole-hjem-samarbejde
  • Forældreinvolvering
  • social ulighed
  • Kulturel kapital
  • symbolsk kapital
  • Bourdieu

Citer dette

@article{39858776124c4ee280c9efe4593ecab5,
title = "{"}S{\aa} kommer de andre med deres fine retter og s{\aa} st{\aa}r jeg bare der med den dumme pizza{"}: Symbolske gr{\ae}nser i det sociale liv i folkeskolen",
abstract = "For{\ae}ldre til skoleb{\o}rn forventes i stigende grad at involvere sig i sociale arrangementer, der skal fremme god trivsel i skolen. Denne involveringsform foreg{\aa}r i en social sammenh{\ae}ng og er derfor i h{\o}jere grad end faglig involvering, synlig og m{\aa}lbar, hvilket g{\o}r den til genstand for vurderinger og symbolske gr{\ae}nsedragninger for{\ae}ldrene sig imellem. Denne artikel unders{\o}ger med afs{\ae}t i Bourdieus begreber om felt og kapital, og i et for{\ae}ldreperspektiv, hvordan for{\ae}ldres deltagelse i skolens sociale liv kan forst{\aa}s symbolsk; hvilke handlinger der tilskrives v{\ae}rdi og anerkendes af skolen og af for{\ae}ldrene. Baseret p{\aa} et feltarbejde i to k{\o}benhavnske skoleklasser, vises det p{\aa} den ene side, hvad skolen opfordrer til og v{\ae}rds{\ae}tter af sociale arrangementer, og p{\aa} den anden side, hvordan forskellige for{\ae}ldre oplever og h{\aa}ndterer skolens involveringsbestr{\ae}belser, s{\aa}vel som de andre for{\ae}ldres involvering. Jeg viser, hvordan for{\ae}ldrene har et skarpt blik for hverandres involvering og for egen position i det sociale hierarki. Det diskuteres, hvordan disse symbolske gr{\ae}nser bidrager til at reproducere de sociale gr{\ae}nser, fordi det ofte skjules, at en h{\o}j grad af involvering afh{\ae}nger af is{\ae}r kulturel kapital.",
keywords = "Skole-hjem-samarbejde, For{\ae}ldreinvolvering, social ulighed, Kulturel kapital, symbolsk kapital, Bourdieu",
author = "Akselvoll, {Maria {\O}rskov}",
year = "2018",
month = "6",
day = "8",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "225--241",
journal = "Norsk Sosiologisk Tidsskrift",
issn = "2535-2512",
publisher = "Universitetsforlaget",
number = "3",

}

"Så kommer de andre med deres fine retter og så står jeg bare der med den dumme pizza" : Symbolske grænser i det sociale liv i folkeskolen. / Akselvoll, Maria Ørskov.

I: Norsk Sosiologisk Tidsskrift, Bind 2, Nr. 3, 08.06.2018, s. 225-241.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - "Så kommer de andre med deres fine retter og så står jeg bare der med den dumme pizza"

T2 - Symbolske grænser i det sociale liv i folkeskolen

AU - Akselvoll, Maria Ørskov

PY - 2018/6/8

Y1 - 2018/6/8

N2 - Forældre til skolebørn forventes i stigende grad at involvere sig i sociale arrangementer, der skal fremme god trivsel i skolen. Denne involveringsform foregår i en social sammenhæng og er derfor i højere grad end faglig involvering, synlig og målbar, hvilket gør den til genstand for vurderinger og symbolske grænsedragninger forældrene sig imellem. Denne artikel undersøger med afsæt i Bourdieus begreber om felt og kapital, og i et forældreperspektiv, hvordan forældres deltagelse i skolens sociale liv kan forstås symbolsk; hvilke handlinger der tilskrives værdi og anerkendes af skolen og af forældrene. Baseret på et feltarbejde i to københavnske skoleklasser, vises det på den ene side, hvad skolen opfordrer til og værdsætter af sociale arrangementer, og på den anden side, hvordan forskellige forældre oplever og håndterer skolens involveringsbestræbelser, såvel som de andre forældres involvering. Jeg viser, hvordan forældrene har et skarpt blik for hverandres involvering og for egen position i det sociale hierarki. Det diskuteres, hvordan disse symbolske grænser bidrager til at reproducere de sociale grænser, fordi det ofte skjules, at en høj grad af involvering afhænger af især kulturel kapital.

AB - Forældre til skolebørn forventes i stigende grad at involvere sig i sociale arrangementer, der skal fremme god trivsel i skolen. Denne involveringsform foregår i en social sammenhæng og er derfor i højere grad end faglig involvering, synlig og målbar, hvilket gør den til genstand for vurderinger og symbolske grænsedragninger forældrene sig imellem. Denne artikel undersøger med afsæt i Bourdieus begreber om felt og kapital, og i et forældreperspektiv, hvordan forældres deltagelse i skolens sociale liv kan forstås symbolsk; hvilke handlinger der tilskrives værdi og anerkendes af skolen og af forældrene. Baseret på et feltarbejde i to københavnske skoleklasser, vises det på den ene side, hvad skolen opfordrer til og værdsætter af sociale arrangementer, og på den anden side, hvordan forskellige forældre oplever og håndterer skolens involveringsbestræbelser, såvel som de andre forældres involvering. Jeg viser, hvordan forældrene har et skarpt blik for hverandres involvering og for egen position i det sociale hierarki. Det diskuteres, hvordan disse symbolske grænser bidrager til at reproducere de sociale grænser, fordi det ofte skjules, at en høj grad af involvering afhænger af især kulturel kapital.

KW - Skole-hjem-samarbejde

KW - Forældreinvolvering

KW - social ulighed

KW - Kulturel kapital

KW - symbolsk kapital

KW - Bourdieu

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 225

EP - 241

JO - Norsk Sosiologisk Tidsskrift

JF - Norsk Sosiologisk Tidsskrift

SN - 2535-2512

IS - 3

ER -