Rutiner kræver mere end rutine

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus på pædagogisk praksis. I det pædagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det pædagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter på den ene side og på den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de primært anses for baseret på erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra pædagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan pædagoger nødvendigvis må trække på såvel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar på de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de møder i hverdagens arbejde.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind62
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)5-12
    Antal sider7
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 1 dec. 2014

    Emneord

    • teori-praksis
    • viden
    • rutiner
    • hverdagspraksis

    Citer dette

    @article{334a30f1be4e476c8918559db7923c94,
    title = "Rutiner kr{\ae}ver mere end rutine",
    abstract = "Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus p{\aa} p{\ae}dagogisk praksis. I det p{\ae}dagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det p{\ae}dagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter p{\aa} den ene side og p{\aa} den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de prim{\ae}rt anses for baseret p{\aa} erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra p{\ae}dagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan p{\ae}dagoger n{\o}dvendigvis m{\aa} tr{\ae}kke p{\aa} s{\aa}vel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar p{\aa} de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de m{\o}der i hverdagens arbejde.",
    keywords = "teori-praksis, viden, rutiner, hverdagspraksis",
    author = "Camilla Schmidt and Annegrethe Ahrenkiel",
    year = "2014",
    month = "12",
    day = "1",
    language = "Dansk",
    volume = "62",
    pages = "5--12",
    journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    issn = "0904-2393",
    publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
    number = "4",

    }

    Rutiner kræver mere end rutine. / Schmidt, Camilla; Ahrenkiel, Annegrethe.

    I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 62, Nr. 4, 01.12.2014, s. 5-12.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Rutiner kræver mere end rutine

    AU - Schmidt, Camilla

    AU - Ahrenkiel, Annegrethe

    PY - 2014/12/1

    Y1 - 2014/12/1

    N2 - Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus på pædagogisk praksis. I det pædagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det pædagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter på den ene side og på den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de primært anses for baseret på erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra pædagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan pædagoger nødvendigvis må trække på såvel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar på de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de møder i hverdagens arbejde.

    AB - Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus på pædagogisk praksis. I det pædagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det pædagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter på den ene side og på den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de primært anses for baseret på erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra pædagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan pædagoger nødvendigvis må trække på såvel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar på de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de møder i hverdagens arbejde.

    KW - teori-praksis

    KW - viden

    KW - rutiner

    KW - hverdagspraksis

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 62

    SP - 5

    EP - 12

    JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

    SN - 0904-2393

    IS - 4

    ER -