Rutiner kræver mere end rutine

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstrakt

    Denne artikel diskuterer teori-praksis relationer ved at rette et overordnet fokus på pædagogisk praksis. I det pædagogiske felt er der en udbredt tendens til at opdele det pædagogiske arbejde i ’videnstunge’ aktiviteter på den ene side og på den anden side aktiviteter, som anses som rent praktiske og angiveligt ’videnstomme’, idet de primært anses for baseret på erfaring og fornemmelser. I denne artikel vil vi med konkrete eksempler fra pædagogisk praksis i daginstitutioner problematisere denne skelnen mellem ’videnstunge’ og ’videnstomme’ aktiviteter og diskutere idealet om evidensbaseret praksis. Vi vil demonstrere, hvordan pædagoger nødvendigvis må trække på såvel almen teori som praktisk, erfaringsbaseret viden, hvis de skal levere passende svar på de uforudsigelige og komplekse udfordringer, de møder i hverdagens arbejde.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
    Vol/bind62
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)5-12
    Antal sider7
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 1 dec. 2014

    Emneord

    • teori-praksis
    • viden
    • rutiner
    • hverdagspraksis

    Citer dette