Rum, rammer og biblioteker i den virtuelle verden

Simon Heilesen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Med udgangspunkt i en kort introduktion til hvordan rum og rammer gestaltes i den virtuelle 3‐D verden Second Life, undersøger denne artikel, på hvilke måder rum og rammesætning anvendes og opleves i en faglig sammenhæng. Som eksempel anvendes det danske biblioteksprojekt i Second Life, Info Island DK. Ud fra en analyse af Information Archipelago, som er et område i den virtuelle verden med en høj koncentration af biblioteker, forsøger artiklen desuden at skitsere, hvordan design af biblioteker typisk gribes an i Second Life.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring & Medier (LOM)
Udgave nummer3
Antal sider26
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • virtuel verden
  • bibliotek 2.0
  • rum
  • design
  • net-baseret kommunikation

Citer dette

@article{7f318870ebee11de9cda000ea68e967b,
title = "Rum, rammer og biblioteker i den virtuelle verden",
abstract = "Med udgangspunkt i en kort introduktion til hvordan rum og rammer gestaltes i den virtuelle 3‐D verden Second Life, unders{\o}ger denne artikel, p{\aa} hvilke m{\aa}der rum og rammes{\ae}tning anvendes og opleves i en faglig sammenh{\ae}ng. Som eksempel anvendes det danske biblioteksprojekt i Second Life, Info Island DK. Ud fra en analyse af Information Archipelago, som er et omr{\aa}de i den virtuelle verden med en h{\o}j koncentration af biblioteker, fors{\o}ger artiklen desuden at skitsere, hvordan design af biblioteker typisk gribes an i Second Life.",
keywords = "virtuel verden, bibliotek 2.0, rum, design, net-baseret kommunikation, Virtual World, Library 2.0, space, design, networked communication",
author = "Simon Heilesen",
year = "2009",
language = "Dansk",
journal = "L{\ae}ring og Medier (LOM)",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "3",

}

Rum, rammer og biblioteker i den virtuelle verden. / Heilesen, Simon.

I: Læring & Medier (LOM), Nr. 3, 2009.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Rum, rammer og biblioteker i den virtuelle verden

AU - Heilesen, Simon

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Med udgangspunkt i en kort introduktion til hvordan rum og rammer gestaltes i den virtuelle 3‐D verden Second Life, undersøger denne artikel, på hvilke måder rum og rammesætning anvendes og opleves i en faglig sammenhæng. Som eksempel anvendes det danske biblioteksprojekt i Second Life, Info Island DK. Ud fra en analyse af Information Archipelago, som er et område i den virtuelle verden med en høj koncentration af biblioteker, forsøger artiklen desuden at skitsere, hvordan design af biblioteker typisk gribes an i Second Life.

AB - Med udgangspunkt i en kort introduktion til hvordan rum og rammer gestaltes i den virtuelle 3‐D verden Second Life, undersøger denne artikel, på hvilke måder rum og rammesætning anvendes og opleves i en faglig sammenhæng. Som eksempel anvendes det danske biblioteksprojekt i Second Life, Info Island DK. Ud fra en analyse af Information Archipelago, som er et område i den virtuelle verden med en høj koncentration af biblioteker, forsøger artiklen desuden at skitsere, hvordan design af biblioteker typisk gribes an i Second Life.

KW - virtuel verden

KW - bibliotek 2.0

KW - rum

KW - design

KW - net-baseret kommunikation

KW - Virtual World

KW - Library 2.0

KW - space

KW - design

KW - networked communication

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Læring og Medier (LOM)

JF - Læring og Medier (LOM)

SN - 1903-248X

IS - 3

ER -