Road freight transport across a fixed Fehmarn Belt link: Draft version

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

    Abstract

    Indlæggets baggrund og formål

    En kommende Femern Bælt bro vil være en vigtig rute for lastbiltrafikken mellem Sverige/det østlige Danmark og Tyskland. Eller vil den? På Øresund har færgerne mellem Helsingør og Helsingborg langt den største markedsandel for den ikke-lokale lastbiltrafik. The Channel Tunnel har ikke engang udkonkurreret færgerne mellem Dover og Calais. Hvordan ser det ud for Femern Bælt?

    Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde

    TransIT er benyttet til at kalkulere omkostninger for forskellige OD kombinationer. Der er regnet i to scenarier der begge tager udgangspunkt i den planlagte afgift for lastbiler på Femern Bælt-forbindelsen - ét hvor man tager udgangspunkt i de eksisterende listepriser på færgerne og ét hvor det forsøges at estimere en reel pris.

    Det estimeres hvor meget færgepriserne skal sænkes for at gøre dem konkurrencedygtige i forhold til en fast forbindelse.

    Resultaterne diskuteres i forhold til de officielle analyser af en fast forbindelse.

    Det empiriske grundlag

    Vejlængder fra at ruteplanlægningsprogram

    Data vedr. færgeoverfarterne fra færgeselskaberne.

    TransITs kalkulationsforudsætninger

    OriginalsprogEngelsk
    Titelwww.trafikdage.dk
    Antal sider8
    ForlagAalborg Universitet
    Publikationsdato2007
    StatusUdgivet - 2007
    BegivenhedTrafikdage 2007 - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
    Varighed: 27 aug. 200728 aug. 2007

    Konference

    KonferenceTrafikdage 2007
    LokationAalborg Universitet
    Land/OmrådeDanmark
    ByAalborg
    Periode27/08/200728/08/2007

    Emneord

    • Fast forbindelse
    • Færger
    • Lastbil
    • Rutevalg

    Citer dette