Projekter pr. år
Abstract
En kommende Femern Bælt bro vil være en vigtig rute for lastbiltrafikken mellem Sverige/det østlige Danmark og Tyskland. Eller vil den? På Øresund har færgerne mellem Helsingør og Helsingborg langt den største markedsandel for den ikke-lokale lastbiltrafik. The Channel Tunnel har ikke engang udkonkurreret færgerne mellem Dover og Calais. Hvordan ser det ud for Femern Bælt?
Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde
TransIT er benyttet til at kalkulere omkostninger for forskellige OD kombinationer. Der er regnet i to scenarier der begge tager udgangspunkt i den planlagte afgift for lastbiler på Femern Bælt-forbindelsen - ét hvor man tager udgangspunkt i de eksisterende listepriser på færgerne og ét hvor det forsøges at estimere en reel pris.
Det estimeres hvor meget færgepriserne skal sænkes for at gøre dem konkurrencedygtige i forhold til en fast forbindelse.
Resultaterne diskuteres i forhold til de officielle analyser af en fast forbindelse.
Det empiriske grundlag
Vejlængder fra at ruteplanlægningsprogram
Data vedr. færgeoverfarterne fra færgeselskaberne.
TransITs kalkulationsforudsætninger
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Titel | www.trafikdage.dk |
Antal sider | 8 |
Forlag | Aalborg Universitet |
Publikationsdato | 2007 |
Status | Udgivet - 2007 |
Begivenhed | Trafikdage 2007 - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark Varighed: 27 aug. 2007 → 28 aug. 2007 |
Konference
Konference | Trafikdage 2007 |
---|---|
Lokation | Aalborg Universitet |
Land/Område | Danmark |
By | Aalborg |
Periode | 27/08/2007 → 28/08/2007 |
Emneord
- Fast forbindelse
- Færger
- Lastbil
- Rutevalg
Projekter
- 1 Afsluttet
-
GC-STRING: Green STRING Corridor
Guasco, C. N. (Projektdeltager), Jespersen, P. H. (Projektdeltager), P.Endres, J. (Projektdeltager) & Meyer Jakobsen, M. (Projektdeltager)
01/12/2011 → 31/12/2014
Projekter: Projekt › Forskning