Road freight transport across a fixed Fehmarn Belt link: Draft version

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

Resumé

Indlæggets baggrund og formål

En kommende Femern Bælt bro vil være en vigtig rute for lastbiltrafikken mellem Sverige/det østlige Danmark og Tyskland. Eller vil den? På Øresund har færgerne mellem Helsingør og Helsingborg langt den største markedsandel for den ikke-lokale lastbiltrafik. The Channel Tunnel har ikke engang udkonkurreret færgerne mellem Dover og Calais. Hvordan ser det ud for Femern Bælt?

Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde

TransIT er benyttet til at kalkulere omkostninger for forskellige OD kombinationer. Der er regnet i to scenarier der begge tager udgangspunkt i den planlagte afgift for lastbiler på Femern Bælt-forbindelsen - ét hvor man tager udgangspunkt i de eksisterende listepriser på færgerne og ét hvor det forsøges at estimere en reel pris.

Det estimeres hvor meget færgepriserne skal sænkes for at gøre dem konkurrencedygtige i forhold til en fast forbindelse.

Resultaterne diskuteres i forhold til de officielle analyser af en fast forbindelse.

Det empiriske grundlag

Vejlængder fra at ruteplanlægningsprogram

Data vedr. færgeoverfarterne fra færgeselskaberne.

TransITs kalkulationsforudsætninger

OriginalsprogEngelsk
Titelwww.trafikdage.dk
Antal sider8
ForlagAalborg Universitet
Publikationsdato2007
StatusUdgivet - 2007
BegivenhedTrafikdage 2007 - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
Varighed: 27 aug. 200728 aug. 2007

Konference

KonferenceTrafikdage 2007
LokationAalborg Universitet
LandDanmark
ByAalborg
Periode27/08/200728/08/2007

Emneord

  • Fast forbindelse
  • Færger
  • Lastbil
  • Rutevalg

Citer dette

@inproceedings{b07d679056ff11dc9b87000ea68e967b,
title = "Road freight transport across a fixed Fehmarn Belt link: Draft version",
abstract = "Indl{\ae}ggets baggrund og form{\aa}l En kommende Femern B{\ae}lt bro vil v{\ae}re en vigtig rute for lastbiltrafikken mellem Sverige/det {\o}stlige Danmark og Tyskland. Eller vil den? P{\aa} {\O}resund har f{\ae}rgerne mellem Helsing{\o}r og Helsingborg langt den st{\o}rste markedsandel for den ikke-lokale lastbiltrafik. The Channel Tunnel har ikke engang udkonkurreret f{\ae}rgerne mellem Dover og Calais. Hvordan ser det ud for Femern B{\ae}lt?Anvendte metoder, analyser og fremgangsm{\aa}de TransIT er benyttet til at kalkulere omkostninger for forskellige OD kombinationer. Der er regnet i to scenarier der begge tager udgangspunkt i den planlagte afgift for lastbiler p{\aa} Femern B{\ae}lt-forbindelsen - {\'e}t hvor man tager udgangspunkt i de eksisterende listepriser p{\aa} f{\ae}rgerne og {\'e}t hvor det fors{\o}ges at estimere en reel pris. Det estimeres hvor meget f{\ae}rgepriserne skal s{\ae}nkes for at g{\o}re dem konkurrencedygtige i forhold til en fast forbindelse.Resultaterne diskuteres i forhold til de officielle analyser af en fast forbindelse. Det empiriske grundlag Vejl{\ae}ngder fra at ruteplanl{\ae}gningsprogram Data vedr. f{\ae}rgeoverfarterne fra f{\ae}rgeselskaberne.TransITs kalkulationsforuds{\ae}tninger",
keywords = "Fast forbindelse, F{\ae}rger, Lastbil, Rutevalg, Fixed connection, Ferry, Truck, Route choice",
author = "Jespersen, {Per Homann}",
year = "2007",
language = "English",
booktitle = "www.trafikdage.dk",
publisher = "Aalborg Universitet",

}

Jespersen, PH 2007, Road freight transport across a fixed Fehmarn Belt link: Draft version. i www.trafikdage.dk. Aalborg Universitet, Trafikdage 2007, Aalborg, Danmark, 27/08/2007.

Road freight transport across a fixed Fehmarn Belt link : Draft version. / Jespersen, Per Homann.

www.trafikdage.dk. Aalborg Universitet, 2007.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

TY - GEN

T1 - Road freight transport across a fixed Fehmarn Belt link

T2 - Draft version

AU - Jespersen, Per Homann

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Indlæggets baggrund og formål En kommende Femern Bælt bro vil være en vigtig rute for lastbiltrafikken mellem Sverige/det østlige Danmark og Tyskland. Eller vil den? På Øresund har færgerne mellem Helsingør og Helsingborg langt den største markedsandel for den ikke-lokale lastbiltrafik. The Channel Tunnel har ikke engang udkonkurreret færgerne mellem Dover og Calais. Hvordan ser det ud for Femern Bælt?Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde TransIT er benyttet til at kalkulere omkostninger for forskellige OD kombinationer. Der er regnet i to scenarier der begge tager udgangspunkt i den planlagte afgift for lastbiler på Femern Bælt-forbindelsen - ét hvor man tager udgangspunkt i de eksisterende listepriser på færgerne og ét hvor det forsøges at estimere en reel pris. Det estimeres hvor meget færgepriserne skal sænkes for at gøre dem konkurrencedygtige i forhold til en fast forbindelse.Resultaterne diskuteres i forhold til de officielle analyser af en fast forbindelse. Det empiriske grundlag Vejlængder fra at ruteplanlægningsprogram Data vedr. færgeoverfarterne fra færgeselskaberne.TransITs kalkulationsforudsætninger

AB - Indlæggets baggrund og formål En kommende Femern Bælt bro vil være en vigtig rute for lastbiltrafikken mellem Sverige/det østlige Danmark og Tyskland. Eller vil den? På Øresund har færgerne mellem Helsingør og Helsingborg langt den største markedsandel for den ikke-lokale lastbiltrafik. The Channel Tunnel har ikke engang udkonkurreret færgerne mellem Dover og Calais. Hvordan ser det ud for Femern Bælt?Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde TransIT er benyttet til at kalkulere omkostninger for forskellige OD kombinationer. Der er regnet i to scenarier der begge tager udgangspunkt i den planlagte afgift for lastbiler på Femern Bælt-forbindelsen - ét hvor man tager udgangspunkt i de eksisterende listepriser på færgerne og ét hvor det forsøges at estimere en reel pris. Det estimeres hvor meget færgepriserne skal sænkes for at gøre dem konkurrencedygtige i forhold til en fast forbindelse.Resultaterne diskuteres i forhold til de officielle analyser af en fast forbindelse. Det empiriske grundlag Vejlængder fra at ruteplanlægningsprogram Data vedr. færgeoverfarterne fra færgeselskaberne.TransITs kalkulationsforudsætninger

KW - Fast forbindelse

KW - Færger

KW - Lastbil

KW - Rutevalg

KW - Fixed connection

KW - Ferry

KW - Truck

KW - Route choice

M3 - Article in proceedings

BT - www.trafikdage.dk

PB - Aalborg Universitet

ER -