Road freight transport across a fixed Fehmarn Belt link

Draft version

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsForskning

Abstrakt

Indlæggets baggrund og formål

En kommende Femern Bælt bro vil være en vigtig rute for lastbiltrafikken mellem Sverige/det østlige Danmark og Tyskland. Eller vil den? På Øresund har færgerne mellem Helsingør og Helsingborg langt den største markedsandel for den ikke-lokale lastbiltrafik. The Channel Tunnel har ikke engang udkonkurreret færgerne mellem Dover og Calais. Hvordan ser det ud for Femern Bælt?

Anvendte metoder, analyser og fremgangsmåde

TransIT er benyttet til at kalkulere omkostninger for forskellige OD kombinationer. Der er regnet i to scenarier der begge tager udgangspunkt i den planlagte afgift for lastbiler på Femern Bælt-forbindelsen - ét hvor man tager udgangspunkt i de eksisterende listepriser på færgerne og ét hvor det forsøges at estimere en reel pris.

Det estimeres hvor meget færgepriserne skal sænkes for at gøre dem konkurrencedygtige i forhold til en fast forbindelse.

Resultaterne diskuteres i forhold til de officielle analyser af en fast forbindelse.

Det empiriske grundlag

Vejlængder fra at ruteplanlægningsprogram

Data vedr. færgeoverfarterne fra færgeselskaberne.

TransITs kalkulationsforudsætninger

OriginalsprogEngelsk
Titelwww.trafikdage.dk
Antal sider8
ForlagAalborg Universitet
Publikationsdato2007
StatusUdgivet - 2007
BegivenhedTrafikdage 2007 - Aalborg Universitet, Aalborg, Danmark
Varighed: 27 aug. 200728 aug. 2007

Konference

KonferenceTrafikdage 2007
LokationAalborg Universitet
LandDanmark
ByAalborg
Periode27/08/200728/08/2007

Emneord

  • Fast forbindelse
  • Færger
  • Lastbil
  • Rutevalg

Citer dette