Risikonavigation i fremdriftsstormen: når studerende oversætter fremdriftsreformen ud fra nye risikologikker

Laura Louise Sarauw, Simon Ryberg Madsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen bruger vi myten om følgerne af Odysseus’ besøg hos vindenes konge som billede på den med fremdriftsreformen (2014) følgende forestilling om, at det er muligt at sætte en på forhånd fastlagt kurs, hvor blot én vind (et økonomisk rationale) driver de studerende med ét bestemt outcome til følge (gennemførselshastighed). For – som det hænder for Odysseus – er der tilsyneladende også andre vinde (rationaler) løs. I artiklen viser vi således, hvordan de studerende forholder sig til multiple rationaler, når de skal navigere i fremdriftsstormen.
Med et til lejligheden konstrueret begreb om ’risikooversættelse’ peger vi på, hvordan reformen først og fremmest betyder, at de studerende oplever, at de må navigere på mere risikofyldte vilkår. På baggrund af fokusgruppeinterview fra Københavns Universitet viser vi, hvordan reformen til dels synes lykkedes med sin opfordring de studerende om at anlægge en mere kalkulerende tilgang til deres prioriteter og valg. Men de studerende oversætter samtidig reformen til en ny ’negativ dialektik’, som – frem for positive visioner – især motiveres af bestræbelsen på at minimere risikoen for forsinkelse. Fravalg af udlandsophold, instruktorjob og andre udviklingsorienterede aktiviteter bliver hermed uønskede, men sikre valg, som ifølge de interviewede forringer udbyttet af deres uddannelse.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer11
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Vol/bind12
Udgave nummer22
Sider (fra-til)141-152
Antal sider11
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 1 mar. 2017
Udgivet eksterntJa

Citer dette