Relationen mellem arbejde og læringsidentitet: Et bud på en kvalitativ analysemodel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Arbejdets indhold og organisering spiller en ikke ubetydeligt rolle for menneskers udfoldelses og erfaringsmuligheder. Det sætter sig spor, i måden hvorpå vi erfarer verden og os selv, og i den betydning vi tillægger uddannelse og andre former for læringsaktiviteter. Denne artikel præsenterer et bud på, hvordan man kan begrebssætte forholdet mellem arbejde og læringsidentitet. Og der tilbydes en kvalitativ analysemodel, som kan indfange, hvorfor og hvordan konkrete arbejdslivserfaringer får betydning for identitetsprocesser, herunder synet på forskellige typer af læringsaktiviteter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Udgave nummer4
Sider (fra-til)55-70
ISSN1399-1442
DOI
StatusUdgivet - dec. 2017

Emneord

  • læringsidentitet
  • Arbejde
  • Identitetsdannelse

Citer dette