Relationen mellem arbejde og læringsidentitet

Et bud på en kvalitativ analysemodel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Arbejdets indhold og organisering spiller en ikke ubetydeligt rolle for menneskers udfoldelses og erfaringsmuligheder. Det sætter sig spor, i måden hvorpå vi erfarer verden og os selv, og i den betydning vi tillægger uddannelse og andre former for læringsaktiviteter. Denne artikel præsenterer et bud på, hvordan man kan begrebssætte forholdet mellem arbejde og læringsidentitet. Og der tilbydes en kvalitativ analysemodel, som kan indfange, hvorfor og hvordan konkrete arbejdslivserfaringer får betydning for identitetsprocesser, herunder synet på forskellige typer af læringsaktiviteter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Udgave nummer4
Sider (fra-til)55-70
ISSN1399-1442
StatusUdgivet - dec. 2017

Emneord

  • læringsidentitet
  • Arbejde
  • Identitetsdannelse

Citer dette

@article{093d6dcc848e4bbb82ba0062178505e2,
title = "Relationen mellem arbejde og l{\ae}ringsidentitet: Et bud p{\aa} en kvalitativ analysemodel",
abstract = "Arbejdets indhold og organisering spiller en ikke ubetydeligt rolle for menneskers udfoldelses og erfaringsmuligheder. Det s{\ae}tter sig spor, i m{\aa}den hvorp{\aa} vi erfarer verden og os selv, og i den betydning vi till{\ae}gger uddannelse og andre former for l{\ae}ringsaktiviteter. Denne artikel pr{\ae}senterer et bud p{\aa}, hvordan man kan begrebss{\ae}tte forholdet mellem arbejde og l{\ae}ringsidentitet. Og der tilbydes en kvalitativ analysemodel, som kan indfange, hvorfor og hvordan konkrete arbejdslivserfaringer f{\aa}r betydning for identitetsprocesser, herunder synet p{\aa} forskellige typer af l{\ae}ringsaktiviteter.",
keywords = "l{\ae}ringsidentitet, Arbejde, Identitetsdannelse",
author = "Sissel Kondrup",
year = "2017",
month = "12",
language = "Dansk",
pages = "55--70",
journal = "Tidsskrift for Arbejdsliv",
issn = "1399-1442",
publisher = "Werks Grafiske Hus",
number = "4",

}

Relationen mellem arbejde og læringsidentitet : Et bud på en kvalitativ analysemodel. / Kondrup, Sissel.

I: Tidsskrift for Arbejdsliv, Nr. 4, 12.2017, s. 55-70.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Relationen mellem arbejde og læringsidentitet

T2 - Et bud på en kvalitativ analysemodel

AU - Kondrup, Sissel

PY - 2017/12

Y1 - 2017/12

N2 - Arbejdets indhold og organisering spiller en ikke ubetydeligt rolle for menneskers udfoldelses og erfaringsmuligheder. Det sætter sig spor, i måden hvorpå vi erfarer verden og os selv, og i den betydning vi tillægger uddannelse og andre former for læringsaktiviteter. Denne artikel præsenterer et bud på, hvordan man kan begrebssætte forholdet mellem arbejde og læringsidentitet. Og der tilbydes en kvalitativ analysemodel, som kan indfange, hvorfor og hvordan konkrete arbejdslivserfaringer får betydning for identitetsprocesser, herunder synet på forskellige typer af læringsaktiviteter.

AB - Arbejdets indhold og organisering spiller en ikke ubetydeligt rolle for menneskers udfoldelses og erfaringsmuligheder. Det sætter sig spor, i måden hvorpå vi erfarer verden og os selv, og i den betydning vi tillægger uddannelse og andre former for læringsaktiviteter. Denne artikel præsenterer et bud på, hvordan man kan begrebssætte forholdet mellem arbejde og læringsidentitet. Og der tilbydes en kvalitativ analysemodel, som kan indfange, hvorfor og hvordan konkrete arbejdslivserfaringer får betydning for identitetsprocesser, herunder synet på forskellige typer af læringsaktiviteter.

KW - læringsidentitet

KW - Arbejde

KW - Identitetsdannelse

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 55

EP - 70

JO - Tidsskrift for Arbejdsliv

JF - Tidsskrift for Arbejdsliv

SN - 1399-1442

IS - 4

ER -