Reformer og traditioner i gymnasiets fysikundervisning

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikel

    Abstract

    I denne artikel vil jeg søge at belyse, hvordan forskelle i fagopfattelse og pædagogikopfattelse prægede den fagdidaktiske debat og fysikundervisningens udvikling omkring 1900-tallers begyndelse og frem i tiden op til vor tid.- Hvis man skal fremhæve en enkelt faktor, der mere end alle andre er bestemmende for, hvordan fysikundervisningen foregår i gymnasiet, så er det traditionen! Selv i perioder med livlig debat og ændringer af bekendtgørelser mv. fungerer traditionen som skibets køl, der stabiliserer kursen. Kun når brede kredse af faglærere engagerer sig i reformerende udviklingsarbejde, er der mulighed for vedvarende ændringer af kursen.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftUddannelse
    Vol/bind37
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)3-12
    ISSN0503-0102
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • uddanelseshistorie
    • fysikundervisning
    • gymnasiet
    • Danmark

    Citer dette