Reformen af erhvervsuddannelserne

En gang til, forfra og om igen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen anlægger et politisk-historisk perspektiv på reformen af erhvervsuddannelserne (EUD) i 2014. Reformen markerede på nogle områder et markant brud med den hidtidige politik. Det gælder for ek-sempel indførelsen af adgangskrav og satsningen på talent og elite, som afløser de krav om social inklusi-on og fastholdelse, som har været i højsædet siden reformen i 2007. Men samtidig gentager reformen på mange områder tidligere reformer, både med hensyn til hvad den udpeger som problemer, og hvad den peger på som løsninger. Reformens indførelse af et todelt grundforløb ligner til forveksling den løsning der indførtes med reformen i 1991. Det er dog ikke ren gentagelse. Ofte veksler de politiske reformer mellem to modsatrettede tiltag, som begge fremføres som løsning på det samme problem, for eksempel frafald. Spørgsmålet, der diskuteres i artiklen er, hvorfor reformerne tilsyneladende gentager sig selv og kører i ring. Hvad siger det om de problemer som EUD tilsyneladende permanent er udfordret af? Som svar på dette spørgsmål peger artiklen på kompleksiteten og de indbyggede modsætninger i de danske EUD, samt på nogle svagheder i den hidtidige styringslogik. Det handler både om partsstyrets ’blinde plet-ter’ og om den ureflekterede resultatstyring, som fortsætter med den aktuelle reform.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2016
Udgave nummer4
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - dec. 2016

Citer dette

@article{1e4706daf01742f5a9587b69fbc885c8,
title = "Reformen af erhvervsuddannelserne: En gang til, forfra og om igen",
abstract = "Artiklen anl{\ae}gger et politisk-historisk perspektiv p{\aa} reformen af erhvervsuddannelserne (EUD) i 2014. Reformen markerede p{\aa} nogle omr{\aa}der et markant brud med den hidtidige politik. Det g{\ae}lder for ek-sempel indf{\o}relsen af adgangskrav og satsningen p{\aa} talent og elite, som afl{\o}ser de krav om social inklusi-on og fastholdelse, som har v{\ae}ret i h{\o}js{\ae}det siden reformen i 2007. Men samtidig gentager reformen p{\aa} mange omr{\aa}der tidligere reformer, b{\aa}de med hensyn til hvad den udpeger som problemer, og hvad den peger p{\aa} som l{\o}sninger. Reformens indf{\o}relse af et todelt grundforl{\o}b ligner til forveksling den l{\o}sning der indf{\o}rtes med reformen i 1991. Det er dog ikke ren gentagelse. Ofte veksler de politiske reformer mellem to modsatrettede tiltag, som begge fremf{\o}res som l{\o}sning p{\aa} det samme problem, for eksempel frafald. Sp{\o}rgsm{\aa}let, der diskuteres i artiklen er, hvorfor reformerne tilsyneladende gentager sig selv og k{\o}rer i ring. Hvad siger det om de problemer som EUD tilsyneladende permanent er udfordret af? Som svar p{\aa} dette sp{\o}rgsm{\aa}l peger artiklen p{\aa} kompleksiteten og de indbyggede mods{\ae}tninger i de danske EUD, samt p{\aa} nogle svagheder i den hidtidige styringslogik. Det handler b{\aa}de om partsstyrets ’blinde plet-ter’ og om den ureflekterede resultatstyring, som forts{\ae}tter med den aktuelle reform.",
author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms}",
year = "2016",
month = "12",
language = "Dansk",
volume = "2016",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "4",

}

Reformen af erhvervsuddannelserne : En gang til, forfra og om igen . / Jørgensen, Christian Helms.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2016, Nr. 4, 12.2016.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Reformen af erhvervsuddannelserne

T2 - En gang til, forfra og om igen

AU - Jørgensen, Christian Helms

PY - 2016/12

Y1 - 2016/12

N2 - Artiklen anlægger et politisk-historisk perspektiv på reformen af erhvervsuddannelserne (EUD) i 2014. Reformen markerede på nogle områder et markant brud med den hidtidige politik. Det gælder for ek-sempel indførelsen af adgangskrav og satsningen på talent og elite, som afløser de krav om social inklusi-on og fastholdelse, som har været i højsædet siden reformen i 2007. Men samtidig gentager reformen på mange områder tidligere reformer, både med hensyn til hvad den udpeger som problemer, og hvad den peger på som løsninger. Reformens indførelse af et todelt grundforløb ligner til forveksling den løsning der indførtes med reformen i 1991. Det er dog ikke ren gentagelse. Ofte veksler de politiske reformer mellem to modsatrettede tiltag, som begge fremføres som løsning på det samme problem, for eksempel frafald. Spørgsmålet, der diskuteres i artiklen er, hvorfor reformerne tilsyneladende gentager sig selv og kører i ring. Hvad siger det om de problemer som EUD tilsyneladende permanent er udfordret af? Som svar på dette spørgsmål peger artiklen på kompleksiteten og de indbyggede modsætninger i de danske EUD, samt på nogle svagheder i den hidtidige styringslogik. Det handler både om partsstyrets ’blinde plet-ter’ og om den ureflekterede resultatstyring, som fortsætter med den aktuelle reform.

AB - Artiklen anlægger et politisk-historisk perspektiv på reformen af erhvervsuddannelserne (EUD) i 2014. Reformen markerede på nogle områder et markant brud med den hidtidige politik. Det gælder for ek-sempel indførelsen af adgangskrav og satsningen på talent og elite, som afløser de krav om social inklusi-on og fastholdelse, som har været i højsædet siden reformen i 2007. Men samtidig gentager reformen på mange områder tidligere reformer, både med hensyn til hvad den udpeger som problemer, og hvad den peger på som løsninger. Reformens indførelse af et todelt grundforløb ligner til forveksling den løsning der indførtes med reformen i 1991. Det er dog ikke ren gentagelse. Ofte veksler de politiske reformer mellem to modsatrettede tiltag, som begge fremføres som løsning på det samme problem, for eksempel frafald. Spørgsmålet, der diskuteres i artiklen er, hvorfor reformerne tilsyneladende gentager sig selv og kører i ring. Hvad siger det om de problemer som EUD tilsyneladende permanent er udfordret af? Som svar på dette spørgsmål peger artiklen på kompleksiteten og de indbyggede modsætninger i de danske EUD, samt på nogle svagheder i den hidtidige styringslogik. Det handler både om partsstyrets ’blinde plet-ter’ og om den ureflekterede resultatstyring, som fortsætter med den aktuelle reform.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 4

ER -