Aktiviteter pr. år
Abstract
Kapitlet handler om hvordan visuelle metoder og materialer kan anvendes for at støtte kollaborative, kreative læringsprocesser. Der præsenteres To cases fra workshops afholdt på Roskilde Universitet. Tilgangen er kritisk i et forsøg på at undgå den ofte overdrevne eller "håndbogs" opskrift om hvad visuelle metoder tilbyder. Der er fokus på at bruge cases til at demonstrere hvordan metoder som fotoelicitering og skitsering eller modelbyggeri anvendes i en gruppesammenhæng, konkret vises fotokort og LEGO Serious Play. Målet er at opfordre læseren til at forberede sig på at facilitere med visuelle metoder og kunne forholde sig kritisk, refleksivt, analytisk samt legende og eksperimenterende. Der er anbefalinger om facilitering som diskuteres i forhold til en model kaldet "PASIR" om generiske gruppesamarbejdsfaserne. De teoretiske perspektiver på læring, kollaboration og visualitet bygger på pragmatiske (Dewey) og dialogiske (Bakhtin) teorier.
Bidragets oversatte titel | Refleksiv læring med visuelle metoder |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Titel | Situated Design Methods |
Redaktører | Jesper Simonsen, Connie Svabo, Sara Malou Strandvad, Kristine Samson, Morten Hertzum, Ole Erik Hansen |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | Cambridge, MA |
Forlag | MIT Press |
Publikationsdato | 2014 |
Sider | 161-180 |
Kapitel | 9 |
ISBN (Trykt) | 978-0-262-02763-2 |
Status | Udgivet - 2014 |
Navn | Design thinking, design theory |
---|
Emneord
- design thinking
- visuelle metoder
- facilitering
- refleksion
- Creativity
Aktiviteter
- 1 Foredrag og mundtlige bidrag
-
LEGO Serious Play i højere uddannelse
Frølunde, L. (Foredragsholder)
15 sep. 2014Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag