Reflexive Learning through Visual Methods

Bidragets oversatte titel: Refleksiv læring med visuelle metoder

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Kapitlet handler om hvordan visuelle metoder og materialer kan anvendes for at støtte kollaborative, kreative læringsprocesser. Der præsenteres To cases fra workshops afholdt på Roskilde Universitet. Tilgangen er kritisk i et forsøg på at undgå den ofte overdrevne eller "håndbogs" opskrift om hvad visuelle metoder tilbyder. Der er fokus på at bruge cases til at demonstrere hvordan metoder som fotoelicitering og skitsering eller modelbyggeri anvendes i en gruppesammenhæng, konkret vises fotokort og LEGO Serious Play. Målet er at opfordre læseren til at forberede sig på at facilitere med visuelle metoder og kunne forholde sig kritisk, refleksivt, analytisk samt legende og eksperimenterende. Der er anbefalinger om facilitering som diskuteres i forhold til en model kaldet "PASIR" om generiske gruppesamarbejdsfaserne. De teoretiske perspektiver på læring, kollaboration og visualitet bygger på pragmatiske (Dewey) og dialogiske (Bakhtin) teorier.
Bidragets oversatte titelRefleksiv læring med visuelle metoder
OriginalsprogEngelsk
TitelSituated Design Methods
RedaktørerJesper Simonsen, Connie Svabo, Sara Malou Strandvad, Kristine Samson, Morten Hertzum, Ole Erik Hansen
Antal sider19
UdgivelsesstedCambridge, MA
ForlagMIT Press
Publikationsdato2014
Sider161-180
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-0-262-02763-2
StatusUdgivet - 2014
NavnDesign thinking, design theory

Emneord

  • design thinking
  • visuelle metoder
  • facilitering
  • refleksion
  • Creativity

Citer dette