Red velfærdsdanmark, grib joysticket

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

De danske kommuner skal spare og gerne uden at borgerne oplever en serviceforringelse. Kommunerne er derfor nødt til at finde nye ressourcer. En mulighed kunne vœre at trœkke på borgernes ideer, kompetencer og arbejdskraft. Udfordringen ved ideen er blot at få borgerne til at engagere sig i de sociale og politiske udfordringer, som kommunerne står med. Overraskende skal løsningen måske findes i computerspilsbranchen. Her er der opstået en niche af sociale innovations spil udviklet til at skabe borgerdrevne positive forandringer i den fysisk konkrete verden.
Artiklen ’Red Velfœrdsdanmark, grib joysticket’ beskriver et af disse forandringsspil, Verdens Bankens Urgent Evoke. Ud over case beskrivelsen, giver artiklen en smagsprøve på, hvordan man kunne lade sig inspirere af aspekter ved spillet og skabe et nyt legende grundlag for civilt engagement og borgerdreven social innovation.
OriginalsprogDansk
TidsskriftErhvervspsykologi
Vol/bindVolume 10
Udgave nummernummer 4
ISSN1602-9968
StatusUdgivet - dec. 2012
Udgivet eksterntJa

Citer dette

Wichmand, Mette. / Red velfærdsdanmark, grib joysticket. I: Erhvervspsykologi. 2012 ; Bind Volume 10, Nr. nummer 4.
@article{ce1bd5595fdc43aea977b83dce4d9d29,
title = "Red velf{\ae}rdsdanmark, grib joysticket",
abstract = "De danske kommuner skal spare og gerne uden at borgerne oplever en serviceforringelse. Kommunerne er derfor n{\o}dt til at finde nye ressourcer. En mulighed kunne vœre at trœkke p{\aa} borgernes ideer, kompetencer og arbejdskraft. Udfordringen ved ideen er blot at f{\aa} borgerne til at engagere sig i de sociale og politiske udfordringer, som kommunerne st{\aa}r med. Overraskende skal l{\o}sningen m{\aa}ske findes i computerspilsbranchen. Her er der opst{\aa}et en niche af sociale innovations spil udviklet til at skabe borgerdrevne positive forandringer i den fysisk konkrete verden. Artiklen ’Red Velfœrdsdanmark, grib joysticket’ beskriver et af disse forandringsspil, Verdens Bankens Urgent Evoke. Ud over case beskrivelsen, giver artiklen en smagspr{\o}ve p{\aa}, hvordan man kunne lade sig inspirere af aspekter ved spillet og skabe et nyt legende grundlag for civilt engagement og borgerdreven social innovation.",
author = "Mette Wichmand",
year = "2012",
month = "12",
language = "Dansk",
volume = "Volume 10",
journal = "Erhvervspsykologi",
issn = "1602-9968",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "nummer 4",

}

Red velfærdsdanmark, grib joysticket. / Wichmand, Mette.

I: Erhvervspsykologi, Bind Volume 10, Nr. nummer 4, 12.2012.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Red velfærdsdanmark, grib joysticket

AU - Wichmand, Mette

PY - 2012/12

Y1 - 2012/12

N2 - De danske kommuner skal spare og gerne uden at borgerne oplever en serviceforringelse. Kommunerne er derfor nødt til at finde nye ressourcer. En mulighed kunne vœre at trœkke på borgernes ideer, kompetencer og arbejdskraft. Udfordringen ved ideen er blot at få borgerne til at engagere sig i de sociale og politiske udfordringer, som kommunerne står med. Overraskende skal løsningen måske findes i computerspilsbranchen. Her er der opstået en niche af sociale innovations spil udviklet til at skabe borgerdrevne positive forandringer i den fysisk konkrete verden. Artiklen ’Red Velfœrdsdanmark, grib joysticket’ beskriver et af disse forandringsspil, Verdens Bankens Urgent Evoke. Ud over case beskrivelsen, giver artiklen en smagsprøve på, hvordan man kunne lade sig inspirere af aspekter ved spillet og skabe et nyt legende grundlag for civilt engagement og borgerdreven social innovation.

AB - De danske kommuner skal spare og gerne uden at borgerne oplever en serviceforringelse. Kommunerne er derfor nødt til at finde nye ressourcer. En mulighed kunne vœre at trœkke på borgernes ideer, kompetencer og arbejdskraft. Udfordringen ved ideen er blot at få borgerne til at engagere sig i de sociale og politiske udfordringer, som kommunerne står med. Overraskende skal løsningen måske findes i computerspilsbranchen. Her er der opstået en niche af sociale innovations spil udviklet til at skabe borgerdrevne positive forandringer i den fysisk konkrete verden. Artiklen ’Red Velfœrdsdanmark, grib joysticket’ beskriver et af disse forandringsspil, Verdens Bankens Urgent Evoke. Ud over case beskrivelsen, giver artiklen en smagsprøve på, hvordan man kunne lade sig inspirere af aspekter ved spillet og skabe et nyt legende grundlag for civilt engagement og borgerdreven social innovation.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - Volume 10

JO - Erhvervspsykologi

JF - Erhvervspsykologi

SN - 1602-9968

IS - nummer 4

ER -