Projektarbejde og akademisk IT-skoling

Simon Heilesen, Søren Davidsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen redegør for en kortlægning i 2015 af de studerendes brug af IT-værktøjer i forbindelse med projektarbejde på Roskilde Universitet. På grundlag af en spørgeskemaundersøgelse samt interviews med 12 studerende forklares anvendelsen af IT-værktøjer i projektarbejdets forskellige faser. Som ramme for undersøgelsen diskuteres begrebet ”akademisk digital skoling”, og der trækkes linjer til internationale undersøgelser, som synes at bekræfte, at studerende reelt bruger et fåtal af IT-værktøjer, og at disse i hovedsagen ikke er udviklet til akademiske formål. Undersøgelsens resultater sammenholdes med det udvalg af IT-værktøjer, universitetet stiller til rådighed for ansatte og studerende. Afslutningsvis diskuteres de mulige årsager til tingenes tilstand, samt hvordan det vil være muligt at hæve niveauet af den akademiske digital skoling.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind9
Udgave nummer15
Antal sider27
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • akademisk digital skoling
  • biblioteksressourcer
  • kvalitet
  • projektarbejde
  • studieredskaber
  • studievaner

Citer dette

@article{6bcc3de678b34520b17c4837682065c9,
title = "Projektarbejde og akademisk IT-skoling",
abstract = "Artiklen redeg{\o}r for en kortl{\ae}gning i 2015 af de studerendes brug af IT-v{\ae}rkt{\o}jer i forbindelse med projektarbejde p{\aa} Roskilde Universitet. P{\aa} grundlag af en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse samt interviews med 12 studerende forklares anvendelsen af IT-v{\ae}rkt{\o}jer i projektarbejdets forskellige faser. Som ramme for unders{\o}gelsen diskuteres begrebet ”akademisk digital skoling”, og der tr{\ae}kkes linjer til internationale unders{\o}gelser, som synes at bekr{\ae}fte, at studerende reelt bruger et f{\aa}tal af IT-v{\ae}rkt{\o}jer, og at disse i hovedsagen ikke er udviklet til akademiske form{\aa}l. Unders{\o}gelsens resultater sammenholdes med det udvalg af IT-v{\ae}rkt{\o}jer, universitetet stiller til r{\aa}dighed for ansatte og studerende. Afslutningsvis diskuteres de mulige {\aa}rsager til tingenes tilstand, samt hvordan det vil v{\ae}re muligt at h{\ae}ve niveauet af den akademiske digital skoling.",
keywords = "akademisk digital skoling, biblioteksressourcer, kvalitet, projektarbejde, studieredskaber, studievaner",
author = "Simon Heilesen and S{\o}ren Davidsen",
year = "2016",
language = "Dansk",
volume = "9",
journal = "L{\ae}ring og Medier (LOM)",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "15",

}

Projektarbejde og akademisk IT-skoling. / Heilesen, Simon; Davidsen, Søren.

I: Læring og Medier (LOM), Bind 9, Nr. 15, 2016.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Projektarbejde og akademisk IT-skoling

AU - Heilesen, Simon

AU - Davidsen, Søren

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Artiklen redegør for en kortlægning i 2015 af de studerendes brug af IT-værktøjer i forbindelse med projektarbejde på Roskilde Universitet. På grundlag af en spørgeskemaundersøgelse samt interviews med 12 studerende forklares anvendelsen af IT-værktøjer i projektarbejdets forskellige faser. Som ramme for undersøgelsen diskuteres begrebet ”akademisk digital skoling”, og der trækkes linjer til internationale undersøgelser, som synes at bekræfte, at studerende reelt bruger et fåtal af IT-værktøjer, og at disse i hovedsagen ikke er udviklet til akademiske formål. Undersøgelsens resultater sammenholdes med det udvalg af IT-værktøjer, universitetet stiller til rådighed for ansatte og studerende. Afslutningsvis diskuteres de mulige årsager til tingenes tilstand, samt hvordan det vil være muligt at hæve niveauet af den akademiske digital skoling.

AB - Artiklen redegør for en kortlægning i 2015 af de studerendes brug af IT-værktøjer i forbindelse med projektarbejde på Roskilde Universitet. På grundlag af en spørgeskemaundersøgelse samt interviews med 12 studerende forklares anvendelsen af IT-værktøjer i projektarbejdets forskellige faser. Som ramme for undersøgelsen diskuteres begrebet ”akademisk digital skoling”, og der trækkes linjer til internationale undersøgelser, som synes at bekræfte, at studerende reelt bruger et fåtal af IT-værktøjer, og at disse i hovedsagen ikke er udviklet til akademiske formål. Undersøgelsens resultater sammenholdes med det udvalg af IT-værktøjer, universitetet stiller til rådighed for ansatte og studerende. Afslutningsvis diskuteres de mulige årsager til tingenes tilstand, samt hvordan det vil være muligt at hæve niveauet af den akademiske digital skoling.

KW - akademisk digital skoling

KW - biblioteksressourcer

KW - kvalitet

KW - projektarbejde

KW - studieredskaber

KW - studievaner

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 9

JO - Læring og Medier (LOM)

JF - Læring og Medier (LOM)

SN - 1903-248X

IS - 15

ER -