Professionsrettethed og de studerende: et brud med akademisering eller en indførsel af et nyt selektionskriterium?

Jakob Ditlev Bøje

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Artiklen diskuterer, hvilke forskellige betydninger betegneren professionsrettethed tillægges i henholdsvis en professionsintern og -ekstern diskurs og i en kombination af disse diskurser. På den baggrund diskuteres, hvilket problem den nye tale om professionsrettethed er sat i søen for at løse. Problemet identificeres som en forskelsmarkering (distinktion) mellem akademisering på den ene side og det ’ordinære’ arbejde på den anden side. Til slut diskuteres, på hvilke måder de forskellige diskurser om professionsrettethed kan overkomme deres tilknyttede problem, og hvilke implikationer der kan være heraf for de studerende i forhold til selektion.
    OriginalsprogDansk
    TitelProfessionsretning i praksis : professionsbachelorprojektet i brydninger mellem arbejde, uddannelse og politik
    RedaktørerRandi Andersen, Finn M. Sommer
    Antal sider20
    ForlagRoskilde Universitet
    Publikationsdato2012
    Sider35-55
    ISBN (Trykt)978-87-7349-780-7
    StatusUdgivet - 2012

    Citer dette