Problemløsningskompetence opnået ved hjælp af uformaliserede opgaver

 Erfaringer fra et fysikkursus på RUC

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Denne artikel omhandler en bestemt type fysikopgaver, såkaldte uformaliserede opgaver,
og deres brug på et fysikkursus på RUC. Uformaliserede opgaver kræver at problemløseren præciserer
opgaverne nærmere således at de kan gøres til genstand for fysisk analyse. Vi argumenterer for
at sådanne opgaver kan bruges til at udvikle væsentlige aspekter af problemløsningskompetencen.
Disse aspekter trænes ikke ved de problemer der typisk bruges i fysikundervisningen. Disse pointer illustreres
ved en analyse af hvad der kræves for at løse to specifikke opgaver, samt en præsentation af
studerendes løsninger af det ene problem. Desuden beskrives mere end 30 års erfaringer med at bruge
uformaliserede opgaver på et fysikkursus på RUC.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)54-73
Antal sider20
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • Opgaveregning
  • Fysik
  • Undervisning

Citer dette

@article{96192d302de411dfb33a000ea68e967b,
title = "Probleml{\o}sningskompetence opn{\aa}et ved hj{\ae}lp af uformaliserede opgaver:  Erfaringer fra et fysikkursus p{\aa} RUC",
abstract = "Denne artikel omhandler en bestemt type fysikopgaver, s{\aa}kaldte uformaliserede opgaver,og deres brug p{\aa} et fysikkursus p{\aa} RUC. Uformaliserede opgaver kr{\ae}ver at probleml{\o}seren pr{\ae}cisereropgaverne n{\ae}rmere s{\aa}ledes at de kan g{\o}res til genstand for fysisk analyse. Vi argumenterer forat s{\aa}danne opgaver kan bruges til at udvikle v{\ae}sentlige aspekter af probleml{\o}sningskompetencen.Disse aspekter tr{\ae}nes ikke ved de problemer der typisk bruges i fysikundervisningen. Disse pointer illustreresved en analyse af hvad der kr{\ae}ves for at l{\o}se to specifikke opgaver, samt en pr{\ae}sentation afstuderendes l{\o}sninger af det ene problem. Desuden beskrives mere end 30 {\aa}rs erfaringer med at brugeuformaliserede opgaver p{\aa} et fysikkursus p{\aa} RUC.",
keywords = "Opgaveregning, Fysik, Undervisning",
author = "Martin Niss and Jensen, {Jens H{\o}jgaard}",
year = "2010",
language = "Dansk",
pages = "54--73",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "1",

}

TY - JOUR

T1 - Problemløsningskompetence opnået ved hjælp af uformaliserede opgaver

T2 -  Erfaringer fra et fysikkursus på RUC

AU - Niss, Martin

AU - Jensen, Jens Højgaard

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Denne artikel omhandler en bestemt type fysikopgaver, såkaldte uformaliserede opgaver,og deres brug på et fysikkursus på RUC. Uformaliserede opgaver kræver at problemløseren præcisereropgaverne nærmere således at de kan gøres til genstand for fysisk analyse. Vi argumenterer forat sådanne opgaver kan bruges til at udvikle væsentlige aspekter af problemløsningskompetencen.Disse aspekter trænes ikke ved de problemer der typisk bruges i fysikundervisningen. Disse pointer illustreresved en analyse af hvad der kræves for at løse to specifikke opgaver, samt en præsentation afstuderendes løsninger af det ene problem. Desuden beskrives mere end 30 års erfaringer med at brugeuformaliserede opgaver på et fysikkursus på RUC.

AB - Denne artikel omhandler en bestemt type fysikopgaver, såkaldte uformaliserede opgaver,og deres brug på et fysikkursus på RUC. Uformaliserede opgaver kræver at problemløseren præcisereropgaverne nærmere således at de kan gøres til genstand for fysisk analyse. Vi argumenterer forat sådanne opgaver kan bruges til at udvikle væsentlige aspekter af problemløsningskompetencen.Disse aspekter trænes ikke ved de problemer der typisk bruges i fysikundervisningen. Disse pointer illustreresved en analyse af hvad der kræves for at løse to specifikke opgaver, samt en præsentation afstuderendes løsninger af det ene problem. Desuden beskrives mere end 30 års erfaringer med at brugeuformaliserede opgaver på et fysikkursus på RUC.

KW - Opgaveregning

KW - Fysik

KW - Undervisning

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 54

EP - 73

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 1

ER -