Abstract
Denne artikel omhandler en bestemt type fysikopgaver, såkaldte uformaliserede opgaver,
og deres brug på et fysikkursus på RUC. Uformaliserede opgaver kræver at problemløseren præciserer
opgaverne nærmere således at de kan gøres til genstand for fysisk analyse. Vi argumenterer for
at sådanne opgaver kan bruges til at udvikle væsentlige aspekter af problemløsningskompetencen.
Disse aspekter trænes ikke ved de problemer der typisk bruges i fysikundervisningen. Disse pointer illustreres
ved en analyse af hvad der kræves for at løse to specifikke opgaver, samt en præsentation af
studerendes løsninger af det ene problem. Desuden beskrives mere end 30 års erfaringer med at bruge
uformaliserede opgaver på et fysikkursus på RUC.
og deres brug på et fysikkursus på RUC. Uformaliserede opgaver kræver at problemløseren præciserer
opgaverne nærmere således at de kan gøres til genstand for fysisk analyse. Vi argumenterer for
at sådanne opgaver kan bruges til at udvikle væsentlige aspekter af problemløsningskompetencen.
Disse aspekter trænes ikke ved de problemer der typisk bruges i fysikundervisningen. Disse pointer illustreres
ved en analyse af hvad der kræves for at løse to specifikke opgaver, samt en præsentation af
studerendes løsninger af det ene problem. Desuden beskrives mere end 30 års erfaringer med at bruge
uformaliserede opgaver på et fysikkursus på RUC.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 54-73 |
Antal sider | 20 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2010 |
Emneord
- Opgaveregning
- Fysik
- Undervisning