Problemløsningskompetence opnået ved hjælp af uformaliserede opgaver:  Erfaringer fra et fysikkursus på RUC

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel omhandler en bestemt type fysikopgaver, såkaldte uformaliserede opgaver,
og deres brug på et fysikkursus på RUC. Uformaliserede opgaver kræver at problemløseren præciserer
opgaverne nærmere således at de kan gøres til genstand for fysisk analyse. Vi argumenterer for
at sådanne opgaver kan bruges til at udvikle væsentlige aspekter af problemløsningskompetencen.
Disse aspekter trænes ikke ved de problemer der typisk bruges i fysikundervisningen. Disse pointer illustreres
ved en analyse af hvad der kræves for at løse to specifikke opgaver, samt en præsentation af
studerendes løsninger af det ene problem. Desuden beskrives mere end 30 års erfaringer med at bruge
uformaliserede opgaver på et fysikkursus på RUC.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)54-73
Antal sider20
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2010

Emneord

  • Opgaveregning
  • Fysik
  • Undervisning

Citer dette