Problem children or harassed childhood? Discourses and practices among pedagogues

Bidragets oversatte titel: Problem børn eller problematisk barndom: Diskurser og pratikker blandt pædagoger

    Publikation: KonferencebidragPaperForskning

    Abstract

    I artiklen analyseres diskurser om rummelighed blandt pædagoger i daginstitutioner. Analysen viser, at pædagogerne identificerer strukturelle og økomnomiske barrierer for rummelighed, men alligevel bliver det i sidste ende børnene (og deres forældre) der identificeres som problemet, og som mål for forandringsstrategier. Det konkluderes på den baggrund at diskurserne blandt pædagogerne tendentielt individualiserer strukturelle problemer med det resultat, at en stor gruppe af børn bliver identificeret som problem fremfor at blive givet bedre opvækstvilkår. Samtidig er der også andre diskurser på banen, som i mindre grad individualiserer problemerne, og i højere grad åbner for inkluderende og anerkendende praksisser, omend disse stadig ikke formår at gøre noget ved de strukturelt forankrede problemer.
    OriginalsprogEngelsk
    Publikationsdato2006
    Antal sider11
    StatusUdgivet - 2006
    BegivenhedCOST A19 Children's welfare - challenges and oppotunities - Roskilde, Danmark
    Varighed: 16 jun. 200617 jun. 2006

    Konference

    KonferenceCOST A19 Children's welfare - challenges and oppotunities
    LandDanmark
    ByRoskilde
    Periode16/06/200617/06/2006

    Citer dette

    Warming, H. (2006). Problem children or harassed childhood? Discourses and practices among pedagogues. Afhandling præsenteret på COST A19 Children's welfare - challenges and oppotunities, Roskilde, Danmark.