Print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Denne artikel undersøger forskelle og ligheder mellem print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig, både på tværs af platforme og på tværs af de tre analyserede lande. Den komparative analyse sker med udgangspunkt i mediesystemteori, hvor Danmark er placeret i den korporative/demokratiske model, USA i den liberale model og Frankrig i den politisk-pluralistiske model. Tidligere studier har vist, at der stadig er store, nationale forskelle mellem aviser og tv inden for de tre mediesystemer trods Hallin & Mancinis (2004) hypotese om, at den liberale model med sit fokus på kommercialisering ville vinde indpas på bekostning af de andre modeller. Denne artikels resultater peger dog på, at kommercielle aspekter muligvis har større indflydelse på tværs af alle tre modeller, når det komparative fokus skifter fra print til net.
OriginalsprogDansk
TidsskriftJournalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik
Udgave nummer1
Sider (fra-til)197
Antal sider208
ISSN1901-6220
StatusUdgivet - 2013

Citer dette

@article{e54a0c7977c148c889c4fed80796716d,
title = "Print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig",
abstract = "Denne artikel unders{\o}ger forskelle og ligheder mellem print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig, b{\aa}de p{\aa} tv{\ae}rs af platforme og p{\aa} tv{\ae}rs af de tre analyserede lande. Den komparative analyse sker med udgangspunkt i mediesystemteori, hvor Danmark er placeret i den korporative/demokratiske model, USA i den liberale model og Frankrig i den politisk-pluralistiske model. Tidligere studier har vist, at der stadig er store, nationale forskelle mellem aviser og tv inden for de tre mediesystemer trods Hallin & Mancinis (2004) hypotese om, at den liberale model med sit fokus p{\aa} kommercialisering ville vinde indpas p{\aa} bekostning af de andre modeller. Denne artikels resultater peger dog p{\aa}, at kommercielle aspekter muligvis har st{\o}rre indflydelse p{\aa} tv{\ae}rs af alle tre modeller, n{\aa}r det komparative fokus skifter fra print til net.",
author = "Mark {\O}rsten and Ida Willig",
year = "2013",
language = "Dansk",
pages = "197",
journal = "Journalistica",
issn = "1901-6220",
publisher = "Forlaget Ajour",
number = "1",

}

Print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig. / Ørsten, Mark; Willig, Ida.

I: Journalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik, Nr. 1, 2013, s. 197.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig

AU - Ørsten, Mark

AU - Willig, Ida

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Denne artikel undersøger forskelle og ligheder mellem print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig, både på tværs af platforme og på tværs af de tre analyserede lande. Den komparative analyse sker med udgangspunkt i mediesystemteori, hvor Danmark er placeret i den korporative/demokratiske model, USA i den liberale model og Frankrig i den politisk-pluralistiske model. Tidligere studier har vist, at der stadig er store, nationale forskelle mellem aviser og tv inden for de tre mediesystemer trods Hallin & Mancinis (2004) hypotese om, at den liberale model med sit fokus på kommercialisering ville vinde indpas på bekostning af de andre modeller. Denne artikels resultater peger dog på, at kommercielle aspekter muligvis har større indflydelse på tværs af alle tre modeller, når det komparative fokus skifter fra print til net.

AB - Denne artikel undersøger forskelle og ligheder mellem print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig, både på tværs af platforme og på tværs af de tre analyserede lande. Den komparative analyse sker med udgangspunkt i mediesystemteori, hvor Danmark er placeret i den korporative/demokratiske model, USA i den liberale model og Frankrig i den politisk-pluralistiske model. Tidligere studier har vist, at der stadig er store, nationale forskelle mellem aviser og tv inden for de tre mediesystemer trods Hallin & Mancinis (2004) hypotese om, at den liberale model med sit fokus på kommercialisering ville vinde indpas på bekostning af de andre modeller. Denne artikels resultater peger dog på, at kommercielle aspekter muligvis har større indflydelse på tværs af alle tre modeller, når det komparative fokus skifter fra print til net.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 197

JO - Journalistica

JF - Journalistica

SN - 1901-6220

IS - 1

ER -