Resumé
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Journalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 197 |
Antal sider | 208 |
ISSN | 1901-6220 |
Status | Udgivet - 2013 |
Citer dette
}
Print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig. / Ørsten, Mark; Willig, Ida.
I: Journalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik, Nr. 1, 2013, s. 197.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
TY - JOUR
T1 - Print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig
AU - Ørsten, Mark
AU - Willig, Ida
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Denne artikel undersøger forskelle og ligheder mellem print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig, både på tværs af platforme og på tværs af de tre analyserede lande. Den komparative analyse sker med udgangspunkt i mediesystemteori, hvor Danmark er placeret i den korporative/demokratiske model, USA i den liberale model og Frankrig i den politisk-pluralistiske model. Tidligere studier har vist, at der stadig er store, nationale forskelle mellem aviser og tv inden for de tre mediesystemer trods Hallin & Mancinis (2004) hypotese om, at den liberale model med sit fokus på kommercialisering ville vinde indpas på bekostning af de andre modeller. Denne artikels resultater peger dog på, at kommercielle aspekter muligvis har større indflydelse på tværs af alle tre modeller, når det komparative fokus skifter fra print til net.
AB - Denne artikel undersøger forskelle og ligheder mellem print og netaviser i Danmark, USA og Frankrig, både på tværs af platforme og på tværs af de tre analyserede lande. Den komparative analyse sker med udgangspunkt i mediesystemteori, hvor Danmark er placeret i den korporative/demokratiske model, USA i den liberale model og Frankrig i den politisk-pluralistiske model. Tidligere studier har vist, at der stadig er store, nationale forskelle mellem aviser og tv inden for de tre mediesystemer trods Hallin & Mancinis (2004) hypotese om, at den liberale model med sit fokus på kommercialisering ville vinde indpas på bekostning af de andre modeller. Denne artikels resultater peger dog på, at kommercielle aspekter muligvis har større indflydelse på tværs af alle tre modeller, når det komparative fokus skifter fra print til net.
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 197
JO - Journalistica
JF - Journalistica
SN - 1901-6220
IS - 1
ER -