Abstract
Dette kapitel diskuterer politikkens medialisering i teori og praksis. Den teoretiske diskussion vil redegøre for baggrund og forskelle i begrebets udvikling og historie. Dernæst vil kapitlet argumentere for at vælge den institutionelle tilgang til studiet af politikkens medialisering (Ørsten 2004, 2005; Hjarvard 2008; Esser & Strömbäck 2014; Asp 2014) Inden for den institutionelle tilgang diskuteres og redegøres der for især to centrale spørgsmål: a)nyhedsmediernes status som samlet politisk institution, b) definitionen af en nyhedsmedielogik. Endelige redegøres for og analyseres forskellige niveauer af politikkens medialisering: 1) medialiseringen af partier og centraladministration 2) medialiseringen af politik i nyhedsmedierne, 3) medialisering af politik på de sociale medier.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Medialisering : Mediernes rolle i social og kulturel forandring |
Redaktører | Stig Hjarvard |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | jan. 2016 |
Sider | 185-216 |
Kapitel | 7 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6113-3 |
ISBN (Elektronisk) | 9788741264707 |
Status | Udgivet - jan. 2016 |
Emneord
- Medialisering
- Danmark
- Politisk journalistik
- Ny-institutionel teori
- Aviser
- TV
- Sociale medier