Politikkens medialisering: Et ny-institutionelt perspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel diskuterer politikkens medialisering i teori og praksis. Den teoretiske diskussion vil redegøre for baggrund og forskelle i begrebets udvikling og historie. Dernæst vil kapitlet argumentere for at vælge den institutionelle tilgang til studiet af politikkens medialisering (Ørsten 2004, 2005; Hjarvard 2008; Esser & Strömbäck 2014; Asp 2014) Inden for den institutionelle tilgang diskuteres og redegøres der for især to centrale spørgsmål: a)nyhedsmediernes status som samlet politisk institution, b) definitionen af en nyhedsmedielogik. Endelige redegøres for og analyseres forskellige niveauer af politikkens medialisering: 1) medialiseringen af partier og centraladministration 2) medialiseringen af politik i nyhedsmedierne, 3) medialisering af politik på de sociale medier.
OriginalsprogDansk
TitelMedialisering : Mediernes rolle i social og kulturel forandring
RedaktørerStig Hjarvard
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatojan. 2016
Sider185-216
Kapitel7
ISBN (Trykt)978-87-412-6113-3
ISBN (Elektronisk)9788741264707
StatusUdgivet - jan. 2016

Emneord

  • Medialisering, Danmark, politisk journalistik, ny-institutionel teori, aviser, tv, sociale medier

Citer dette

Ørsten, M. (2016). Politikkens medialisering: Et ny-institutionelt perspektiv. I S. Hjarvard (red.), Medialisering: Mediernes rolle i social og kulturel forandring (s. 185-216). Hans Reitzels Forlag.