Political microtargeting: Towards a pragmatic approach

Bidragets oversatte titel: Politisk mikro-targeting: På vej mod en pragmatisk tilgang

Peter Aagaard*, Selma Marthedal

*Corresponding author

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Det er i stigende grad blevet populært for forskere at studere politisk, personlig micro-targeting (PMT). I denne review-artikel gennemgår vi et uddrag af forskningsartikler indenfor PMT-feltet og argumenterer for, at disse studier kan kategoriseres efter forskellige orienteringer: for det første en fortolkende orientering, som enten udtrykker håb om øget vælger mobilisering eller stærk bekymring for demokrati og vælger manipulaton - og for det andet en deskriptiv orientering, der ser PMT som et supplement til den traditionelle form for politisk kampagne. Vi argumenterer dernæst for, at disse to orienteringer fremover må forenes i en pragmatisk tilgang, der på et stærkt empirisk grundlag adresserer den udbredte bekymring for PMT, ikke mindst for at undgå teknologiske myter.
Bidragets oversatte titelPolitisk mikro-targeting: På vej mod en pragmatisk tilgang
OriginalsprogEngelsk
TidsskriftInternet Policy Review
Vol/bind12
Udgave nummer1
Antal sider22
ISSN2197-6775
DOI
StatusUdgivet - 24 mar. 2023

Emneord

  • Political campaigns
  • Microtargeting
  • Social media
  • Data campaigning
  • Personal data protection

Citer dette