Podcast som eksamensform

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen undersøger inddragelsen af digital teknologi i forbindelse med undervisning og eksamen ud fra et enkeltstående forsøg med podcast som eksamensform. Artiklen argumenterer for, at inddragelsen af digitale medier i undervisning og evaluering skal forstås som en naturlig konsekvens af det konstruktivistiske læringsparadigme. Forsøget, som indgik i kurset “Analyse og dokumentation” på Performance-design, RUC, udsprang af en grundlæggende interesse for at inddrage digital teknologi i undervisningen og et ønske om at udforske mulighederne i eksamensformen ’aktiv deltagelse’. Med udgangspunkt i inddragelsen af digital teknologi i undervisningen på en måde, som kan kombinere faglige og pædagogisk-didaktiske ambitioner med pragmatiske hensyn diskuterer artiklen baggrunden for og evalueringen af forsøget.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind4
Udgave nummer7/8
Antal sider17
ISSN1903-248X
StatusUdgivet - 15 dec. 2011

Emneord

  • digital eksamen
  • undervisning
  • eksamensforsøg
  • podcasting

Citer dette

@article{6180a76d708e4cb2aad3183456fe8873,
title = "Podcast som eksamensform",
abstract = "Artiklen unders{\o}ger inddragelsen af digital teknologi i forbindelse med undervisning og eksamen ud fra et enkeltst{\aa}ende fors{\o}g med podcast som eksamensform. Artiklen argumenterer for, at inddragelsen af digitale medier i undervisning og evaluering skal forst{\aa}s som en naturlig konsekvens af det konstruktivistiske l{\ae}ringsparadigme. Fors{\o}get, som indgik i kurset “Analyse og dokumentation” p{\aa} Performance-design, RUC, udsprang af en grundl{\ae}ggende interesse for at inddrage digital teknologi i undervisningen og et {\o}nske om at udforske mulighederne i eksamensformen ’aktiv deltagelse’. Med udgangspunkt i inddragelsen af digital teknologi i undervisningen p{\aa} en m{\aa}de, som kan kombinere faglige og p{\ae}dagogisk-didaktiske ambitioner med pragmatiske hensyn diskuterer artiklen baggrunden for og evalueringen af fors{\o}get.",
keywords = "digital eksamen, undervisning, eksamensfors{\o}g, podcasting",
author = "Lindelof, {Anja M{\o}lle}",
year = "2011",
month = "12",
day = "15",
language = "Dansk",
volume = "4",
journal = "L{\ae}ring og Medier (LOM)",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "7/8",

}

Podcast som eksamensform. / Lindelof, Anja Mølle.

I: Læring og Medier (LOM), Bind 4, Nr. 7/8, 15.12.2011.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Podcast som eksamensform

AU - Lindelof, Anja Mølle

PY - 2011/12/15

Y1 - 2011/12/15

N2 - Artiklen undersøger inddragelsen af digital teknologi i forbindelse med undervisning og eksamen ud fra et enkeltstående forsøg med podcast som eksamensform. Artiklen argumenterer for, at inddragelsen af digitale medier i undervisning og evaluering skal forstås som en naturlig konsekvens af det konstruktivistiske læringsparadigme. Forsøget, som indgik i kurset “Analyse og dokumentation” på Performance-design, RUC, udsprang af en grundlæggende interesse for at inddrage digital teknologi i undervisningen og et ønske om at udforske mulighederne i eksamensformen ’aktiv deltagelse’. Med udgangspunkt i inddragelsen af digital teknologi i undervisningen på en måde, som kan kombinere faglige og pædagogisk-didaktiske ambitioner med pragmatiske hensyn diskuterer artiklen baggrunden for og evalueringen af forsøget.

AB - Artiklen undersøger inddragelsen af digital teknologi i forbindelse med undervisning og eksamen ud fra et enkeltstående forsøg med podcast som eksamensform. Artiklen argumenterer for, at inddragelsen af digitale medier i undervisning og evaluering skal forstås som en naturlig konsekvens af det konstruktivistiske læringsparadigme. Forsøget, som indgik i kurset “Analyse og dokumentation” på Performance-design, RUC, udsprang af en grundlæggende interesse for at inddrage digital teknologi i undervisningen og et ønske om at udforske mulighederne i eksamensformen ’aktiv deltagelse’. Med udgangspunkt i inddragelsen af digital teknologi i undervisningen på en måde, som kan kombinere faglige og pædagogisk-didaktiske ambitioner med pragmatiske hensyn diskuterer artiklen baggrunden for og evalueringen af forsøget.

KW - digital eksamen

KW - undervisning

KW - eksamensforsøg

KW - podcasting

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 4

JO - Læring og Medier (LOM)

JF - Læring og Medier (LOM)

SN - 1903-248X

IS - 7/8

ER -