Perspektivskift som nye demokratiske begyndelser

Charlotte Bech Lau, Lise Sattrup

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklens ærinde er - på baggrund af to forskningsprojekter - at diskutere, hvordan aktionsforskning kan bidrage til demokratisk praksisforandring, og hvilken karakter, forandringer har, når målet er demokrati. I en tid, der er kendetegnet ved store forandringer, får aktionsforskningens ønske om praksisforandring en anden karakter, hvilket peger på vigtigheden i at stoppe op og skifte perspektiv. Artiklen diskuterer, hvordan man ved at skifte perspektiv sammen med praksis kan bidrage til demokratiske praksisforandringer.
Det teoretiske afsæt er kritisk-utopisk aktionsforskning, der tager udgangspunkt i, at praksisforandringer har afsæt i hverdagslivet (bottom up). Dette kombineres med en radikal forståelse af demokrati hentet fra Rancière, som betoner, at frigørelse ikke er noget, vi kan gøre for andre, men noget, der sker ud fra en antagelse om lighed. Pointen er herved at rejse en kritik af de demokratiforståelser, der er orienterede imod at lære andre at deltage, da det bygger på en antagelse om, at nogen ikke kan deltage.
Omdrejningspunktet for diskussionen er to forskningsprojekter, hvor vi har arbejdet med henholdsvis børns deltagelse på kunstmuseer og unges deltagelse i kommunale sundhedsfremmeinitiativer. Gennem to eksempler udfolder artiklen, hvordan de metodologiske valg anvendt i de empiriske processer bidrager til at belyse og skabe demokratisk praksisforandring.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning og Forandring
Vol/bind1
Udgave nummer1
Sider (fra-til)101-121
DOI
StatusUdgivet - apr. 2018

Emneord

  • Aktionsforskning
  • Lighed
  • Demokrati
  • Praksisforandring

Citer dette

Lau, Charlotte Bech ; Sattrup, Lise. / Perspektivskift som nye demokratiske begyndelser. I: Forskning og Forandring. 2018 ; Bind 1, Nr. 1. s. 101-121.
@article{f4e955182b5d4ef5ba7491b91a5078b2,
title = "Perspektivskift som nye demokratiske begyndelser",
abstract = "Artiklens {\ae}rinde er - p{\aa} baggrund af to forskningsprojekter - at diskutere, hvordan aktionsforskning kan bidrage til demokratisk praksisforandring, og hvilken karakter, forandringer har, n{\aa}r m{\aa}let er demokrati. I en tid, der er kendetegnet ved store forandringer, f{\aa}r aktionsforskningens {\o}nske om praksisforandring en anden karakter, hvilket peger p{\aa} vigtigheden i at stoppe op og skifte perspektiv. Artiklen diskuterer, hvordan man ved at skifte perspektiv sammen med praksis kan bidrage til demokratiske praksisforandringer. Det teoretiske afs{\ae}t er kritisk-utopisk aktionsforskning, der tager udgangspunkt i, at praksisforandringer har afs{\ae}t i hverdagslivet (bottom up). Dette kombineres med en radikal forst{\aa}else af demokrati hentet fra Ranci{\`e}re, som betoner, at frig{\o}relse ikke er noget, vi kan g{\o}re for andre, men noget, der sker ud fra en antagelse om lighed. Pointen er herved at rejse en kritik af de demokratiforst{\aa}elser, der er orienterede imod at l{\ae}re andre at deltage, da det bygger p{\aa} en antagelse om, at nogen ikke kan deltage.Omdrejningspunktet for diskussionen er to forskningsprojekter, hvor vi har arbejdet med henholdsvis b{\o}rns deltagelse p{\aa} kunstmuseer og unges deltagelse i kommunale sundhedsfremmeinitiativer. Gennem to eksempler udfolder artiklen, hvordan de metodologiske valg anvendt i de empiriske processer bidrager til at belyse og skabe demokratisk praksisforandring.",
keywords = "Aktionsforskning, Lighed, Demokrati, Praksisforandring, Action research, Democracy, Change of perspective, Change of practice",
author = "Lau, {Charlotte Bech} and Lise Sattrup",
year = "2018",
month = "4",
doi = "10.23865/fof.v1.989",
language = "Dansk",
volume = "1",
pages = "101--121",
journal = "Forskning og Forandring",
issn = "2535-5279",
publisher = "Cappelen Damm Akademisk",
number = "1",

}

Perspektivskift som nye demokratiske begyndelser. / Lau, Charlotte Bech; Sattrup, Lise.

I: Forskning og Forandring, Bind 1, Nr. 1, 04.2018, s. 101-121.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Perspektivskift som nye demokratiske begyndelser

AU - Lau, Charlotte Bech

AU - Sattrup, Lise

PY - 2018/4

Y1 - 2018/4

N2 - Artiklens ærinde er - på baggrund af to forskningsprojekter - at diskutere, hvordan aktionsforskning kan bidrage til demokratisk praksisforandring, og hvilken karakter, forandringer har, når målet er demokrati. I en tid, der er kendetegnet ved store forandringer, får aktionsforskningens ønske om praksisforandring en anden karakter, hvilket peger på vigtigheden i at stoppe op og skifte perspektiv. Artiklen diskuterer, hvordan man ved at skifte perspektiv sammen med praksis kan bidrage til demokratiske praksisforandringer. Det teoretiske afsæt er kritisk-utopisk aktionsforskning, der tager udgangspunkt i, at praksisforandringer har afsæt i hverdagslivet (bottom up). Dette kombineres med en radikal forståelse af demokrati hentet fra Rancière, som betoner, at frigørelse ikke er noget, vi kan gøre for andre, men noget, der sker ud fra en antagelse om lighed. Pointen er herved at rejse en kritik af de demokratiforståelser, der er orienterede imod at lære andre at deltage, da det bygger på en antagelse om, at nogen ikke kan deltage.Omdrejningspunktet for diskussionen er to forskningsprojekter, hvor vi har arbejdet med henholdsvis børns deltagelse på kunstmuseer og unges deltagelse i kommunale sundhedsfremmeinitiativer. Gennem to eksempler udfolder artiklen, hvordan de metodologiske valg anvendt i de empiriske processer bidrager til at belyse og skabe demokratisk praksisforandring.

AB - Artiklens ærinde er - på baggrund af to forskningsprojekter - at diskutere, hvordan aktionsforskning kan bidrage til demokratisk praksisforandring, og hvilken karakter, forandringer har, når målet er demokrati. I en tid, der er kendetegnet ved store forandringer, får aktionsforskningens ønske om praksisforandring en anden karakter, hvilket peger på vigtigheden i at stoppe op og skifte perspektiv. Artiklen diskuterer, hvordan man ved at skifte perspektiv sammen med praksis kan bidrage til demokratiske praksisforandringer. Det teoretiske afsæt er kritisk-utopisk aktionsforskning, der tager udgangspunkt i, at praksisforandringer har afsæt i hverdagslivet (bottom up). Dette kombineres med en radikal forståelse af demokrati hentet fra Rancière, som betoner, at frigørelse ikke er noget, vi kan gøre for andre, men noget, der sker ud fra en antagelse om lighed. Pointen er herved at rejse en kritik af de demokratiforståelser, der er orienterede imod at lære andre at deltage, da det bygger på en antagelse om, at nogen ikke kan deltage.Omdrejningspunktet for diskussionen er to forskningsprojekter, hvor vi har arbejdet med henholdsvis børns deltagelse på kunstmuseer og unges deltagelse i kommunale sundhedsfremmeinitiativer. Gennem to eksempler udfolder artiklen, hvordan de metodologiske valg anvendt i de empiriske processer bidrager til at belyse og skabe demokratisk praksisforandring.

KW - Aktionsforskning

KW - Lighed

KW - Demokrati

KW - Praksisforandring

KW - Action research

KW - Democracy

KW - Change of perspective

KW - Change of practice

U2 - 10.23865/fof.v1.989

DO - 10.23865/fof.v1.989

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 1

SP - 101

EP - 121

JO - Forskning og Forandring

JF - Forskning og Forandring

SN - 2535-5279

IS - 1

ER -