Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport

Vurderinger og anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Teknologirådet

Per Homann Jespersen, Anker Lohmann-Hansen, Bengt Holmberg, Claus Jørgensen, Hans Ege, Morten Marott Larsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Resumé

Den danske bilpark er vokset med 300.000 biler de seneste ti år, alene i København er der kommet en tredjedel flere biler. Siden midt-firserne er trafikken på landsplan steget med 70 procent. De fleste vurderer at denne udvikling vil fortsætte og dermed vil også de afledte negative virkninger af den voksende trafik forstærkes. Der er samfundsøkonomiske fordele at hente ved at flytte en del af bilismen over i offentlig transport. Færre biler reducerer nemlig bilismens negative afledte effekter og dermed også samfundets udgifter til dem. Det er effekter som ulykker, luftforurening, CO2-udslip/klimaeffekt, støj, udbygning og vedligeholdelse af infrastruktur - effekter der ifølge Trafikministeriet koster samfundet 37 mia. kr. årligt (år 2000). Hertil kommer trængselsproblemer, ressourceforbrug etc.

Teknologirådets projekt håber at bidrage til den trafikpolitiske debat ved at søge at kortlægge de mulige samfundsmæssige og langsigtede konsekvenser af at indføre gratis offentlig transport. Og på denne baggrund vurdere om gratis transport kunne være et velegnet politisk instrument til at imødegå de voksende problemer fra trafikken.

Også borgeres holdninger, afvejninger og prioriteringer vil blive inddraget i arbejdet med de endelige vurderinger og anbefalinger.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagTeknologirådet
Antal sider97
ISBN (Trykt)87-91614-30-9
StatusUdgivet - 2006

Bibliografisk note

Podcast fra præsentationsmøde
http://www.tekno.dk/subpage.php3?page=podcast/2006_11_29.php&topic=oplysning

Emneord

  • kollektiv transport
  • mobilitet
  • lokalisering
  • trængsel
  • trafik
  • miljø
  • sundhed
  • samfundsøkonomi

Citer dette

Jespersen, P. H., Lohmann-Hansen, A., Holmberg, B., Jørgensen, C., Ege, H., & Larsen, M. M. (2006). Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport: Vurderinger og anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Teknologirådet. København: Teknologirådet.
Jespersen, Per Homann ; Lohmann-Hansen, Anker ; Holmberg, Bengt ; Jørgensen, Claus ; Ege, Hans ; Larsen, Morten Marott. / Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport : Vurderinger og anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Teknologirådet. København : Teknologirådet, 2006. 97 s.
@book{f0467440c57b11dbb7d6000ea68e967b,
title = "Perspektiver ved indf{\o}relse af gratis offentlig transport: Vurderinger og anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Teknologir{\aa}det",
abstract = "Den danske bilpark er vokset med 300.000 biler de seneste ti {\aa}r, alene i K{\o}benhavn er der kommet en tredjedel flere biler. Siden midt-firserne er trafikken p{\aa} landsplan steget med 70 procent. De fleste vurderer at denne udvikling vil forts{\ae}tte og dermed vil ogs{\aa} de afledte negative virkninger af den voksende trafik forst{\ae}rkes. Der er samfunds{\o}konomiske fordele at hente ved at flytte en del af bilismen over i offentlig transport. F{\ae}rre biler reducerer nemlig bilismens negative afledte effekter og dermed ogs{\aa} samfundets udgifter til dem. Det er effekter som ulykker, luftforurening, CO2-udslip/klimaeffekt, st{\o}j, udbygning og vedligeholdelse af infrastruktur - effekter der if{\o}lge Trafikministeriet koster samfundet 37 mia. kr. {\aa}rligt ({\aa}r 2000). Hertil kommer tr{\ae}ngselsproblemer, ressourceforbrug etc. Teknologir{\aa}dets projekt h{\aa}ber at bidrage til den trafikpolitiske debat ved at s{\o}ge at kortl{\ae}gge de mulige samfundsm{\ae}ssige og langsigtede konsekvenser af at indf{\o}re gratis offentlig transport. Og p{\aa} denne baggrund vurdere om gratis transport kunne v{\ae}re et velegnet politisk instrument til at im{\o}deg{\aa} de voksende problemer fra trafikken. Ogs{\aa} borgeres holdninger, afvejninger og prioriteringer vil blive inddraget i arbejdet med de endelige vurderinger og anbefalinger.",
keywords = "kollektiv transport, mobilitet, lokalisering, tr{\ae}ngsel, trafik, milj{\o}, sundhed, samfunds{\o}konomi, public transport, mobility, congestion, transport, environment, health, cost-benefit analysis",
author = "Jespersen, {Per Homann} and Anker Lohmann-Hansen and Bengt Holmberg and Claus J{\o}rgensen and Hans Ege and Larsen, {Morten Marott}",
note = "Podcast fra pr{\ae}sentationsm{\o}de http://www.tekno.dk/subpage.php3?page=podcast/2006_11_29.php&topic=oplysning",
year = "2006",
language = "Dansk",
isbn = "87-91614-30-9",
publisher = "Teknologir{\aa}det",

}

Jespersen, PH, Lohmann-Hansen, A, Holmberg, B, Jørgensen, C, Ege, H & Larsen, MM 2006, Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport: Vurderinger og anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Teknologirådet. Teknologirådet, København.

Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport : Vurderinger og anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Teknologirådet. / Jespersen, Per Homann; Lohmann-Hansen, Anker; Holmberg, Bengt; Jørgensen, Claus; Ege, Hans; Larsen, Morten Marott.

København : Teknologirådet, 2006. 97 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

TY - RPRT

T1 - Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport

T2 - Vurderinger og anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Teknologirådet

AU - Jespersen, Per Homann

AU - Lohmann-Hansen, Anker

AU - Holmberg, Bengt

AU - Jørgensen, Claus

AU - Ege, Hans

AU - Larsen, Morten Marott

N1 - Podcast fra præsentationsmøde http://www.tekno.dk/subpage.php3?page=podcast/2006_11_29.php&topic=oplysning

PY - 2006

Y1 - 2006

N2 - Den danske bilpark er vokset med 300.000 biler de seneste ti år, alene i København er der kommet en tredjedel flere biler. Siden midt-firserne er trafikken på landsplan steget med 70 procent. De fleste vurderer at denne udvikling vil fortsætte og dermed vil også de afledte negative virkninger af den voksende trafik forstærkes. Der er samfundsøkonomiske fordele at hente ved at flytte en del af bilismen over i offentlig transport. Færre biler reducerer nemlig bilismens negative afledte effekter og dermed også samfundets udgifter til dem. Det er effekter som ulykker, luftforurening, CO2-udslip/klimaeffekt, støj, udbygning og vedligeholdelse af infrastruktur - effekter der ifølge Trafikministeriet koster samfundet 37 mia. kr. årligt (år 2000). Hertil kommer trængselsproblemer, ressourceforbrug etc. Teknologirådets projekt håber at bidrage til den trafikpolitiske debat ved at søge at kortlægge de mulige samfundsmæssige og langsigtede konsekvenser af at indføre gratis offentlig transport. Og på denne baggrund vurdere om gratis transport kunne være et velegnet politisk instrument til at imødegå de voksende problemer fra trafikken. Også borgeres holdninger, afvejninger og prioriteringer vil blive inddraget i arbejdet med de endelige vurderinger og anbefalinger.

AB - Den danske bilpark er vokset med 300.000 biler de seneste ti år, alene i København er der kommet en tredjedel flere biler. Siden midt-firserne er trafikken på landsplan steget med 70 procent. De fleste vurderer at denne udvikling vil fortsætte og dermed vil også de afledte negative virkninger af den voksende trafik forstærkes. Der er samfundsøkonomiske fordele at hente ved at flytte en del af bilismen over i offentlig transport. Færre biler reducerer nemlig bilismens negative afledte effekter og dermed også samfundets udgifter til dem. Det er effekter som ulykker, luftforurening, CO2-udslip/klimaeffekt, støj, udbygning og vedligeholdelse af infrastruktur - effekter der ifølge Trafikministeriet koster samfundet 37 mia. kr. årligt (år 2000). Hertil kommer trængselsproblemer, ressourceforbrug etc. Teknologirådets projekt håber at bidrage til den trafikpolitiske debat ved at søge at kortlægge de mulige samfundsmæssige og langsigtede konsekvenser af at indføre gratis offentlig transport. Og på denne baggrund vurdere om gratis transport kunne være et velegnet politisk instrument til at imødegå de voksende problemer fra trafikken. Også borgeres holdninger, afvejninger og prioriteringer vil blive inddraget i arbejdet med de endelige vurderinger og anbefalinger.

KW - kollektiv transport

KW - mobilitet

KW - lokalisering

KW - trængsel

KW - trafik

KW - miljø

KW - sundhed

KW - samfundsøkonomi

KW - public transport

KW - mobility

KW - congestion

KW - transport

KW - environment

KW - health

KW - cost-benefit analysis

M3 - Rapport

SN - 87-91614-30-9

BT - Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport

PB - Teknologirådet

CY - København

ER -

Jespersen PH, Lohmann-Hansen A, Holmberg B, Jørgensen C, Ege H, Larsen MM. Perspektiver ved indførelse af gratis offentlig transport: Vurderinger og anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Teknologirådet. København: Teknologirådet, 2006. 97 s.