TY - JOUR
T1 - Parti og klasse i danske avisannoncer 1898-1998
T2 - – Et casestudie af Social-Demokraten og Berlingske Tidende
AU - Ørsten, Mark
AU - Willig, Ida
AU - Bengtsson, Mette
AU - Jørndrup, Hanne
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - Artiklen bidrager til studiet af avisannoncer i et historisk perspektiv ved at analysere annoncerne i henholdsvis Social-Demokraten og Berlingske Tidende i en periode på 100 år med fokus på annoncernes relation til parti- og klassetilhørsforhold. Dansk pressehistorie studeres ofte med fokus på enten nyhedsgenren eller opinionsgenren. Annoncer har dog altid været en central del af avisers indhold og forretningsmodel, og spiller derfor en væsentlig rolle i avisernes historie. Analyser af avisannoncer deles typisk op i to kategorier, de kommercielle annoncer og de ikke-kommercielle annoncer, der tæller meddelelser fra partier, foreninger osv. Denne artikel undersøger begge typer af annoncer og finder i perioden fra 1898 til 1998 tydelige parti- og klassebetingede forskelle i de to avisers kommercielle annoncer, dog med udviskning over tid. Samtidig viser analysen, at ikke-kommercielle annoncer som meddelelser fra partier og foreninger kendetegner Social-Demokraten mere end Berlingske Tidende, mens kommercielle annoncer kendetegner Berlingske Tidende mere end Social-Demokraten.
AB - Artiklen bidrager til studiet af avisannoncer i et historisk perspektiv ved at analysere annoncerne i henholdsvis Social-Demokraten og Berlingske Tidende i en periode på 100 år med fokus på annoncernes relation til parti- og klassetilhørsforhold. Dansk pressehistorie studeres ofte med fokus på enten nyhedsgenren eller opinionsgenren. Annoncer har dog altid været en central del af avisers indhold og forretningsmodel, og spiller derfor en væsentlig rolle i avisernes historie. Analyser af avisannoncer deles typisk op i to kategorier, de kommercielle annoncer og de ikke-kommercielle annoncer, der tæller meddelelser fra partier, foreninger osv. Denne artikel undersøger begge typer af annoncer og finder i perioden fra 1898 til 1998 tydelige parti- og klassebetingede forskelle i de to avisers kommercielle annoncer, dog med udviskning over tid. Samtidig viser analysen, at ikke-kommercielle annoncer som meddelelser fra partier og foreninger kendetegner Social-Demokraten mere end Berlingske Tidende, mens kommercielle annoncer kendetegner Berlingske Tidende mere end Social-Demokraten.
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 0900-9671
JO - MedieKultur: Journal of media and communication research
JF - MedieKultur: Journal of media and communication research
ER -