Pædagogiske perspektiver på trivsel på de videregående uddannelser

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Abstract

Orientering af curriculum mod studerendes trivsel introducerer et nyt psykologisk sprog om de videregående uddannelsers formål og praksis. På workshoppen udforsker vi synergier og konfliktlinjer mellem henholdsvis et psykologisk og det pædagogisk sprog og inviterer deltagerne til at analysere og diskutere mulige konsekvenser af syntetiske eksempler fra igangværende initiativer. Vi afslutter med en case, der inviterer deltagerne til at anlægge et pædagogisk perspektiv på den curriculære trivselsdagsorden og udforske et sådant curriculums potentiale.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2023
Antal sider1
StatusUdgivet - 2023
BegivenhedStudietrivselskonference 2023 - Københavns Universitet, København, Danmark
Varighed: 10 okt. 202310 okt. 2023
https://www.djoef.dk/kampagner/djoefs-trivselsalliance/studietrivselskonference

Konference

KonferenceStudietrivselskonference 2023
LokationKøbenhavns Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode10/10/202310/10/2023
AndetTrivsel har afgørende betydning for læring. Og studie- og undervisningsmiljøer spiller ind på både læring og trivsel.<br/><br/>Vi sætter spot på, hvordan vi på tværs af de videregående uddannelser kan understøtte god trivsel i faglige sammenhænge - i undervisningen, i mødet mellem studerende og undervisere eller i studiegrupper. Vi diskuterer og deler erfaringer for at blive klogere på, hvordan vi bedst understøtter studietrivsel på uddannelserne. Det handler blandt andet om, hvordan vi skaber psykologisk tryghed i undervisningssituationer med en bredt sammensat studentergruppe, og hvordan vi bliver bedre til at tale om det, der er svært.<br/><br/><br/>På konferencen får du nye perspektiver fra danske og amerikanske forskere, som har mange års erfaring med, hvordan man etablerer og udvikler gode læringsrum. Du hører også de studerendes egne bud på, hvad der skal til for at forbedre trivslen. Og du får rig mulighed for at bidrage med dine egne indsigter og perspektiver. <br/><br/>Via oplæg, workshops, erfaringsudveksling og diskussioner fokuserer vi på tre temaer, der går på tværs af de videregåendes uddannelsers arbejde med studerendes trivsel:<br/><br/> <br/>Institutionens ansvar og muligheder<br/><br/> <br/><br/>Temaet handler om videregående uddannelsesinstitutioners overordnede ansvar og handlemuligheder for at understøtte studerendes trivsel. Du får inspiration til, hvordan man kan understøtte tilhørsforhold for nutidens diverse studentergrupper. Og hvordan videregående uddannelsesinstitutioner støtter studerende i at mestre de udfordringer de møder gennem studietiden. Hvad skal uddannelsesinstitutioner gøre for at sikre, at de studerende kommer godt videre i livet? Hvor ligger balancen mellem institutionens og den enkelte studerendes ansvar?<br/><br/> <br/>Bedre overgange<br/><br/> <br/><br/>Hvordan skaber vi bedre overgange for de studerende før, under og efter studiet? De studerende på videregående uddannelser skal navigere i mange forskellige kontekster; når de starter på en bachelor, kommer i praktik eller starter på overbygninger på deres uddannelser og måske endda når de træder ind på arbejdsmarkedet. Hvordan sikrer vi, at de ikke ‘knækker halsen’ i disse overgangsfaser?<br/><br/> <br/>Design af curriculum og underviseres rolle<br/><br/> <br/><br/>Vi zoomer ind på sammenhænge mellem undervisningen, studiegrupper og andre faglige sammenhænge og de studerendes trivsel. Gennem faglige drøftelser ift. hvordan forskellig tilrettelæggelse og kursuselementer kan fremme/understøtte trivsel, undersøger vi, hvordan man kan understøtte studerendes trivsel gennem design af curriculum. Og hvad er underviserens rolle i at understøtte god studietrivsel? Hvilke udfordringer kan opstå? Hvilke greb kan man gøre for at styrke trivslen i faglige sammenhænge? Og hvad kan uddannelsesledere gøre for ikke at lade det være den enkelte underviser eller studerendes ansvar?
Internetadresse

Emneord

  • Trivsel
  • Performance
  • Styring
  • Universitetspædagogik
  • Psykologisk vending
  • Policy

Citer dette