Abstract
Feltarbejdet er en af de konstituerende metoder i pædagogisk forskning. Med dette metodiske blik og denne praksis skabes data og analyser om læring og læringsrum, om de lærende og kontekster - og andre konkurrerende fortællinger. I feltarbejdet skal forskeren balancere deltagelse og observation i sine forsøg på at repræsentere. Derfor er forskerens faglige og livshistoriske subjektivitet et vigtigt filtreringspunkt for feltarbejdet. Feltarbejde kan forstås som processer hvor forskerens inter-aktion og oplevelse af feltet, begivenheder og informanter er afgørende for feltrapport og analyse. I denne artikel argumenteres for, hvordan ubevidste processer influerer data-produktion, forsknings-spørgsmål, metodisk set up, relationer til informanter samt fortolkning og analyse. Artiklen under-søger hvordan de psykoanalytiske begreb om ’overføring’ og ’institutionel overføring’ kan give indsigt i disse processer og betydninger og illustrerer dette ved et forskningseksempel
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 61-67 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - sep. 2011 |