Pædagogikkens Andet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportDoktordisputats

Abstract

Afhandlingen udfordrer et kritisk modernistisk forankret epistemologisk og ontologisk grundlag for pædagogisk forskning. Med afsæt i Baudrillards teorier om det moderne udvikles en anden metodologisk tilgang til studiet af det pædagogiske felt end det der er forankret i - sammenhængen mellem - 'virkelighed', 'mening', 'subjekt'. Jeg knytter nytænkningen af 'felt til de diskussioner om rationalitet og subjekt der har præget moderne filosofi og sociologi - spørgsmålet om to veje ud af Kant. Mit argument er, at mens pædagogik og pædagogisk forskning har været præget af den modernitetsforståelse Habermas udvikler med reference til Hegels position i forhold til Kant, så er der bemærkelsesværdigt få tiltag der forsøger sig med en anden position - den Nietzsche repræsenterer og de filosoffer og sociologer der har arbejdet med denne inspiration. Det gør Baudrillards bidrag til 'det moderne' særligt relevant. På baggrund af kritiske diskussioner af pædagogisk forskning i almindelighed, pædagogisk antropologi i særdeleshed udvikler jeg med yderligere inddragelse af teorier om æstetik og litteratur performativ etnografi som Pædagogikkens Andet. Afhandlingen er bygget op over 6 kapitler og det empiriske grundlag er feltstudier af ungdom og skole i en global kontekst - på tværs af Danmark, Sydkorea og Zambia.




OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider510
StatusUdgivet - 2017

Note vedr. afhandling

Afhandlingen er indleveret til bedømmelse, april 2015. forsvaret 6 februar 2017

Emneord

  • Baudrillard
  • skole og ungdom i et globalt perspektiv
  • postmodernisme
  • etnografi
  • Pædagogik

Citer dette