@phdthesis{3ae4ae95e73c4d36973799240320b299,
title = "P{\ae}dagogikkens Andet",
abstract = "Afhandlingen udfordrer et kritisk modernistisk forankret epistemologisk og ontologisk grundlag for p{\ae}dagogisk forskning. Med afs{\ae}t i Baudrillards teorier om det moderne udvikles en anden metodologisk tilgang til studiet af det p{\ae}dagogiske felt end det der er forankret i - sammenh{\ae}ngen mellem - 'virkelighed', 'mening', 'subjekt'. Jeg knytter nyt{\ae}nkningen af 'felt til de diskussioner om rationalitet og subjekt der har pr{\ae}get moderne filosofi og sociologi - sp{\o}rgsm{\aa}let om to veje ud af Kant. Mit argument er, at mens p{\ae}dagogik og p{\ae}dagogisk forskning har v{\ae}ret pr{\ae}get af den modernitetsforst{\aa}else Habermas udvikler med reference til Hegels position i forhold til Kant, s{\aa} er der bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdigt f{\aa} tiltag der fors{\o}ger sig med en anden position - den Nietzsche repr{\ae}senterer og de filosoffer og sociologer der har arbejdet med denne inspiration. Det g{\o}r Baudrillards bidrag til 'det moderne' s{\ae}rligt relevant. P{\aa} baggrund af kritiske diskussioner af p{\ae}dagogisk forskning i almindelighed, p{\ae}dagogisk antropologi i s{\ae}rdeleshed udvikler jeg med yderligere inddragelse af teorier om {\ae}stetik og litteratur performativ etnografi som P{\ae}dagogikkens Andet. Afhandlingen er bygget op over 6 kapitler og det empiriske grundlag er feltstudier af ungdom og skole i en global kontekst - p{\aa} tv{\ae}rs af Danmark, Sydkorea og Zambia.",
keywords = "Baudrillard, skole og ungdom i et globalt perspektiv, postmodernisme, etnografi, P{\ae}dagogik",
author = "Madsen, {Ulla Ambrosius}",
year = "2017",
language = "Dansk",
publisher = "Roskilde Universitet",
}