Abstract
Bogen belyser, hvordan fænomenologien kan inspirere til nye pædagogiske problemstillinger – ofte i sammenhænge, hvor et demokratisk eller dannelsesmæssigt aspekt indgår i argumentationen.
Et særligt fokusområde i bogen er kroppens betydning indenfor pædagogikken, især inspireret af den franske filosof og fænomenolog Maurice Merleau-Ponty, som i høj grad formåede at perspektivere spændingsfelterne mellem det pædagogiske og det fænomenologiske.
Diskussioner i områderne imellem demokrati, hverdagsliv, fællesskaber og overvejelser omkring det etiske og det moralske indgår i næsten alle bogens afsnit. Der argumenteres i bogen for udviklingen af en nærheds- og omsorgsetik, hvor den danske filosof K.E. Løgstrup og den amerikanske professor i pædagogik Nel Noddings inddrages. Flere af overvejelserne i forhold til demokrati udvikles gennem studier i John Deweys forfatterskab, men også Jürgen Habermas overvejelser om systemverden og livsverden spiller en stor rolle.
Et særligt fokusområde i bogen er kroppens betydning indenfor pædagogikken, især inspireret af den franske filosof og fænomenolog Maurice Merleau-Ponty, som i høj grad formåede at perspektivere spændingsfelterne mellem det pædagogiske og det fænomenologiske.
Diskussioner i områderne imellem demokrati, hverdagsliv, fællesskaber og overvejelser omkring det etiske og det moralske indgår i næsten alle bogens afsnit. Der argumenteres i bogen for udviklingen af en nærheds- og omsorgsetik, hvor den danske filosof K.E. Løgstrup og den amerikanske professor i pædagogik Nel Noddings inddrages. Flere af overvejelserne i forhold til demokrati udvikles gennem studier i John Deweys forfatterskab, men også Jürgen Habermas overvejelser om systemverden og livsverden spiller en stor rolle.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Frederiksberg |
---|---|
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Antal sider | 200 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7867-388-6 |
Status | Udgivet - 14 dec. 2012 |
Emneord
- Fænomenologi
- pædagogik
- demokrati
- dannnelse