Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    Resumé

    Bogen belyser, hvordan fænomenologien kan inspirere til nye pædagogiske problemstillinger – ofte i sammenhænge, hvor et demokratisk eller dannelsesmæssigt aspekt indgår i argumentationen.
    Et særligt fokusområde i bogen er kroppens betydning indenfor pædagogikken, især inspireret af den franske filosof og fænomenolog Maurice Merleau-Ponty, som i høj grad formåede at perspektivere spændingsfelterne mellem det pædagogiske og det fænomenologiske.
    Diskussioner i områderne imellem demokrati, hverdagsliv, fællesskaber og overvejelser omkring det etiske og det moralske indgår i næsten alle bogens afsnit. Der argumenteres i bogen for udviklingen af en nærheds- og omsorgsetik, hvor den danske filosof K.E. Løgstrup og den amerikanske professor i pædagogik Nel Noddings inddrages. Flere af overvejelserne i forhold til demokrati udvikles gennem studier i John Deweys forfatterskab, men også Jürgen Habermas overvejelser om systemverden og livsverden spiller en stor rolle.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Antal sider200
    ISBN (Trykt)978-87-7867-388-6
    StatusUdgivet - 14 dec. 2012

    Emneord

    • Fænomenologi
    • pædagogik
    • demokrati
    • dannnelse

    Citer dette

    Dupont, S. (2012). Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
    Dupont, Søren. / Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2012. 200 s.
    @book{4559fed4453446779a8a4871c4f81553,
    title = "P{\ae}dagogik og f{\ae}nomenologi mellem demokrati og dannelse",
    abstract = "Bogen belyser, hvordan f{\ae}nomenologien kan inspirere til nye p{\ae}dagogiske problemstillinger – ofte i sammenh{\ae}nge, hvor et demokratisk eller dannelsesm{\ae}ssigt aspekt indg{\aa}r i argumentationen. Et s{\ae}rligt fokusomr{\aa}de i bogen er kroppens betydning indenfor p{\ae}dagogikken, is{\ae}r inspireret af den franske filosof og f{\ae}nomenolog Maurice Merleau-Ponty, som i h{\o}j grad form{\aa}ede at perspektivere sp{\ae}ndingsfelterne mellem det p{\ae}dagogiske og det f{\ae}nomenologiske. Diskussioner i omr{\aa}derne imellem demokrati, hverdagsliv, f{\ae}llesskaber og overvejelser omkring det etiske og det moralske indg{\aa}r i n{\ae}sten alle bogens afsnit. Der argumenteres i bogen for udviklingen af en n{\ae}rheds- og omsorgsetik, hvor den danske filosof K.E. L{\o}gstrup og den amerikanske professor i p{\ae}dagogik Nel Noddings inddrages. Flere af overvejelserne i forhold til demokrati udvikles gennem studier i John Deweys forfatterskab, men ogs{\aa} J{\"u}rgen Habermas overvejelser om systemverden og livsverden spiller en stor rolle.",
    keywords = "F{\ae}nomenologi, p{\ae}dagogik, demokrati, dannnelse",
    author = "S{\o}ren Dupont",
    year = "2012",
    month = "12",
    day = "14",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7867-388-6",
    publisher = "Roskilde Universitetsforlag",

    }

    Dupont, S 2012, Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse. Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg.

    Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse. / Dupont, Søren.

    Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2012. 200 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    TY - BOOK

    T1 - Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse

    AU - Dupont, Søren

    PY - 2012/12/14

    Y1 - 2012/12/14

    N2 - Bogen belyser, hvordan fænomenologien kan inspirere til nye pædagogiske problemstillinger – ofte i sammenhænge, hvor et demokratisk eller dannelsesmæssigt aspekt indgår i argumentationen. Et særligt fokusområde i bogen er kroppens betydning indenfor pædagogikken, især inspireret af den franske filosof og fænomenolog Maurice Merleau-Ponty, som i høj grad formåede at perspektivere spændingsfelterne mellem det pædagogiske og det fænomenologiske. Diskussioner i områderne imellem demokrati, hverdagsliv, fællesskaber og overvejelser omkring det etiske og det moralske indgår i næsten alle bogens afsnit. Der argumenteres i bogen for udviklingen af en nærheds- og omsorgsetik, hvor den danske filosof K.E. Løgstrup og den amerikanske professor i pædagogik Nel Noddings inddrages. Flere af overvejelserne i forhold til demokrati udvikles gennem studier i John Deweys forfatterskab, men også Jürgen Habermas overvejelser om systemverden og livsverden spiller en stor rolle.

    AB - Bogen belyser, hvordan fænomenologien kan inspirere til nye pædagogiske problemstillinger – ofte i sammenhænge, hvor et demokratisk eller dannelsesmæssigt aspekt indgår i argumentationen. Et særligt fokusområde i bogen er kroppens betydning indenfor pædagogikken, især inspireret af den franske filosof og fænomenolog Maurice Merleau-Ponty, som i høj grad formåede at perspektivere spændingsfelterne mellem det pædagogiske og det fænomenologiske. Diskussioner i områderne imellem demokrati, hverdagsliv, fællesskaber og overvejelser omkring det etiske og det moralske indgår i næsten alle bogens afsnit. Der argumenteres i bogen for udviklingen af en nærheds- og omsorgsetik, hvor den danske filosof K.E. Løgstrup og den amerikanske professor i pædagogik Nel Noddings inddrages. Flere af overvejelserne i forhold til demokrati udvikles gennem studier i John Deweys forfatterskab, men også Jürgen Habermas overvejelser om systemverden og livsverden spiller en stor rolle.

    KW - Fænomenologi

    KW - pædagogik

    KW - demokrati

    KW - dannnelse

    M3 - Bog

    SN - 978-87-7867-388-6

    BT - Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse

    PB - Roskilde Universitetsforlag

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Dupont S. Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag, 2012. 200 s.