Pædagogik og fænomenologi mellem demokrati og dannelse

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    Abstract

    Bogen belyser, hvordan fænomenologien kan inspirere til nye pædagogiske problemstillinger – ofte i sammenhænge, hvor et demokratisk eller dannelsesmæssigt aspekt indgår i argumentationen.
    Et særligt fokusområde i bogen er kroppens betydning indenfor pædagogikken, især inspireret af den franske filosof og fænomenolog Maurice Merleau-Ponty, som i høj grad formåede at perspektivere spændingsfelterne mellem det pædagogiske og det fænomenologiske.
    Diskussioner i områderne imellem demokrati, hverdagsliv, fællesskaber og overvejelser omkring det etiske og det moralske indgår i næsten alle bogens afsnit. Der argumenteres i bogen for udviklingen af en nærheds- og omsorgsetik, hvor den danske filosof K.E. Løgstrup og den amerikanske professor i pædagogik Nel Noddings inddrages. Flere af overvejelserne i forhold til demokrati udvikles gennem studier i John Deweys forfatterskab, men også Jürgen Habermas overvejelser om systemverden og livsverden spiller en stor rolle.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Antal sider200
    ISBN (Trykt)978-87-7867-388-6
    StatusUdgivet - 14 dec. 2012

    Emneord

    • Fænomenologi
    • pædagogik
    • demokrati
    • dannnelse

    Citer dette