Pædagogfagligheden under pres: mod målstyring af pædagogikken

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    I dette kapitel vil jeg diskutere, hvordan snævre, top-down-forståelser af læring synes at præge den politiske italesættelse af læreplansarbejdet i daginstitutionerne, og hvordan det reducerer forståelsen af daginstitutionernes funktion i samfundet. Dernæst vil jeg belyse, hvordan neoliberalismen har påvirket daginstitutionsområdet internationalt, inden jeg diskuterer, hvordan vi også ser nogle af disse tendenser i Danmark, bl.a. i form mere snævre forståelser af læring, og hvordan det kommer til udtryk i hverdagen på både synlige og mere usynlige måder. Som en perspektivering vil jeg sluttelig diskutere, om et begreb om dannelse kan give en skarpere blik for særlige karakteristika ved børns læring i daginstitutioner.
    OriginalsprogDansk
    TitelLæring, dannelse og udvikling : Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole
    RedaktørerJacob Klitmøller, Dion Sommer
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2015
    Sider41-60
    KapitelI.2
    ISBN (Trykt)9788741258089
    StatusUdgivet - 2015

    Citer dette

    Ahrenkiel, A. (2015). Pædagogfagligheden under pres: mod målstyring af pædagogikken. I J. Klitmøller, & D. Sommer (red.), Læring, dannelse og udvikling: Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole (s. 41-60). Hans Reitzels Forlag.