Pædagog og person: gør det en forskel

Martin Bayer, Ulf Brinkkjær

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Resumé

Denne tekst handler om forskningsprojektet ’Pædagogers karriereforløb og professionslæring’. Projektet blev gennemført fra 2010 – 2015 og bygger på en forståelse af, at pædagogers professionelle udvikling og professionalisme er afgørende for kvaliteten i det pædagogiske arbejde.

Første del af teksten beskriver tilrettelæggelsen af projektet og forklarer brugen af begreberne ’person’ og ’professionel’. Begge begreber er omdrejningspunkt for undersøgelsen. Derefter kommer en kort præsentation af den øvrige forskning
inden for feltet, som dette projekt tager afsæt i. I tekstens sidste del præsenterer vi forskningsprojektets resultater og diskuterer den del af projektet, der så på sammenhængen mellem pædagogers alder, anciennitet, og hvad de mente var
vigtigst i deres pædagogiske praksis, når de skulle prioritere mellem tre former for viden:
1) viden knyttet til pædagogens person2
2) viden knyttet til pædagogens erfaring
3) viden knyttet til teorier og undersøgelser, der kan vejlede praksis.

Pædagogernes prioriteringer beskriver vigtige sider af deres professionalisme. Ved at se på sammenhængen mellem deres prioriteringer, alder og anciennitet i faget giver vi endvidere et bud på, om disse sider af deres professionalisme ændrer sig
med alderen og med den tid, de har arbejdet i pædagogiske institutioner.
OriginalsprogDansk
ForlagBUPL
Antal sider19
Rekvirerende organisationBUPL, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund - forbundet for pædagoger og klubfolk
StatusUdgivet - nov. 2016

Emneord

  • Pædagogfaglighed

Citer dette

Bayer, M., & Brinkkjær, U. (2016). Pædagog og person: gør det en forskel. BUPL.
Bayer, Martin ; Brinkkjær, Ulf. / Pædagog og person : gør det en forskel. BUPL, 2016. 19 s.
@book{dc5e323dc5b74354ac191c0e84c8d188,
title = "P{\ae}dagog og person: g{\o}r det en forskel",
abstract = "Denne tekst handler om forskningsprojektet ’P{\ae}dagogers karriereforl{\o}b og professionsl{\ae}ring’. Projektet blev gennemf{\o}rt fra 2010 – 2015 og bygger p{\aa} en forst{\aa}else af, at p{\ae}dagogers professionelle udvikling og professionalisme er afg{\o}rende for kvaliteten i det p{\ae}dagogiske arbejde. F{\o}rste del af teksten beskriver tilrettel{\ae}ggelsen af projektet og forklarer brugen af begreberne ’person’ og ’professionel’. Begge begreber er omdrejningspunkt for unders{\o}gelsen. Derefter kommer en kort pr{\ae}sentation af den {\o}vrige forskning inden for feltet, som dette projekt tager afs{\ae}t i. I tekstens sidste del pr{\ae}senterer vi forskningsprojektets resultater og diskuterer den del af projektet, der s{\aa} p{\aa} sammenh{\ae}ngen mellem p{\ae}dagogers alder, anciennitet, og hvad de mente var vigtigst i deres p{\ae}dagogiske praksis, n{\aa}r de skulle prioritere mellem tre former for viden: 1) viden knyttet til p{\ae}dagogens person22) viden knyttet til p{\ae}dagogens erfaring3) viden knyttet til teorier og unders{\o}gelser, der kan vejlede praksis.P{\ae}dagogernes prioriteringer beskriver vigtige sider af deres professionalisme. Ved at se p{\aa} sammenh{\ae}ngen mellem deres prioriteringer, alder og anciennitet i faget giver vi endvidere et bud p{\aa}, om disse sider af deres professionalisme {\ae}ndrer sig med alderen og med den tid, de har arbejdet i p{\ae}dagogiske institutioner.",
keywords = "P{\ae}dagogfaglighed",
author = "Martin Bayer and Ulf Brinkkj{\ae}r",
year = "2016",
month = "11",
language = "Dansk",
publisher = "BUPL",

}

Bayer, M & Brinkkjær, U 2016, Pædagog og person: gør det en forskel. BUPL.

Pædagog og person : gør det en forskel. / Bayer, Martin; Brinkkjær, Ulf.

BUPL, 2016. 19 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Pædagog og person

T2 - gør det en forskel

AU - Bayer, Martin

AU - Brinkkjær, Ulf

PY - 2016/11

Y1 - 2016/11

N2 - Denne tekst handler om forskningsprojektet ’Pædagogers karriereforløb og professionslæring’. Projektet blev gennemført fra 2010 – 2015 og bygger på en forståelse af, at pædagogers professionelle udvikling og professionalisme er afgørende for kvaliteten i det pædagogiske arbejde. Første del af teksten beskriver tilrettelæggelsen af projektet og forklarer brugen af begreberne ’person’ og ’professionel’. Begge begreber er omdrejningspunkt for undersøgelsen. Derefter kommer en kort præsentation af den øvrige forskning inden for feltet, som dette projekt tager afsæt i. I tekstens sidste del præsenterer vi forskningsprojektets resultater og diskuterer den del af projektet, der så på sammenhængen mellem pædagogers alder, anciennitet, og hvad de mente var vigtigst i deres pædagogiske praksis, når de skulle prioritere mellem tre former for viden: 1) viden knyttet til pædagogens person22) viden knyttet til pædagogens erfaring3) viden knyttet til teorier og undersøgelser, der kan vejlede praksis.Pædagogernes prioriteringer beskriver vigtige sider af deres professionalisme. Ved at se på sammenhængen mellem deres prioriteringer, alder og anciennitet i faget giver vi endvidere et bud på, om disse sider af deres professionalisme ændrer sig med alderen og med den tid, de har arbejdet i pædagogiske institutioner.

AB - Denne tekst handler om forskningsprojektet ’Pædagogers karriereforløb og professionslæring’. Projektet blev gennemført fra 2010 – 2015 og bygger på en forståelse af, at pædagogers professionelle udvikling og professionalisme er afgørende for kvaliteten i det pædagogiske arbejde. Første del af teksten beskriver tilrettelæggelsen af projektet og forklarer brugen af begreberne ’person’ og ’professionel’. Begge begreber er omdrejningspunkt for undersøgelsen. Derefter kommer en kort præsentation af den øvrige forskning inden for feltet, som dette projekt tager afsæt i. I tekstens sidste del præsenterer vi forskningsprojektets resultater og diskuterer den del af projektet, der så på sammenhængen mellem pædagogers alder, anciennitet, og hvad de mente var vigtigst i deres pædagogiske praksis, når de skulle prioritere mellem tre former for viden: 1) viden knyttet til pædagogens person22) viden knyttet til pædagogens erfaring3) viden knyttet til teorier og undersøgelser, der kan vejlede praksis.Pædagogernes prioriteringer beskriver vigtige sider af deres professionalisme. Ved at se på sammenhængen mellem deres prioriteringer, alder og anciennitet i faget giver vi endvidere et bud på, om disse sider af deres professionalisme ændrer sig med alderen og med den tid, de har arbejdet i pædagogiske institutioner.

KW - Pædagogfaglighed

M3 - Rapport

BT - Pædagog og person

PB - BUPL

ER -

Bayer M, Brinkkjær U. Pædagog og person: gør det en forskel. BUPL, 2016. 19 s.