På vej mod nye horisonter

Innovation i det pædagogisk felt

Linda Lundgaard Andersen, Monika Fæster, Charlotte Rosenberg

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    Resumé

    Artiklen beskriver, hvordan (social) innovation som fænomen er sat på dagsordenen som en nødvendig dimension, når velfærdsproblemer skal løses.
    Men hvad rummer dette fænomen? Innovation er et gammelt begreb, der oprindeligt knytter sig til udvikling i produktionsvirksomheder. I dag taler man om social innovation, og dermed fokuseres der på, hvordan innovation kan have sociale værdier og mål. Inden for det pædagogiske felt har social innovation været nærværende, længe før selve begrebet kom på mode. Det pædagogiske områdes historie byder på stærke sociale innovative udviklinger: De selvejende børnehaver er et eksempel, rækken af socialpædagogiske behandlings- og levemiljøer et andet, de mange forsøgs- og udviklingsprojekter et tredje. Artiklen diskuterer social innovation som begreb og fænomen perspektiveret i forhold til det pædagogiske felt. Samtidig anes konturerne af, hvilke nye udviklinger tidens fokus på social innovation kunne rumme. Når mange involverer sig i at få ideer, betyder det meget, at der er lydhørhed og reelle muligheder for, at de bæredygtige ideer også kan realiseres.
    Social innovation rummer altså stærke potentialer, men også faldgruber. Det er snublende nært, at den positive politiske retorik om innovation udmønter sig i politiske krav om mere effektivitet inden for det pædagogiske felt. Hvis social innovation skal fastholdes på dets radikale potentiale, kræver det derfor en radikal horisont.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftVera : tidsskrift for pædagoger
    Udgave nummer53
    Sider (fra-til)43-46
    Antal sider4
    ISSN1397-4157
    StatusUdgivet - dec. 2010

    Citer dette

    @article{4607b8fcbf4d4f2db096dbe15d19de7f,
    title = "P{\aa} vej mod nye horisonter: Innovation i det p{\ae}dagogisk felt",
    abstract = "Artiklen beskriver, hvordan (social) innovation som f{\ae}nomen er sat p{\aa} dagsordenen som en n{\o}dvendig dimension, n{\aa}r velf{\ae}rdsproblemer skal l{\o}ses.Men hvad rummer dette f{\ae}nomen? Innovation er et gammelt begreb, der oprindeligt knytter sig til udvikling i produktionsvirksomheder. I dag taler man om social innovation, og dermed fokuseres der p{\aa}, hvordan innovation kan have sociale v{\ae}rdier og m{\aa}l. Inden for det p{\ae}dagogiske felt har social innovation v{\ae}ret n{\ae}rv{\ae}rende, l{\ae}nge f{\o}r selve begrebet kom p{\aa} mode. Det p{\ae}dagogiske omr{\aa}des historie byder p{\aa} st{\ae}rke sociale innovative udviklinger: De selvejende b{\o}rnehaver er et eksempel, r{\ae}kken af socialp{\ae}dagogiske behandlings- og levemilj{\o}er et andet, de mange fors{\o}gs- og udviklingsprojekter et tredje. Artiklen diskuterer social innovation som begreb og f{\ae}nomen perspektiveret i forhold til det p{\ae}dagogiske felt. Samtidig anes konturerne af, hvilke nye udviklinger tidens fokus p{\aa} social innovation kunne rumme. N{\aa}r mange involverer sig i at f{\aa} ideer, betyder det meget, at der er lydh{\o}rhed og reelle muligheder for, at de b{\ae}redygtige ideer ogs{\aa} kan realiseres.Social innovation rummer alts{\aa} st{\ae}rke potentialer, men ogs{\aa} faldgruber. Det er snublende n{\ae}rt, at den positive politiske retorik om innovation udm{\o}nter sig i politiske krav om mere effektivitet inden for det p{\ae}dagogiske felt. Hvis social innovation skal fastholdes p{\aa} dets radikale potentiale, kr{\ae}ver det derfor en radikal horisont.",
    author = "{Lundgaard Andersen}, Linda and Monika F{\ae}ster and Charlotte Rosenberg",
    year = "2010",
    month = "12",
    language = "Dansk",
    pages = "43--46",
    journal = "Vera : tidsskrift for p{\ae}dagoger",
    issn = "1397-4157",
    number = "53",

    }

    På vej mod nye horisonter : Innovation i det pædagogisk felt. / Lundgaard Andersen, Linda; Fæster, Monika; Rosenberg, Charlotte.

    I: Vera : tidsskrift for pædagoger, Nr. 53, 12.2010, s. 43-46.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    TY - JOUR

    T1 - På vej mod nye horisonter

    T2 - Innovation i det pædagogisk felt

    AU - Lundgaard Andersen, Linda

    AU - Fæster, Monika

    AU - Rosenberg, Charlotte

    PY - 2010/12

    Y1 - 2010/12

    N2 - Artiklen beskriver, hvordan (social) innovation som fænomen er sat på dagsordenen som en nødvendig dimension, når velfærdsproblemer skal løses.Men hvad rummer dette fænomen? Innovation er et gammelt begreb, der oprindeligt knytter sig til udvikling i produktionsvirksomheder. I dag taler man om social innovation, og dermed fokuseres der på, hvordan innovation kan have sociale værdier og mål. Inden for det pædagogiske felt har social innovation været nærværende, længe før selve begrebet kom på mode. Det pædagogiske områdes historie byder på stærke sociale innovative udviklinger: De selvejende børnehaver er et eksempel, rækken af socialpædagogiske behandlings- og levemiljøer et andet, de mange forsøgs- og udviklingsprojekter et tredje. Artiklen diskuterer social innovation som begreb og fænomen perspektiveret i forhold til det pædagogiske felt. Samtidig anes konturerne af, hvilke nye udviklinger tidens fokus på social innovation kunne rumme. Når mange involverer sig i at få ideer, betyder det meget, at der er lydhørhed og reelle muligheder for, at de bæredygtige ideer også kan realiseres.Social innovation rummer altså stærke potentialer, men også faldgruber. Det er snublende nært, at den positive politiske retorik om innovation udmønter sig i politiske krav om mere effektivitet inden for det pædagogiske felt. Hvis social innovation skal fastholdes på dets radikale potentiale, kræver det derfor en radikal horisont.

    AB - Artiklen beskriver, hvordan (social) innovation som fænomen er sat på dagsordenen som en nødvendig dimension, når velfærdsproblemer skal løses.Men hvad rummer dette fænomen? Innovation er et gammelt begreb, der oprindeligt knytter sig til udvikling i produktionsvirksomheder. I dag taler man om social innovation, og dermed fokuseres der på, hvordan innovation kan have sociale værdier og mål. Inden for det pædagogiske felt har social innovation været nærværende, længe før selve begrebet kom på mode. Det pædagogiske områdes historie byder på stærke sociale innovative udviklinger: De selvejende børnehaver er et eksempel, rækken af socialpædagogiske behandlings- og levemiljøer et andet, de mange forsøgs- og udviklingsprojekter et tredje. Artiklen diskuterer social innovation som begreb og fænomen perspektiveret i forhold til det pædagogiske felt. Samtidig anes konturerne af, hvilke nye udviklinger tidens fokus på social innovation kunne rumme. Når mange involverer sig i at få ideer, betyder det meget, at der er lydhørhed og reelle muligheder for, at de bæredygtige ideer også kan realiseres.Social innovation rummer altså stærke potentialer, men også faldgruber. Det er snublende nært, at den positive politiske retorik om innovation udmønter sig i politiske krav om mere effektivitet inden for det pædagogiske felt. Hvis social innovation skal fastholdes på dets radikale potentiale, kræver det derfor en radikal horisont.

    M3 - Tidsskriftartikel

    SP - 43

    EP - 46

    JO - Vera : tidsskrift for pædagoger

    JF - Vera : tidsskrift for pædagoger

    SN - 1397-4157

    IS - 53

    ER -