På sporet af entreprenørskab i uddannelserne på RUC

Monika Fæster, Christine Revsbech

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel tager sit udgangspunkt i interne kurser for undervisere på RUC med temaet entreprenørskab og uddannelse. Kurserne er tilrettelagt med henblik på at involvere undervisere i udviklingen af universitetets entreprenørskabsprofil og selvforståelse i et samarbejde mellem RUC Innovation og Center for Socialt Entreprenørskab. Artiklen gør status over hvordan disse aktiviteter udvikler sig og redegør for, hvordan entreprenørskab aktuelt diskuteres på RUC blandt undervisere. I debatten på RUC og i forhold til RUC’s uddannelser tegner sig to måder at tale om entreprenørskab på: på den ene side som uddannelse til social entreprenør gennem Master i Socialt Entreprenørskab samt den internationale kandidatuddannelse Social Entrepreneurship and Management; og på den anden som del af de pædagogiske og didaktiske overvejelser i universitetsundervisningen. Primært ses kurserne at danne rammerne for undervisere diskuterer sidstnævnte måde at tale om entreprenørskab på RUC på – den pædagogisk-didaktiske diskussion, og i denne forbindelse også i forhold til de kompetencer som projektarbejdet fremmer blandt RUC’s studerende. Når dette diskuteres vendes spørgsmål som: hvad er entreprenørielle kompetencer og hvordan fremmer vi som undervisere disse blandt RUC’s studerende? Hvordan kommer entreprenørielle kompetencer forskelligt til udtryk afhængigt af institutternes faglighed? Men også faglige begrebsafklarende diskussioner som spørgsmålet om, hvad er ”socialt entreprenørskab” overfor ”entreprenørskab”? Særligt som en del af den pædagogisk-didaktiske diskussion er fremkommet kritikker af at forskere, som også er undervisere, belønnes og styrkes i deres forskerkarriere gennem publicering og ikke officielt gennem kvalificeret og relevant didaktik. Ydermere hvordan den traditionelle universitetsundervisning til tider ses som kedelig, i forhold til entreprenøriel undervisning, og til tider som nødvendig.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSpor
    Vol/bind4
    Sider (fra-til)61-67
    ISSN2245-8751
    StatusUdgivet - 2014

    Emneord

    • Innovation
    • Uddannelse
    • Universitetspædagogik
    • entrepreneurship
    • tværfaglighed
    • kreativt og kollektivt læringsrum

    Citer dette