På sporet af entreprenørskab i uddannelserne på RUC

Monika Fæster, Christine Revsbech

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Denne artikel tager sit udgangspunkt i interne kurser for undervisere på RUC med temaet entreprenørskab og uddannelse. Kurserne er tilrettelagt med henblik på at involvere undervisere i udviklingen af universitetets entreprenørskabsprofil og selvforståelse i et samarbejde mellem RUC Innovation og Center for Socialt Entreprenørskab. Artiklen gør status over hvordan disse aktiviteter udvikler sig og redegør for, hvordan entreprenørskab aktuelt diskuteres på RUC blandt undervisere. I debatten på RUC og i forhold til RUC’s uddannelser tegner sig to måder at tale om entreprenørskab på: på den ene side som uddannelse til social entreprenør gennem Master i Socialt Entreprenørskab samt den internationale kandidatuddannelse Social Entrepreneurship and Management; og på den anden som del af de pædagogiske og didaktiske overvejelser i universitetsundervisningen. Primært ses kurserne at danne rammerne for undervisere diskuterer sidstnævnte måde at tale om entreprenørskab på RUC på – den pædagogisk-didaktiske diskussion, og i denne forbindelse også i forhold til de kompetencer som projektarbejdet fremmer blandt RUC’s studerende. Når dette diskuteres vendes spørgsmål som: hvad er entreprenørielle kompetencer og hvordan fremmer vi som undervisere disse blandt RUC’s studerende? Hvordan kommer entreprenørielle kompetencer forskelligt til udtryk afhængigt af institutternes faglighed? Men også faglige begrebsafklarende diskussioner som spørgsmålet om, hvad er ”socialt entreprenørskab” overfor ”entreprenørskab”? Særligt som en del af den pædagogisk-didaktiske diskussion er fremkommet kritikker af at forskere, som også er undervisere, belønnes og styrkes i deres forskerkarriere gennem publicering og ikke officielt gennem kvalificeret og relevant didaktik. Ydermere hvordan den traditionelle universitetsundervisning til tider ses som kedelig, i forhold til entreprenøriel undervisning, og til tider som nødvendig.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftSpor
    Vol/bind4
    Sider (fra-til)61-67
    ISSN2245-8751
    StatusUdgivet - 2014

    Emneord

    • Innovation
    • Uddannelse
    • Universitetspædagogik
    • entrepreneurship
    • tværfaglighed
    • kreativt og kollektivt læringsrum

    Citer dette

    @article{c80f218fb7a04c3fa8c54554d1b50a99,
    title = "P{\aa} sporet af entrepren{\o}rskab i uddannelserne p{\aa} RUC",
    abstract = "Denne artikel tager sit udgangspunkt i interne kurser for undervisere p{\aa} RUC med temaet entrepren{\o}rskab og uddannelse. Kurserne er tilrettelagt med henblik p{\aa} at involvere undervisere i udviklingen af universitetets entrepren{\o}rskabsprofil og selvforst{\aa}else i et samarbejde mellem RUC Innovation og Center for Socialt Entrepren{\o}rskab. Artiklen g{\o}r status over hvordan disse aktiviteter udvikler sig og redeg{\o}r for, hvordan entrepren{\o}rskab aktuelt diskuteres p{\aa} RUC blandt undervisere. I debatten p{\aa} RUC og i forhold til RUC’s uddannelser tegner sig to m{\aa}der at tale om entrepren{\o}rskab p{\aa}: p{\aa} den ene side som uddannelse til social entrepren{\o}r gennem Master i Socialt Entrepren{\o}rskab samt den internationale kandidatuddannelse Social Entrepreneurship and Management; og p{\aa} den anden som del af de p{\ae}dagogiske og didaktiske overvejelser i universitetsundervisningen. Prim{\ae}rt ses kurserne at danne rammerne for undervisere diskuterer sidstn{\ae}vnte m{\aa}de at tale om entrepren{\o}rskab p{\aa} RUC p{\aa} – den p{\ae}dagogisk-didaktiske diskussion, og i denne forbindelse ogs{\aa} i forhold til de kompetencer som projektarbejdet fremmer blandt RUC’s studerende. N{\aa}r dette diskuteres vendes sp{\o}rgsm{\aa}l som: hvad er entrepren{\o}rielle kompetencer og hvordan fremmer vi som undervisere disse blandt RUC’s studerende? Hvordan kommer entrepren{\o}rielle kompetencer forskelligt til udtryk afh{\ae}ngigt af institutternes faglighed? Men ogs{\aa} faglige begrebsafklarende diskussioner som sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvad er ”socialt entrepren{\o}rskab” overfor ”entrepren{\o}rskab”? S{\ae}rligt som en del af den p{\ae}dagogisk-didaktiske diskussion er fremkommet kritikker af at forskere, som ogs{\aa} er undervisere, bel{\o}nnes og styrkes i deres forskerkarriere gennem publicering og ikke officielt gennem kvalificeret og relevant didaktik. Ydermere hvordan den traditionelle universitetsundervisning til tider ses som kedelig, i forhold til entrepren{\o}riel undervisning, og til tider som n{\o}dvendig.",
    keywords = "Innovation, Uddannelse, Universitetsp{\ae}dagogik, entrepreneurship, tv{\ae}rfaglighed, kreativt og kollektivt l{\ae}ringsrum",
    author = "Monika F{\ae}ster and Christine Revsbech",
    year = "2014",
    language = "Dansk",
    volume = "4",
    pages = "61--67",
    journal = "Spor",
    issn = "2245-8751",

    }

    På sporet af entreprenørskab i uddannelserne på RUC. / Fæster, Monika; Revsbech, Christine.

    I: Spor, Bind 4, 2014, s. 61-67.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - På sporet af entreprenørskab i uddannelserne på RUC

    AU - Fæster, Monika

    AU - Revsbech, Christine

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - Denne artikel tager sit udgangspunkt i interne kurser for undervisere på RUC med temaet entreprenørskab og uddannelse. Kurserne er tilrettelagt med henblik på at involvere undervisere i udviklingen af universitetets entreprenørskabsprofil og selvforståelse i et samarbejde mellem RUC Innovation og Center for Socialt Entreprenørskab. Artiklen gør status over hvordan disse aktiviteter udvikler sig og redegør for, hvordan entreprenørskab aktuelt diskuteres på RUC blandt undervisere. I debatten på RUC og i forhold til RUC’s uddannelser tegner sig to måder at tale om entreprenørskab på: på den ene side som uddannelse til social entreprenør gennem Master i Socialt Entreprenørskab samt den internationale kandidatuddannelse Social Entrepreneurship and Management; og på den anden som del af de pædagogiske og didaktiske overvejelser i universitetsundervisningen. Primært ses kurserne at danne rammerne for undervisere diskuterer sidstnævnte måde at tale om entreprenørskab på RUC på – den pædagogisk-didaktiske diskussion, og i denne forbindelse også i forhold til de kompetencer som projektarbejdet fremmer blandt RUC’s studerende. Når dette diskuteres vendes spørgsmål som: hvad er entreprenørielle kompetencer og hvordan fremmer vi som undervisere disse blandt RUC’s studerende? Hvordan kommer entreprenørielle kompetencer forskelligt til udtryk afhængigt af institutternes faglighed? Men også faglige begrebsafklarende diskussioner som spørgsmålet om, hvad er ”socialt entreprenørskab” overfor ”entreprenørskab”? Særligt som en del af den pædagogisk-didaktiske diskussion er fremkommet kritikker af at forskere, som også er undervisere, belønnes og styrkes i deres forskerkarriere gennem publicering og ikke officielt gennem kvalificeret og relevant didaktik. Ydermere hvordan den traditionelle universitetsundervisning til tider ses som kedelig, i forhold til entreprenøriel undervisning, og til tider som nødvendig.

    AB - Denne artikel tager sit udgangspunkt i interne kurser for undervisere på RUC med temaet entreprenørskab og uddannelse. Kurserne er tilrettelagt med henblik på at involvere undervisere i udviklingen af universitetets entreprenørskabsprofil og selvforståelse i et samarbejde mellem RUC Innovation og Center for Socialt Entreprenørskab. Artiklen gør status over hvordan disse aktiviteter udvikler sig og redegør for, hvordan entreprenørskab aktuelt diskuteres på RUC blandt undervisere. I debatten på RUC og i forhold til RUC’s uddannelser tegner sig to måder at tale om entreprenørskab på: på den ene side som uddannelse til social entreprenør gennem Master i Socialt Entreprenørskab samt den internationale kandidatuddannelse Social Entrepreneurship and Management; og på den anden som del af de pædagogiske og didaktiske overvejelser i universitetsundervisningen. Primært ses kurserne at danne rammerne for undervisere diskuterer sidstnævnte måde at tale om entreprenørskab på RUC på – den pædagogisk-didaktiske diskussion, og i denne forbindelse også i forhold til de kompetencer som projektarbejdet fremmer blandt RUC’s studerende. Når dette diskuteres vendes spørgsmål som: hvad er entreprenørielle kompetencer og hvordan fremmer vi som undervisere disse blandt RUC’s studerende? Hvordan kommer entreprenørielle kompetencer forskelligt til udtryk afhængigt af institutternes faglighed? Men også faglige begrebsafklarende diskussioner som spørgsmålet om, hvad er ”socialt entreprenørskab” overfor ”entreprenørskab”? Særligt som en del af den pædagogisk-didaktiske diskussion er fremkommet kritikker af at forskere, som også er undervisere, belønnes og styrkes i deres forskerkarriere gennem publicering og ikke officielt gennem kvalificeret og relevant didaktik. Ydermere hvordan den traditionelle universitetsundervisning til tider ses som kedelig, i forhold til entreprenøriel undervisning, og til tider som nødvendig.

    KW - Innovation

    KW - Uddannelse

    KW - Universitetspædagogik

    KW - entrepreneurship

    KW - tværfaglighed

    KW - kreativt og kollektivt læringsrum

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 4

    SP - 61

    EP - 67

    JO - Spor

    JF - Spor

    SN - 2245-8751

    ER -