Otome-spil: Where Love is a game you can win

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Dette kapitel kigger på digitalt medieret kærlighed i form af Otome spil, en japansk datingsubgenre målrettet kvinder, hvor spilmekanikken handler om at få en af flere tilgængelige attraktive mænd til at blive forelsket i spillerens karakter. Kapitlet er baseret på en æstetisk analyse af Otome spil i kombination med et kvalitativt studie af deres reception, baseret på en række interviews med kvindelige spillere i forskellige aldre (fra teenagere til kvinder i halvtredserne). Analysen afslører kulturelle spændinger i forhold til digitale underholdningsformer målrettet kvinder og den måde, som spillere selv reflekterer over deres egne forventninger til kærlighed og kvindelighed. Virtuelle Otome-spil viser sig at tilfredsstille kvindernes længsel efter kropslige begær og et ønske om at frigøre sig fra deres nuværende roller i samfundet. Computerspil bliver værktøjer til at forestille sig det potentiale, der ligger i, at virkeligheden kan være anderledes.
OriginalsprogDansk
TitelDigitaliseringer –brugere, platforme og selvfremstillinge
Antal sider24
ForlagRoskilde Universitetsforlag
StatusAccepteret/In press - 2020

Citer dette

Tosca, S. (Accepteret/In press). Otome-spil: Where Love is a game you can win. I Digitaliseringer –brugere, platforme og selvfremstillinge Roskilde Universitetsforlag.