Abstract
Denne artikel undersøger, hvordan opmærksomhedsfremmende aktiviteter som mini-meditationer og forskellige kreative aktiviteter er en del af lærernes ledelse af elevernes måde at være tilstede på i undervisningen i en 6. klasse på en folkeskole og i en 5. klasse på en steinerskole. Med et sociokulturelt og kulturfænomenologisk afsæt analyseres det, hvordan de forskellige aktiviteter fremtræder i undervisningen som overgange mellem og i optakter til faglige aktiviteter som civiliserende sceneskift. Endvidere diskuteres det, hvordan opmærksomhedsfremmende aktiviteter må forstås som en del af skolens civilisering og disciplinering af eleverne og dermed også i en styringsmæssig flertydighed.
Bidragets oversatte titel | Attention-promoting activities as a civilizing stage shift in school settings |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Nordic Studies in Education |
Vol/bind | 39 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 24-39 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 1891-5914 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Opmærksomhedsfremme, skole, kulturfænomenologi, civilisering