Opmærksomhedsfremmende aktiviteter i skolen som civiliserende sceneskift

Marie Kolmos

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel undersøger, hvordan opmærksomhedsfremmende aktiviteter som mini-meditationer og forskellige kreative aktiviteter er en del af lærernes ledelse af elevernes måde at være tilstede på i undervisningen i en 6. klasse på en folkeskole og i en 5. klasse på en steinerskole. Med et sociokulturelt og kulturfænomenologisk afsæt analyseres det, hvordan de forskellige aktiviteter fremtræder i undervisningen som overgange mellem og i optakter til faglige aktiviteter som civiliserende sceneskift. Endvidere diskuteres det, hvordan opmærksomhedsfremmende aktiviteter må forstås som en del af skolens civilisering og disciplinering af eleverne og dermed også i en styringsmæssig flertydighed.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordic Studies in Education
Vol/bind39
Udgave nummer1
Sider (fra-til)24-39
ISSN1891-5914
DOI
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Opmærksomhedsfremme, skole, kulturfænomenologi, civilisering

Citer dette