@book{fc1ffd30c19e11db856d000ea68e967b,
title = "Oplysning p{\aa} trods: Videnssociologi og samtidsdiagnose hos Karl Mannheim",
abstract = "F{\o}rste bog p{\aa} dansk om sociologen Karl Mannheim (1893-1947). Let revideret udgave af Ph.d.-afhandling udarbejdet ved Institut for Id{\'e}historie ved Aarhus Universitet. I bogen unders{\o}ges aktualiteten af Mannheims videnssociologi. Der skelnes mellem p{\aa} den ene side aktualitet som en relation mellem en teori eller id{\'e} og den kontekst, den er i, og p{\aa} den anden side gyldighed som en relation mellem en teori og den genstand, den er om. Denne genstand kan v{\ae}re selve teoriens kontekst, men der er alligevel tale om to forskellige typer relation mellem t{\ae}nkning og v{\ae}ren. Fordi problemet om videnssociologiens aktualitet l{\o}bende tematiseredes af Mannheim selv, kan unders{\o}gelsen ikke tage udgangspunkt i en f{\ae}rdig metateori for aktualiseringen. I stedet udarbejdes en aktualiseringsproblematik, som inddrager Mannheims egne overvejelser. Idet Mannheims videnssociologi grundl{\ae}ggende bygger p{\aa} aktualitetsbegrundelser og s{\o}ger at undg{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}l om absolut gyldighed, spiller sp{\o}rgsm{\aa}let om en samtidsdiagnose en v{\ae}sentlig rolle immanent i videnssociologien. Men forholdet mellem videnssociologi og samtidsdiagnose er ikke konstant hen igennem Mannheims forfatterskab. S{\ae}dvanligvis tilordnes videnssociologien den tyske fase i hans biografi (ca. 1920-1933), og samtidsdignosen specielt den engelske fase (ca. 1933-1947). I bogen her l{\ae}gges der imidlertid v{\ae}gt p{\aa}, at han allerede i Tyskland formulerede begrebet om en sociologisk samtidsdiagnostik, og at han i det engelske eksil ikke straks opgav sit videnssociologiske projekt, men tv{\ae}rtimod synes at have holdt fast ved det i sin egen selvforst{\aa}else indtil sin d{\o}d, selv om han efter 1936 ikke l{\ae}ngere udtrykkeligt p{\aa}ber{\aa}ber sig videnssociologien i sine udgivne skrifter. Implicit kan videnssociologi og samtidsdiagnose s{\aa}ledes alligevel siges at udg{\o}re to komplement{\ae}re elementer, der angiver en kontinuitet i hans t{\ae}nkning. En hovedbestr{\ae}belse i arbejdet er at tage Mannheim p{\aa} ordet, n{\aa}r han g{\o}r selvrefleksion til det afg{\o}rende kendetegn ved sin videnssociologi, og n{\aa}r han fremstiller sin teori som selv v{\ae}rende historisk betinget og aktualiseret. P{\aa} den m{\aa}de n{\aa}r man ganske vist ikke frem til nogen station{\ae}r videnssociologisk objektteori; i stedet fors{\o}ges det at g{\o}re en hel t{\ae}nkem{\aa}de n{\ae}rv{\ae}rende for l{\ae}seren i sin kompleksitet, hvilket forekommer n{\o}dvendigt, hvis aktualiseringen ikke skal munde ud i en ahistorisk pr{\ae}sentisme, der p{\aa} forh{\aa}nd affejer Mannheims intentioner.",
keywords = "videnssociologi, Karl Mannheim, samtidsdiagnose, Weimar-republikken, kultur, civilisation, Alfred Weber, Ernst Troeltsch, Georg Simmel, Norbert Elias, Max Scheler, sociology of knowledge, Karl Mannheim, sociological time diagnostics, Weimar republic, culture, civilization, Alfred Weber, Ernst Troeltsch, Georg Simmel, Norbert Elias, Max Scheler",
author = "Petersen, {Lars Axel}",
note = "Let revideret udgave af Ph.d.-afhandling med samme titel fra Aarhus Universitet, 1996",
year = "1997",
language = "Dansk",
isbn = "87-7394-496-3",
publisher = "Modtryk",
}