Oplevelseslæring og BioFabLab

Connie Svabo, Malthe Martin Borch

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen beskriver RUC BioFabLabs tilgang til oplevelseslæring der forbinder STEM faglighed med FabLab-bevægelsens demokratisering af teknologi. Inspireret af sandkassetilgange fra teknologiudvikling og med inddragelse af arbejdsmetoder der prioriterer den enkeltes nysgerrighed og integrerer den lærendes perspektiv med det faglige stof, lader BioFabLab de studerende forfølge egne interesser og samtidig blive klogere på naturvidenskabelig faglighed indenfor biologi, kemi og bioteknologi. To eksempler illustrerer, hvordan de studerende ’prototyper’ sig frem, når de skaber biosten ud af sand og urea eller omsætter husholdningsaffald til hønsefoder gennem biologisk fabrikation.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind1
Udgave nummer2020
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 5 mar. 2020

Emneord

  • oplevelseslæring
  • oplevelse
  • læring
  • STEM
  • Fablab
  • BioFablab
  • Dewey
  • problemorienteret projektarbejde
  • Problem-baseret læring
  • naturfag
  • naturfagsdidaktik
  • sandkassetilgange
  • rapid prototyping
  • RUC
  • MIT
  • Stanford
  • kreativitet
  • teknologi

Citer dette