Omsorgsarbejde, subjektivitet og læring

Social- og sundhedshjælperelevers orienteringer mod omsorgsarbejdet og deres møde med arbejdets læringsrum

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

    Resumé

    Afhandlingen omhandler social- og sundhedshjælperelevers subjektive orienteringer i forhold til at uddanne sig til omsorgsarbejde for ældre og syge hjælptrængende mennesker. Gennem analyser af fire cases fremskrives, at orienteringer mod uddannelse og arbejde er livshistorisk konstitueret, uanset om social- og sundhedshjælperuddannelsen er et længe tilstræbt ønske eller en nødvendighedspræget vej til et fast job. På baggrund af den optagethed af relationn til borgeren og rettehed mod at indgå i omsorgsrelationer, der fremstilles i interviewene, udvikles et begreb om omsorgsorientering som en særlig arbejdsorientering.

    Ud fra praktikobservationer tematiseres omsorgsarbejdet som læringsrum, hvori relationen til den konkrete Anden er af central betydning. Arbejdets indlejring i et kønshierarki, et fagligt hierarki og et "smudshierarki" ses som medvirkende til en ringe samfundsmæssig anerkendelse af arbejdets egen rationalitet. Der argumenteres for, at omsorgsrationalitet og omsorgsorientering må betragtes som ressourcer, både i forhold til kvaliteten af plejen og i forhold til læringsmulighederne i arbejdet.

    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedRoskilde
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider375
    ISBN (Trykt)87-91387-19-1
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • Omsorgsarbejde
    • Subjektivitet
    • Læring
    • Social- og sundhedshjælpere
    • Livshistorie
    • Arbejdsorientering
    • Læringsrum

    Citer dette

    @phdthesis{874ff6c0d22111db9c7c000ea68e967b,
    title = "Omsorgsarbejde, subjektivitet og l{\ae}ring: Social- og sundhedshj{\ae}lperelevers orienteringer mod omsorgsarbejdet og deres m{\o}de med arbejdets l{\ae}ringsrum",
    abstract = "Afhandlingen omhandler social- og sundhedshj{\ae}lperelevers subjektive orienteringer i forhold til at uddanne sig til omsorgsarbejde for {\ae}ldre og syge hj{\ae}lptr{\ae}ngende mennesker. Gennem analyser af fire cases fremskrives, at orienteringer mod uddannelse og arbejde er livshistorisk konstitueret, uanset om social- og sundhedshj{\ae}lperuddannelsen er et l{\ae}nge tilstr{\ae}bt {\o}nske eller en n{\o}dvendighedspr{\ae}get vej til et fast job. P{\aa} baggrund af den optagethed af relationn til borgeren og rettehed mod at indg{\aa} i omsorgsrelationer, der fremstilles i interviewene, udvikles et begreb om omsorgsorientering som en s{\ae}rlig arbejdsorientering.Ud fra praktikobservationer tematiseres omsorgsarbejdet som l{\ae}ringsrum, hvori relationen til den konkrete Anden er af central betydning. Arbejdets indlejring i et k{\o}nshierarki, et fagligt hierarki og et {"}smudshierarki{"} ses som medvirkende til en ringe samfundsm{\ae}ssig anerkendelse af arbejdets egen rationalitet. Der argumenteres for, at omsorgsrationalitet og omsorgsorientering m{\aa} betragtes som ressourcer, b{\aa}de i forhold til kvaliteten af plejen og i forhold til l{\ae}ringsmulighederne i arbejdet.",
    keywords = "Omsorgsarbejde, Subjektivitet, L{\ae}ring, Social- og sundhedshj{\ae}lpere, Livshistorie, Arbejdsorientering, L{\ae}ringsrum, Care work, Subjectivity, Learning, Social- and health care helper, Life history, Work orientation",
    author = "Anne Liveng",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-91387-19-1",
    publisher = "Roskilde Universitet",

    }

    Omsorgsarbejde, subjektivitet og læring : Social- og sundhedshjælperelevers orienteringer mod omsorgsarbejdet og deres møde med arbejdets læringsrum. / Liveng, Anne.

    Roskilde : Roskilde Universitet, 2007. 375 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

    TY - BOOK

    T1 - Omsorgsarbejde, subjektivitet og læring

    T2 - Social- og sundhedshjælperelevers orienteringer mod omsorgsarbejdet og deres møde med arbejdets læringsrum

    AU - Liveng, Anne

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Afhandlingen omhandler social- og sundhedshjælperelevers subjektive orienteringer i forhold til at uddanne sig til omsorgsarbejde for ældre og syge hjælptrængende mennesker. Gennem analyser af fire cases fremskrives, at orienteringer mod uddannelse og arbejde er livshistorisk konstitueret, uanset om social- og sundhedshjælperuddannelsen er et længe tilstræbt ønske eller en nødvendighedspræget vej til et fast job. På baggrund af den optagethed af relationn til borgeren og rettehed mod at indgå i omsorgsrelationer, der fremstilles i interviewene, udvikles et begreb om omsorgsorientering som en særlig arbejdsorientering.Ud fra praktikobservationer tematiseres omsorgsarbejdet som læringsrum, hvori relationen til den konkrete Anden er af central betydning. Arbejdets indlejring i et kønshierarki, et fagligt hierarki og et "smudshierarki" ses som medvirkende til en ringe samfundsmæssig anerkendelse af arbejdets egen rationalitet. Der argumenteres for, at omsorgsrationalitet og omsorgsorientering må betragtes som ressourcer, både i forhold til kvaliteten af plejen og i forhold til læringsmulighederne i arbejdet.

    AB - Afhandlingen omhandler social- og sundhedshjælperelevers subjektive orienteringer i forhold til at uddanne sig til omsorgsarbejde for ældre og syge hjælptrængende mennesker. Gennem analyser af fire cases fremskrives, at orienteringer mod uddannelse og arbejde er livshistorisk konstitueret, uanset om social- og sundhedshjælperuddannelsen er et længe tilstræbt ønske eller en nødvendighedspræget vej til et fast job. På baggrund af den optagethed af relationn til borgeren og rettehed mod at indgå i omsorgsrelationer, der fremstilles i interviewene, udvikles et begreb om omsorgsorientering som en særlig arbejdsorientering.Ud fra praktikobservationer tematiseres omsorgsarbejdet som læringsrum, hvori relationen til den konkrete Anden er af central betydning. Arbejdets indlejring i et kønshierarki, et fagligt hierarki og et "smudshierarki" ses som medvirkende til en ringe samfundsmæssig anerkendelse af arbejdets egen rationalitet. Der argumenteres for, at omsorgsrationalitet og omsorgsorientering må betragtes som ressourcer, både i forhold til kvaliteten af plejen og i forhold til læringsmulighederne i arbejdet.

    KW - Omsorgsarbejde

    KW - Subjektivitet

    KW - Læring

    KW - Social- og sundhedshjælpere

    KW - Livshistorie

    KW - Arbejdsorientering

    KW - Læringsrum

    KW - Care work

    KW - Subjectivity

    KW - Learning

    KW - Social- and health care helper

    KW - Life history

    KW - Work orientation

    M3 - Ph.d.-afhandling

    SN - 87-91387-19-1

    BT - Omsorgsarbejde, subjektivitet og læring

    PB - Roskilde Universitet

    CY - Roskilde

    ER -