Projekter pr. år
Abstract
Artiklen er en udforskning af, hvad vuggestuepædagoger oplever som de væsentligste aspekter i deres daglige udøvelse af omsorg for vuggestuebørn. Artiklen er således et bidrag til at beskrive og begrebssætte den vigtige omsorgsopgave i dagtilbud. Med udgangspunkt i begrebet ”omsorgsøjeblikke” og med brug af udviklingspsykologisk teori analyseres interviews med vuggestuepædagoger, der beretter om deres forståelse af omsorg. Analysen sammenfattes i tre empiriske temaer: Spejling, nærvær og autenticitet. Disse temaer handler om aspekter af kontakten mellem pædagog og barn, der på den ene side er svære at sætte ord på, men som på den anden side opleves som afgørende for den omsorg, der udøves i vuggestuen.
Bidragets oversatte titel | The Present Moment in Child Care: Nursery teachers' silent knowledge about care in a developmental psychology perspective |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Dansk Pædagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2022/2 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2022 |
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Omsorg i daginstitutioner
Juhl, P., Chimirri, N. A., Rasmussen, K. & Gitz-Johansen, T.
01/01/2019 → 31/12/2020
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
-
Keynote: Caring for Children’s Emotional Needs and Development in Day-care
Thomas Gitz-Johansen (Oplægsholder)
9 maj 2023Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Fil -
Interview til rapport om opstart i vuggestue og børnehave
Thomas Gitz-Johansen (Konsulent)
18 nov. 2021Aktivitet: Rådgivning