Omsorgsøjeblikke: Vuggestuepædagogers tavse viden om omsorg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen er en udforskning af, hvad vuggestuepædagoger oplever som de væsentligste aspekter i deres daglige udøvelse af omsorg for vuggestuebørn. Artiklen er således et bidrag til at beskrive og begrebssætte den vigtige omsorgsopgave i dagtilbud. Med udgangspunkt i begrebet ”omsorgsøjeblikke” og med brug af udviklingspsykologisk teori analyseres interviews med vuggestuepædagoger, der beretter om deres forståelse af omsorg. Analysen sammenfattes i tre empiriske temaer: Spejling, nærvær og autenticitet. Disse temaer handler om aspekter af kontakten mellem pædagog og barn, der på den ene side er svære at sætte ord på, men som på den anden side opleves som afgørende for den omsorg, der udøves i vuggestuen.
Bidragets oversatte titelThe Present Moment in Child Care: Nursery teachers' silent knowledge about care in a developmental psychology perspective
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2022/2
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2022

Citer dette