Om drenges humor, intimitet og modstand i ungdomsuddannelse

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

I artiklen tematiseres og undersøges problemet med drenges tvungne uddannelsesdeltagelse og udfordringer med at skabe meningsfuld uddannelsesdeltagelse ud fra en teoretisk forståelse af en sammenhæng med drenges aktive og lokale maskulinitetspraksisser. Disse praksisser
foregår inden for skolen som institution, der sætter en række konkrete rammer og strukturer for hvordan kønnede maskulinitetspraksisser kan udtrykkes og sanktioneres. Artiklen vil undersøge drenges gøren køn (praksis) og seksualitet, som en måde hvorpå drenge kan skabe tilhør i uddannelsen på, selvom de unge drenges engagement er udfordret og påtvunget. Uddannelse udgør således den kontekst hvori en række maskulinitetsproduktioner på forskelligvis kan praktiseres. Her bliver de unge drenges maskulinitetspraksisser betydningsfulde
i relation til skolen, lærere, piger og drengekammerater. Ved at interviewe drenge omkring uddannelse og sociale relationer i skolen bliver det muligt at se, hvordan disse drenge aktivt skal arbejde på at opretholde og positionerer sig i forhold til en række diskursive produktioner og reproduktioner af særlige hegemoniske maskulinitetspraksisser, der dels dannes i opposition og modstand mod uddannelsens, skolens og lærernes autoritet og legitimitet;
dels forsøges håndteret i forholdet til de sårbarheder og udfordringer, der herigennem udtrykker sig i relation til lærere, piger og drenge i klassen og på skolen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2016
Udgave nummer1
Sider (fra-til)22-33
Antal sider12
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - feb. 2016

Citer dette

@article{1e0ccabf6f114a5b9ad989297705385f,
title = "Om drenges humor, intimitet og modstand i ungdomsuddannelse",
abstract = "I artiklen tematiseres og unders{\o}ges problemet med drenges tvungne uddannelsesdeltagelse og udfordringer med at skabe meningsfuld uddannelsesdeltagelse ud fra en teoretisk forst{\aa}else af en sammenh{\ae}ng med drenges aktive og lokale maskulinitetspraksisser. Disse praksisserforeg{\aa}r inden for skolen som institution, der s{\ae}tter en r{\ae}kke konkrete rammer og strukturer for hvordan k{\o}nnede maskulinitetspraksisser kan udtrykkes og sanktioneres. Artiklen vil unders{\o}ge drenges g{\o}ren k{\o}n (praksis) og seksualitet, som en m{\aa}de hvorp{\aa} drenge kan skabe tilh{\o}r i uddannelsen p{\aa}, selvom de unge drenges engagement er udfordret og p{\aa}tvunget. Uddannelse udg{\o}r s{\aa}ledes den kontekst hvori en r{\ae}kke maskulinitetsproduktioner p{\aa} forskelligvis kan praktiseres. Her bliver de unge drenges maskulinitetspraksisser betydningsfuldei relation til skolen, l{\ae}rere, piger og drengekammerater. Ved at interviewe drenge omkring uddannelse og sociale relationer i skolen bliver det muligt at se, hvordan disse drenge aktivt skal arbejde p{\aa} at opretholde og positionerer sig i forhold til en r{\ae}kke diskursive produktioner og reproduktioner af s{\ae}rlige hegemoniske maskulinitetspraksisser, der dels dannes i opposition og modstand mod uddannelsens, skolens og l{\ae}rernes autoritet og legitimitet;dels fors{\o}ges h{\aa}ndteret i forholdet til de s{\aa}rbarheder og udfordringer, der herigennem udtrykker sig i relation til l{\ae}rere, piger og drenge i klassen og p{\aa} skolen.",
author = "Mogensen, {Kevin Holger}",
year = "2016",
month = "2",
language = "Dansk",
volume = "2016",
pages = "22--33",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "1",

}

Om drenges humor, intimitet og modstand i ungdomsuddannelse. / Mogensen, Kevin Holger.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2016, Nr. 1, 02.2016, s. 22-33.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Om drenges humor, intimitet og modstand i ungdomsuddannelse

AU - Mogensen, Kevin Holger

PY - 2016/2

Y1 - 2016/2

N2 - I artiklen tematiseres og undersøges problemet med drenges tvungne uddannelsesdeltagelse og udfordringer med at skabe meningsfuld uddannelsesdeltagelse ud fra en teoretisk forståelse af en sammenhæng med drenges aktive og lokale maskulinitetspraksisser. Disse praksisserforegår inden for skolen som institution, der sætter en række konkrete rammer og strukturer for hvordan kønnede maskulinitetspraksisser kan udtrykkes og sanktioneres. Artiklen vil undersøge drenges gøren køn (praksis) og seksualitet, som en måde hvorpå drenge kan skabe tilhør i uddannelsen på, selvom de unge drenges engagement er udfordret og påtvunget. Uddannelse udgør således den kontekst hvori en række maskulinitetsproduktioner på forskelligvis kan praktiseres. Her bliver de unge drenges maskulinitetspraksisser betydningsfuldei relation til skolen, lærere, piger og drengekammerater. Ved at interviewe drenge omkring uddannelse og sociale relationer i skolen bliver det muligt at se, hvordan disse drenge aktivt skal arbejde på at opretholde og positionerer sig i forhold til en række diskursive produktioner og reproduktioner af særlige hegemoniske maskulinitetspraksisser, der dels dannes i opposition og modstand mod uddannelsens, skolens og lærernes autoritet og legitimitet;dels forsøges håndteret i forholdet til de sårbarheder og udfordringer, der herigennem udtrykker sig i relation til lærere, piger og drenge i klassen og på skolen.

AB - I artiklen tematiseres og undersøges problemet med drenges tvungne uddannelsesdeltagelse og udfordringer med at skabe meningsfuld uddannelsesdeltagelse ud fra en teoretisk forståelse af en sammenhæng med drenges aktive og lokale maskulinitetspraksisser. Disse praksisserforegår inden for skolen som institution, der sætter en række konkrete rammer og strukturer for hvordan kønnede maskulinitetspraksisser kan udtrykkes og sanktioneres. Artiklen vil undersøge drenges gøren køn (praksis) og seksualitet, som en måde hvorpå drenge kan skabe tilhør i uddannelsen på, selvom de unge drenges engagement er udfordret og påtvunget. Uddannelse udgør således den kontekst hvori en række maskulinitetsproduktioner på forskelligvis kan praktiseres. Her bliver de unge drenges maskulinitetspraksisser betydningsfuldei relation til skolen, lærere, piger og drengekammerater. Ved at interviewe drenge omkring uddannelse og sociale relationer i skolen bliver det muligt at se, hvordan disse drenge aktivt skal arbejde på at opretholde og positionerer sig i forhold til en række diskursive produktioner og reproduktioner af særlige hegemoniske maskulinitetspraksisser, der dels dannes i opposition og modstand mod uddannelsens, skolens og lærernes autoritet og legitimitet;dels forsøges håndteret i forholdet til de sårbarheder og udfordringer, der herigennem udtrykker sig i relation til lærere, piger og drenge i klassen og på skolen.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

SP - 22

EP - 33

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 1

ER -