Offentlighed i hybride mediesystemer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

I den klassiske offentlighedsteori står pressen som institution helt centralt. I dag er denne rolle overtaget af et hybridt mediesystem, hvor nyhedsmedier og sociale medier både samarbejder og konkurrerer om at skabe rammerne for den offentlige meningsdannelse. Denne forandring betyder også, at offentlighedens tre dimensioner: den strukturelle, den repræsentationelle og den interaktive har gennemgået en række forandringer. I dette kapitel vil forandringerne af de tre dimensioner blive belyst og diskuteret ud fra den seneste nationale og internationale forskning på området. Afslutningsvis diskuteres forandringerne af de tre dimensioner i forhold til Habermas traditionelle forståelse af offentlighed, Thompsons medierede offentlighedsbegreb og Bruns & Burgess begreb om Ad Hoc offentligheder.
OriginalsprogDansk
TitelPolitisk kommunikation i humanistisk perspektiv.
RedaktørerKarsten Pedersen, Niels Møller Nielsen
Antal sider19
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagDjøf Forlag
Publikationsdato2020
Sider59-78
KapitelKapitel 3
ISBN (Trykt)978-97-574-4389-9
ISBN (Elektronisk)978-97-7198-399-9
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Offentlighed
  • Facebook
  • Nyhedsmedier
  • sociale medier
  • medieindhold
  • Danmark

Citer dette

Ørsten, M., & Schwartz, S. A. (2020). Offentlighed i hybride mediesystemer. I K. Pedersen, & N. M. Nielsen (red.), Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv. (s. 59-78). København: Djøf Forlag.
Ørsten, Mark ; Schwartz, Sander Andreas. / Offentlighed i hybride mediesystemer. Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv.. red. / Karsten Pedersen ; Niels Møller Nielsen. København : Djøf Forlag, 2020. s. 59-78
@inbook{830b576ec0454ccdafe878731b38b97f,
title = "Offentlighed i hybride mediesystemer",
abstract = "I den klassiske offentlighedsteori st{\aa}r pressen som institution helt centralt. I dag er denne rolle overtaget af et hybridt mediesystem, hvor nyhedsmedier og sociale medier b{\aa}de samarbejder og konkurrerer om at skabe rammerne for den offentlige meningsdannelse. Denne forandring betyder ogs{\aa}, at offentlighedens tre dimensioner: den strukturelle, den repr{\ae}sentationelle og den interaktive har gennemg{\aa}et en r{\ae}kke forandringer. I dette kapitel vil forandringerne af de tre dimensioner blive belyst og diskuteret ud fra den seneste nationale og internationale forskning p{\aa} omr{\aa}det. Afslutningsvis diskuteres forandringerne af de tre dimensioner i forhold til Habermas traditionelle forst{\aa}else af offentlighed, Thompsons medierede offentlighedsbegreb og Bruns & Burgess begreb om Ad Hoc offentligheder.",
keywords = "Offentlighed, Facebook, Nyhedsmedier, sociale medier, medieindhold, Danmark",
author = "Mark {\O}rsten and Schwartz, {Sander Andreas}",
year = "2020",
language = "Dansk",
isbn = "978-97-574-4389-9",
pages = "59--78",
editor = "Karsten Pedersen and Nielsen, {Niels M{\o}ller}",
booktitle = "Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv.",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",

}

Ørsten, M & Schwartz, SA 2020, Offentlighed i hybride mediesystemer. i K Pedersen & NM Nielsen (red), Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv.. Djøf Forlag, København, s. 59-78.

Offentlighed i hybride mediesystemer. / Ørsten, Mark; Schwartz, Sander Andreas.

Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv.. red. / Karsten Pedersen; Niels Møller Nielsen. København : Djøf Forlag, 2020. s. 59-78.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Offentlighed i hybride mediesystemer

AU - Ørsten, Mark

AU - Schwartz, Sander Andreas

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - I den klassiske offentlighedsteori står pressen som institution helt centralt. I dag er denne rolle overtaget af et hybridt mediesystem, hvor nyhedsmedier og sociale medier både samarbejder og konkurrerer om at skabe rammerne for den offentlige meningsdannelse. Denne forandring betyder også, at offentlighedens tre dimensioner: den strukturelle, den repræsentationelle og den interaktive har gennemgået en række forandringer. I dette kapitel vil forandringerne af de tre dimensioner blive belyst og diskuteret ud fra den seneste nationale og internationale forskning på området. Afslutningsvis diskuteres forandringerne af de tre dimensioner i forhold til Habermas traditionelle forståelse af offentlighed, Thompsons medierede offentlighedsbegreb og Bruns & Burgess begreb om Ad Hoc offentligheder.

AB - I den klassiske offentlighedsteori står pressen som institution helt centralt. I dag er denne rolle overtaget af et hybridt mediesystem, hvor nyhedsmedier og sociale medier både samarbejder og konkurrerer om at skabe rammerne for den offentlige meningsdannelse. Denne forandring betyder også, at offentlighedens tre dimensioner: den strukturelle, den repræsentationelle og den interaktive har gennemgået en række forandringer. I dette kapitel vil forandringerne af de tre dimensioner blive belyst og diskuteret ud fra den seneste nationale og internationale forskning på området. Afslutningsvis diskuteres forandringerne af de tre dimensioner i forhold til Habermas traditionelle forståelse af offentlighed, Thompsons medierede offentlighedsbegreb og Bruns & Burgess begreb om Ad Hoc offentligheder.

KW - Offentlighed

KW - Facebook

KW - Nyhedsmedier

KW - sociale medier

KW - medieindhold

KW - Danmark

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-97-574-4389-9

SP - 59

EP - 78

BT - Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv.

A2 - Pedersen, Karsten

A2 - Nielsen, Niels Møller

PB - Djøf Forlag

CY - København

ER -

Ørsten M, Schwartz SA. Offentlighed i hybride mediesystemer. I Pedersen K, Nielsen NM, red., Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv.. København: Djøf Forlag. 2020. s. 59-78