Offentlighed i hybride mediesystemer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I den klassiske offentlighedsteori står pressen som institution helt centralt. I dag er denne rolle overtaget af et hybridt mediesystem, hvor nyhedsmedier og sociale medier både samarbejder og konkurrerer om at skabe rammerne for den offentlige meningsdannelse. Denne forandring betyder også, at offentlighedens tre dimensioner: den strukturelle, den repræsentationelle og den interaktive har gennemgået en række forandringer. I dette kapitel vil forandringerne af de tre dimensioner blive belyst og diskuteret ud fra den seneste nationale og internationale forskning på området. Afslutningsvis diskuteres forandringerne af de tre dimensioner i forhold til Habermas traditionelle forståelse af offentlighed, Thompsons medierede offentlighedsbegreb og Bruns & Burgess begreb om Ad Hoc offentligheder.
OriginalsprogDansk
TitelPolitisk kommunikation i humanistisk perspektiv.
RedaktørerKarsten Pedersen, Niels Møller Nielsen
Antal sider19
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagDjøf Forlag
Publikationsdato2020
Sider59-78
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-97-574-4389-9
ISBN (Elektronisk)978-97-7198-399-9
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Offentlighed
  • Facebook
  • Nyhedsmedier
  • sociale medier
  • medieindhold
  • Danmark

Citer dette

Ørsten, M., & Schwartz, S. A. (2020). Offentlighed i hybride mediesystemer. I K. Pedersen, & N. M. Nielsen (red.), Politisk kommunikation i humanistisk perspektiv. (s. 59-78). Djøf Forlag.