Nye reproduktionsstrategier i middelklassen?

Maria Ørskov Akselvoll, Tomas Ellegaard

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen diskuterer konturerne af nye reproduktionsstrategier i de danske øvre middelklasser. I deres klassiske arbejder identificerer Bourdieu og Passeron to forskellige strategier for den franske middelklasse i forhold til at reproducere familiens resurser igennem uddannelsessystemet: En strategi, der instrumentelt og bevidst udnytter uddannelsessystemets formelle meritokratiske muligheder og en strategi der gennem fornemmelse for spillet ubevidst retter sin uddannelsesstrategi derhen, hvor det største afkast er. Dette sammenstilles med et dansk forskningsprojekt (Akselvoll 2016) om forældresamarbejde i folkeskolen. Her identificeres en række forældretyper – og disse kædes analytisk sammen med de forskellige habituelle strategier. Afslutningsvis diskuteres disse strategier i lyset af den tiltagende instrumentalisering og målstyring (’PISA-regimet’) i skolepolitikken.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2020
Udgave nummer4
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 9 dec. 2020

Citer dette